• majsan1980

Pco och Pscos och ägglossning?

Någon som vet vad som är skillnaden mellan pco och pcos? Har läst att man inte har ägglossning när man har pco? Sist jag var hos gyn så konstaterade hon att  jag har pco då ena äggstocken hade pärlhalsband runt. Hon sade även att jag snart skulle ha ägglossning. (jag har även acne och lite oönskad hårväxt) Rätt oregelbunden mens men oftast aldrig mer än 34 dagar.

Funderar på ägglossningstest då vi vill bli gravida. Fungerar dem  när jag har pco?

• Svar på tråden Pco och Pscos och ägglossning?
  • majsan1980
    majsan1980 skrev 2013-09-18 08:12:16 följande:
    Någon som vet vad som är skillnaden mellan pco och pcos? Har läst att man inte har ägglossning när man har pco? Sist jag var hos gyn så konstaterade hon att  jag har pco då ena äggstocken hade pärlhalsband runt. Hon sade även att jag snart skulle ha ägglossning. (jag har även acne och lite oönskad hårväxt) Rätt oregelbunden mens men oftast aldrig mer än 34 dagar.

Funderar på ägglossningstest då vi vill bli gravida. Fungerar dem  när jag har pco?
    Jag har varit gravid en gång när jag var jätteung men det slutade i en abort. 
  • löpartjejen

Läkaren jag var till när jag var på kvinnokliniken sa att ägglossningsstickor inte fungerade vid pcos så har själv aldrig använt dem. Hon menade på att de inte visade rätt. Men det var iofs 5 år sedan.

• Cotterpin

PCO och PCO-S är i princip samma sak, men med -s på slutet har man de andra symptomen med, såsom acne, övervikt, oönskad hårväxt osv.

Om ägglossningstest fungerar eller inte är olika, på mig fungerade dem när jag väl hade ägglossning. Problemet är mest att de visar om kroppen vill få till en ägglossning, inte att ägglossningen verkligen händer (vilket ofta är problemet vid pco).

• FruSen
    Isa1 skrev 2013-09-18 08:25:32 följande:
    Pcos är förkortning av psoriasis
    Öh, nej.

TS. jag har PCOS, dvs även hormonrubbningen.

"Hos en del kvinnor är en eller båda äggstockarna fulla av små vätskefyllda blåsor, så kallade cystor, som har bildats av äggblåsor. Detta kallas polycystiska ovarier, PCO. Om man samtidigt med cystorna har en hormonrubbning kallas det för polycystiskt ovarialsyndrom, PCOS."  
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/PCO/

Jag har PCOS trots att jag inte har ökad behåring, övervikt eller akne (men visst har jag lite mer finnar än andra kan jag tycka). Jag har dock hormonrubbningen sådom höga testosteronnivåer, därav pcos
  • FruSen

Jag kan inte använda äl-tester, dom visar hela tiden positivt (oavsett när jag testar)

• majsan1980

Tack! Då har jag lite mer koll på vad det är. 
    Jag har ju som sagt lite kroppsbehåring, acne. Mens brukar ibland vara 15 dagar sen men inte mer än så.
    Men antar att jag måste göra utredning för att se om jag verkligen har pcos även om det låter som det förutom att mensen inte uteblir och att jag inte är överviktig.

Hm... så när hon såg att jag snart skulle ha ägglossning så kanske jag aldrig fick det i slutändan.?! Vi planerar ju barn nu men får nog ta o försöka lite innan vi går iväg för utredning, om det nu inte skulle gå.
    Var ju som sagt gravid en gång (oplanerat) så kanske går det på egen hand denna gång med... 

• majsan1980
    majsan1980 skrev 2013-09-19 17:55:40 följande:
    Tack! Då har jag lite mer koll på vad det är. 
    Jag har ju som sagt lite kroppsbehåring, acne. Mens brukar ibland vara 15 dagar sen men inte mer än så.
    Men antar att jag måste göra utredning för att se om jag verkligen har pcos även om det låter som det förutom att mensen inte uteblir och att jag inte är överviktig.

Hm... så när hon såg att jag snart skulle ha ägglossning så kanske jag aldrig fick det i slutändan.?! Vi planerar ju barn nu men får nog ta o försöka lite innan vi går iväg för utredning, om det nu inte skulle gå.
    Var ju som sagt gravid en gång (oplanerat) så kanske går det på egen hand denna gång med... 
    Bara att jag är lite äldre nu...
  • Pepsi

Jag har PCOS, och jag har haft mens ett par gånger om året, men min läkare tror inte att jag ägglossat då.
    Fråga mig inte hur det funkar ;)
    Jag kan använda ägglossningstest.
    Kan glädja dig med att med pergotime Är chansen rätt stor att bli gravid när man har pco, då man har många äggblåsor som kan växa till sig bara de får lite hjälp på traven!

Jag har gått igenom hela karusellen med pergotime o är nu i vecka 23 =)
    Hopp finns!
    Lycka till!!

Svar på tråden Pco och Pscos och ägglossning?