• Anonym (Orolig!)

Hjälp! Behöver alla råd kring utredning kring ett spädbarn.

Jag är nära anhörig till en nybliven mamma som fått flera anmälningar på sig under graviditeten pga av sitt funktionshinder och oro för att hon skulle vara omogen att ha barn. Jag som följt henne under graviditeten ser hur hon mognat och nu med den lille i sin famn mognar hon för var dag. Hon har ett stort stöd av sin mamma och pappans mamma. Pappan träffar barnet varje dag men hjälper inte till så mycket. Men jag ser att stödet från mormor och farmor är gott nog. Det kompenserar mammans brister och jag ser att barnet skulle kunna få en bra kärleksfull uppväxt i deras hem. Utredningsenheten har bett alla anhöriga att låta mamman sköta barnet helt själv utan sitt gripa in när de är där på utredning. Det kommer vara varje dag och observera. Detta känns som om det kommer bli hennes fall. Hon kommer bli stressad och osäker dels av två främmande tanter som hänger henne över axeln + att inte ha stödet från farmor eller mormor som trygghet som hon annars alltid har och kommer kunna ha tills hon är säker i sin mammaroll. Jag är orolig för att det plötsligt skall ta barnet ifrån henne och placera det i en främmande familj. Jag har själv tidigare varit fosterfamilj. Funderar på att prata med mamman och ev socialen om att bli fosterfamilj ev placering. Men är osäker på hur det skulle tolkas dels av mamman dels av socialen. Jag vill ju självklart att hon i första hand skall få ta hand om sitt barn själv. Kanske med visst stöd som tex"hemmahos" vilket inte mamman är pigg på då hon tycker hon får bra stöd redan nu. Jag är övertygade att föräldrar med diagnoser som adhd o lindrig autism kan bli fantastiska föräldrar med rätt stöd. Alla kan ju behöva stöd ibland eller hur. Men här verkar inte socialen se de fina stöd hon har runt sig utan vill att hon ska klara allt själv. Vet inte helt vad jag vill med mitt långa inlägg. Mer en att få alla dina erfarenheter, tankar, uppmuntrande ord, idéer om detta som du bara har att ge. Skall jag kontakta Utredningsenheten och presentera mig om mamman tycker det är em bra idé? Vad kan jag göra mer för att stödja familjen i detta? Vad är dina tips till mamman i denna situation? Jag ser mammans kvaliteter och utveckling men är osäker på om socialen kommer se det så.. Undrar också om ni vet hur pass mycket brister det skall vara för att det tar hennes barn?

• Svar på tråden Hjälp! Behöver alla råd kring utredning kring ett spädbarn.
  • Anonym (Orolig!)
    emelielj skrev 2013-09-19 07:51:33 följande:
    Förstår din oro och vad du menar. Prata med din vän och lugna henne, säg att hon ska göra så gott hon kan och som hon brukar. Soc är (förhoppningsvis) kapabla till att se att hon är en bra mamma!

Tack för dina ord och för att du förstår. Ja jag ska ge henne allt stöd jag kan och hoppas innerligt att de ser hur fin mamma hon är och hur bra tillkommer bli med de stöd hon redan har runt sig.
  • Anonym (h)
    Anonym (Orolig!) skrev 2013-09-19 08:06:16 följande:

Hon är ung men inte väldigt ung, över 18.. det är nog mer pga av hennes funktionsnedsättning ( adhd + lindrig autism)

Med dom diagnoserna förstår jag soc oro....!
  • Anonym (Orolig!)

Att du har adhd betyder inte att du är en dålig förälder! Vi är alla individer, vi är inte vår diagnos. Hon har tagit emot mycket hjälp och är öppen och ärlig med sitt funktionshinder och har pga av de lärt sig mycket och är en ödmjuk fin människa

straw2008 skrev 2013-09-19 08:08:59 följande:
    Jag önskar att någon utrett min mamma då jag var nyfödd. Så jag sluppit växa upp med en mamma med adhd o diverse annat. Så ni får lite perspektiv på saker o ting.
    I kinamockaskogen.....

