• Lauri

Vuxen tik kissar och bajsar inomhus på natten :(

Jag och min man har två hundar en kastrerad whippet hane (6år) och en alaskan malamute tik (4år). Sedan ett tag tillbaka har tiken både kissat och bajsat inomhus på natten. Allt började med att hon bajsade diarré och vi undersökte orsaken till detta. Diarrén försvann sedan men bajsandet fortsatte och kissandet tillkom Rynkar på näsan
    Just nu är jag hemma med vår 6mån dotter och hundarna har inte visat några tecken på svartsjuka eller stress av att ha en bebis i samma lägenhet. Men nu börjar nästan undra om tiken av protest gör sina bestyr inomhus på natten. Hundarna går sin sista promenad vid 21-22 och sedan morgonpromenaden 07:30-08. Hanen tenderar att göra sina bestyr i början av promenaden och har alltid gjort. Inte för att han är jättenödig utan att han vill snarare bli av med dem och kan resten av promenaden sniffa på allt intressant Glad Tiken däremot gör snarare tvärtom. Sniffar i början och håller sina bestyr inne och gör dem i slutet av promenaden. Hon har lätt att bli distraherad av annat och om hon är påväg att bajsa och någon intressant kommer gående eller en annan hund kan hon "glömma" bort att hon skulle bajsa. Dock betyder detta inte att hon sen bajsar inne på dagtid. Om hon skulle vara nödig så visar hon tydligt att hon vill gå ut och det är väldigt sällan hon har bråttom ut för att hon är nödig. För att underlätta för tiken att kunna koncentrera sig på att utföra sina bestyr under promenaden så går hundarna på varsin sida om en så hon han sniffa och gå ensam och fokusera på det som ska göras.
    Vi har testat att gå fler promenader=funkar inte, bestyren finns fortfarande på vårt golv dagen efter. Tillrättavisningar=inte gjort någon effekt.
    Vi använder klor när vi torkar upp bestyren så det inte ska finnas någon lukt kvar men kiss- och bajsandet fortsätter.
    Bestyren görs främst i ett rum, beläget längst bort från oss när vi sover och ett rum som används ganska mycket under dagarna. Tur nog tar sig inte vår dotter sig in dit på egenhand pga tröskeln men detta äckel måste få ett slut innan dottern en dag sitter med hundbajs på händerna o kiss på kläderna Kräks
    Vi vet till 100% att det är tiken som gör bestyren då hanen lämnar sina korvar på rad och tiken på hög och det är högar man möter på morgonen. Samt att hanen vågar inte ens titta en i ögonen när han gjort det inomhus, han skäms såååå mycket.

Kan tiken göra detta i protest mot någonting??
    Tips, hur får vi bort detta???

• Svar på tråden Vuxen tik kissar och bajsar inomhus på natten :(
  • Dexter dot com

Ja, självklart är hunden i behov att gå ut eftersom hon gör sina behov inne!! Du tror väl inte att hon tvingar fram urin/avföring för att djävlas med dig....

• Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2013-09-19 12:20:19 följande:
     Ja, självklart är hunden i behov att gå ut eftersom hon gör sina behov inne!! Du tror väl inte att hon tvingar fram urin/avföring för att djävlas med dig....
    Min kissar ibland inne även när jag är hemma. Så det kan goras av andra anledningar än att de "behover" gå ut. Och ja, hon kan visa att hon behover ut. Men ibland vill hon inte, t ex när det regnar, eller bara att gräset är blott....
  • Tow2Mater

Brukar också ha henne att kissa två ggr på morgonen, och så ibland efter att jag lämnat pojken på dagis o kommer hem, har hon kissat igen. (Nu åker hon ut på gården under den tiden.) Känns mest som trots, att hon inte fick folja med, så hon ska visa mig....

• DeLo

Hoppas du inte ger en tillrättanvisning EFTER flera timmar? Hunden vet ändå inte vad denne gjort fel utan det enda den hör då är ditt tonläge. Ska man säga till måste man säga till det när det väl SKER och inte lååångt senare.

Försök hitta mönster.
    Hur har hennes dag sett ut de gånger hon gör sina behov inne. Hur har hennes dag sett ut de dagar hon inte gjort sina behov inne.  
    Hur ofta är ni ute med hundarna? Hur länge är ni ute och går? Provat avskärma så de inte kommer in i rummet hon brukar göra sina behov i? Kompostgaller fungerar utmärkt till sådant.  

• DeLo
    Tow2Mater skrev 2013-09-19 15:34:42 följande:
    Brukar också ha henne att kissa två ggr på morgonen, och så ibland efter att jag lämnat pojken på dagis o kommer hem, har hon kissat igen. (Nu åker hon ut på gården under den tiden.) Känns mest som trots, att hon inte fick folja med, så hon ska visa mig....
    En hund kan inte trotsa. En hund fungerar inte så. 
  • Dexter dot com
    Handlar nog mer om stress över att bli lämnad ensam än trots som inte finns i hundars beteende.
  • Lauri
    Hundar kan definitivt trotsa. Håller med dig i det du skriver. Vår alaskan malmute kan trotsa oss när det gäller andra saker i vardagen så varför skulle hon inte kunna göra det när det gäller detta!?!
    Ni som kommer in på denna tråd och klankar ner på mig kan för det första läsa in er på rasbeskrivningen på alaskan malamute innan ni yttrar er igen.
  • emmlan84

Jag förstår dig och ditt problem precis. Jag här en hane som är 50%alskan Husby,25%jämthund och 25% kåpan vallhund som har exakt samma beteende med kissande och bajsande inne på natten trista att han får gå ut sista gången 22.00 på natten

• brunett förevigt

Hej på er hund-ägare . jag har en tjej på 1 år hon är 3 blandrasig : papilon lahasa apso titzu .en liten hund mindre än en katt .hon kissar aldrig inne men bajsar inne ibland på nätterna o ibland då hon blir ensam hemma :( hon e i en hage (kompostgaller) på natten o då hon är själv hemma .äter 3 dsl mat om dagen men äter vissa dagar inte upp .hennes mat /vatten står framme mellan halv 9 på morgon till 6 på kvällen .går ut första gången efter halv 9 14 halv 7 halv tolv.det enda hon äter är hundmat/torrfoder aldrig något annat.inget godis inget hundben pinnar människomat.endå bajs inne :(:(:( fattar inte !!!! Tips tack :) / brunetten

• Corollaforever

Hej! Jag måste bara fråga om ni fått bukt med detta problem? Jag har nämligen precis samma problem med min malamute-tik. Hon kissade inte ned sig en enda gång som valp men precis som med din vovve så hade hon diarré en gång och efter det har hon inte slutat skita inomhus. Vi har märkt att det är oftare i samband med löp men det är inte bara då. Hon sätter sig också i rummet längst bort! Kan vara ute och gå sista svängen hur länge som helst, vovven kissar och bajsar (om hon inte blir distraherad och glömmer) men sen är det ändå skit på golvet på morgonen. Oftast kallt, som att det legat där länge. Blir tokig på detta!

• Inteutanproblem

Har också en tik som gör detta. Siberian Husky. Är en omplacering och enl föregående ägare gjorde hon lika dant även hos denne. Har provat allt, och även provat hantera det som om hon vore valp - dvs man sätter klockan o går upp mitt i natten. Helt ärligt så upplever jag detta som en fix idé hon har, varför den uppstått i så fall har jag inte den blekaste aning om. Hon är även sorten som tydligt visar om hon skulle behöva gå ut. Men under natten, nada, och då sover jag i samma rum! Jag är otroligt lättväckt dessutom, så att jag skulle ha missat det är helt uteslutet.

Hur som, problemet kommer få sig en permanent lösning då alla hundarna skall flytta ut i hundgård inom kort. Men tills det blir verklighet så har jag fått lösa det på olaglig väg, hon får sova i bur under natten. Vilket funkar bra. Den är stor och rymlig och hon trivs alldeles förträffligt i den.

Svar på tråden Vuxen tik kissar och bajsar inomhus på natten :(