• Anonym (Orolig!)
    Anonym (h) skrev 2013-09-19 08:11:04 följande:
    Med dom diagnoserna förstår jag soc oro....!

Ja de kan jag också förstå,men vi är inte våra diagnoser hon kan bli en bra mamma med rätt stöd!
  • Anonym (hjhkj)
    Anonym (Orolig!) skrev 2013-09-19 08:06:16 följande:

Hon är ung men inte väldigt ung, över 18.. det är nog mer pga av hennes funktionsnedsättning ( adhd + lindrig autism)
    Det låter konstigt. Har hon en historia hos soc då?

• Anonym (h)
    Anonym (hjhkj) skrev 2013-09-19 08:17:37 följande:
    Det låter konstigt. Har hon en historia hos soc då?

På vilket sätt låter det konstigt??
  • Anonym (utredning)

Det är väl klart att de ska utreda hennes egen föräldraförmåga utan inblandning av barnets moror och farmor det är ju inte deras föräldraförmåga det gäller.

Alla föräldrar ska kunna till största delen kunna ta hand om sitt barn för att varit tillräckligt god förälder, främst kan man nog säga att den psykologiska biten är den som är viktigast, avläsa signaler, svara på barnets behov samt givetvis vanlig fysisk omvårdnad. Dessa bitar är det som de vill se under utredningen att hon klarar av utan att någon vägleder hela tiden.

• Anonym (..)

Men om hon behöver stödet av barnets mormor och farmor så pass ofta så är hon ju inte redo att ta hand om ett barn själv. Visst många skulle bli stressade av att två okända personer ska granska hur man är som mamma men som sagt hon måste ju klara av att ta hand om barnet helt själv utan någon annan som hjälper henne.

• Anonym (hjhkj)
    Anonym (h) skrev 2013-09-19 08:30:22 följande:

På vilket sätt låter det konstigt??
    Att soc blir så intresserad av personen enbart på grund av adhd och någon lätt autismspektrumstörning.
    Ts, vad menar du med lätt autism förresten?
  • Anonym (J)

Tror inte du behöver oroa dig så mycket. Som du skriver finns hennes föräldrar med i bilden. Och de kommer inte döma henne på allt hon gör. De kollar helheten och hur barnet verkar må tillsammans med henne. Ser de att hon lyssnar till barnets signaler mm så är det nog lugnt :)

• Anonym (hej)
    Anonym (hjhkj) skrev 2013-09-19 08:39:46 följande:
    Att soc blir så intresserad av personen enbart på grund av adhd och någon lätt autismspektrumstörning.
    Ts, vad menar du med lätt autism förresten?

Nu är jag inte TS, men kan väl svara lite ändå, då.
    Som jag förstår trådstarten, så har soc fått in ett flertal anmälningar under graviditeten. Förmodligen grundas deras intresse för mamman i dessa anmälningar.
    "Lätt autismspektrumstörning"  är troligen det som tidigare hette Asperger.
  • Anonym (hjhkj)
    Anonym (hej) skrev 2013-09-19 08:49:45 följande:

Nu är jag inte TS, men kan väl svara lite ändå, då.
    Som jag förstår trådstarten, så har soc fått in ett flertal anmälningar under graviditeten. Förmodligen grundas deras intresse för mamman i dessa anmälningar.
    "Lätt autismspektrumstörning"  är troligen det som tidigare hette Asperger.
    Det låter snarare som om någon vill jävlas med denna kvinna då, genom att börja skicka in anmälningar till soc, innan barnet ens är fött.
    Jag ser ingen anledning till varför soc skulle intressera sig så mycket bara för hon har adhd och någon lätt autismspektrumstörning.
    Hon kanske har mer problem än ts vet om iofs.
  • Anonym (h)
    Anonym (hjhkj) skrev 2013-09-19 08:56:08 följande:
    Det låter snarare som om någon vill jävlas med denna kvinna då, genom att börja skicka in anmälningar till soc, innan barnet ens är fött.
    Jag ser ingen anledning till varför soc skulle intressera sig så mycket bara för hon har adhd och någon lätt autismspektrumstörning.
    Hon kanske har mer problem än ts vet om iofs.

Om du inte förstår det har du inte mycket kunskap om vare sig hennes funktionshinder eller ett barns behov....
  • Anonym (hjhkj)
    Anonym (h) skrev 2013-09-19 09:08:27 följande:

Om du inte förstår det har du inte mycket kunskap om vare sig hennes funktionshinder eller ett barns behov....
    Iofs har inte heller du någon kunskap om just denna persons funktionshinder.
  • liv

En medfödd funktionsnedsättning (som är det korrekta ordet) kan väl inte mogna bort? 
    Ska mormor och farmor bo med mamman 24/7? Barnet kommer behöva omsorg dygnet runt så vad händer om mamman av någon anledning blir stressade eller något annat problem uppstår?
    Det är hemskt för ett barn att leva med en mamma som är otillräcklig även om det finns andra människor i omgivningen. Det är inte så enkelt att det bara löser sig om man får lite stöd. Tyvärr. Så om det är så illa som du befarar så är det bäst för barnet att växa upp med vuxna som klara av att hantera situationen. 

• Anonym (hjhkj)
    liv skrev 2013-09-19 09:18:59 följande:
    En medfödd funktionsnedsättning (som är det korrekta ordet) kan väl inte mogna bort? 
    Ska mormor och farmor bo med mamman 24/7? Barnet kommer behöva omsorg dygnet runt så vad händer om mamman av någon anledning blir stressade eller något annat problem uppstår?
    Det är hemskt för ett barn att leva med en mamma som är otillräcklig även om det finns andra människor i omgivningen. Det är inte så enkelt att det bara löser sig om man får lite stöd. Tyvärr. Så om det är så illa som du befarar så är det bäst för barnet att växa upp med vuxna som klara av att hantera situationen. 
    Iofs så kan en hel del mogna bort. Hjärnan är inte färdig förrän runt 25, det kanske tar något år extra för någon med dessa funktionshinder. Men det går helt klart att bli bättre.
  • Anonym (Sghjklö)
    Anonym (hjhkj) skrev 2013-09-19 09:20:09 följande:
    Iofs så kan en hel del mogna bort. Hjärnan är inte färdig förrän runt 25, det kanske tar något år extra för någon med dessa funktionshinder. Men det går helt klart att bli bättre.
    Ett litet barn måste föräldrarna läsa av. Har man diagnosen autism (även om den är lindrig) så är just denna brist på förmågan att tolka väldigt central.

Det kan man inte "mogna in i".
  • Anonym (hjhkj)
    Anonym (Sghjklö) skrev 2013-09-19 12:34:53 följande:
    Ett litet barn måste föräldrarna läsa av. Har man diagnosen autism (även om den är lindrig) så är just denna brist på förmågan att tolka väldigt central.

Det kan man inte "mogna in i".
    Det går ändå att lära sig vad ens barn behöver. Det är olika från person till person, och vilket barn man har.
  • lillajag82

Det kommer krävas jättemycket för att de ska kunna sätta ett lvu på barnet! Var inte orolig TS!
    Har väl inga direkta tips mer än att fortsätta vara god vän mot denna familjen.

• Anonym (utredning)
    Anonym (hjhkj) skrev 2013-09-19 12:40:17 följande:
    Det går ändå att lära sig vad ens barn behöver. Det är olika från person till person, och vilket barn man har.
    Problemet med små barn att de hela tiden ändrar sitt beteende genom att de utvecklas och det kräver att förälder inte behöver månader på sig för att kunna signalerna de ger också därför en del väldigt små barn omhändertas trots att biten mat och hygien fungerar hyfsat att förälder inte har förmåga att avläsa barnet.
    Vem som helst kan i princip klara det primära med mat och blöjor. 
Svar på tråden Hjälp! Behöver alla råd kring utredning kring ett spädbarn.