• Anonym (okunnig)

Vad sker i TR när man stämt motpart på ett umgänge?

Efter flera års motstridighet och oenade kring mitt umgänge med mitt barn så har jag nu stämt motpart. Jag önskar ett ordnat schema där spec sonen vet att han får vara med sin mamma.
    Stämingen skickades av mitt ombud förra veckan.
    Hur lång tid tar det innan förhandling?
    'när får motpart reda på stämningen?
    Vad sker egentligen under förhandling? Vad är ca tid innan dom faller?
    Jag är inte van vid rätten så vad ska man tänka på denna ödesdigra dag?

mvh

• Svar på tråden Vad sker i TR när man stämt motpart på ett umgänge?
  • Anonym (okunnig)

Någon?

• Anonym (insatt)
    Anonym (okunnig) skrev 2013-09-17 21:58:32 följande:
    Efter flera års motstridighet och oenade kring mitt umgänge med mitt barn så har jag nu stämt motpart. Jag önskar ett ordnat schema där spec sonen vet att han får vara med sin mamma.
    Stämingen skickades av mitt ombud förra veckan.
    Hur lång tid tar det innan förhandling?
    'när får motpart reda på stämningen?
    Vad sker egentligen under förhandling? Vad är ca tid innan dom faller?
    Jag är inte van vid rätten så vad ska man tänka på denna ödesdigra dag?

mvh

Motparten får ett brev med information om stämningsansölkan ganska per omgående. Tingsrätten begär också on upplysningar från socialtjänsten som har ca 2 veckor på sig att svara. Sedan blir ni kallade till muntlig förberredelse. Men har du inte fårr information om "gången" av ditt ombud??
  • Anonym (okunnig)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-18 00:04:55 följande:
    Motparten får ett brev med information om stämningsansölkan ganska per omgående. Tingsrätten begär också on upplysningar från socialtjänsten som har ca 2 veckor på sig att svara. Sedan blir ni kallade till muntlig förberredelse. Men har du inte fårr information om "gången" av ditt ombud??

vi ej hunnit prata om sakens gång. Socialtjänsten? Vi är ju inte aktuella där.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (okunnig) skrev 2013-09-18 00:06:52 följande:

vi ej hunnit prata om sakens gång. Socialtjänsten? Vi är ju inte aktuella där.
    Nej, men det blir ni nu om ni har barn och inte kan komma överens själva ..... (om vårdnad, boende, umgänge)
  • Anonym (okunnig)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-18 00:09:48 följande:
    Nej, men det blir ni nu om ni har barn och inte kan komma överens själva ..... (om vårdnad, boende, umgänge)

ok. Trodde förhandling skedde direkt i TR.
  • Anonym (fråga)

Har du begärt umgänge interimistiskt?

• Anonym (okunnig)
    Anonym (fråga) skrev 2013-09-18 00:14:19 följande:
    Har du begärt umgänge interimistiskt?

ja, eftersom jag blir nekas umgänge helt
  • Anonym (fråga)
    Anonym (okunnig) skrev 2013-09-18 00:15:22 följande:

ja, eftersom jag blir nekas umgänge helt
    Vad tråkigt. Har du ingen kontakt med barnet och vad har hen för ålder?
  • Anonym (okunnig)

pappan byter nummer så jag inte skall kunna ringa. Hen är 11 år

• Anonym (S)

Insatt ovan är inte så insatt, ts motparten får nästan omgående info om stämningsansökan, sen ska ni ha muntlig förhandling i tr som då lyssnar på hur era förslag ser ut och är ni lite inne på samma sak kan det gå fort är ni inte det så kommer tr med stor sannolikhet begära en utredning av soc, när den är klar får du och din motpart kommunicera utredningen och därefter skickas den till tr, när den kommer till tr så blir det huvudförhandling med ev vittnen är det till din fördel i soc utredningen så ta in utredarna somm vittnen då, sen tar det några veckor så kommer dom i målet. Det du ska göra är att iterimistiskt begära umgånge till dom faller. Denna procedur kan ta väldigt läng tid vanligt är 6-12 månader sen kan köer på soc och tr tillkomma beroende på hur mycket de har att göra just hos dig så därför är det viktigt att du begär interimistiskt umgänge på den muntliga förhandlingen

• Anonym (insatt)
    Anonym (S) skrev 2013-09-18 08:04:05 följande:
    Insatt ovan är inte så insatt, ts motparten får nästan omgående info om stämningsansökan, sen ska ni ha muntlig förhandling i tr som då lyssnar på hur era förslag ser ut och är ni lite inne på samma sak kan det gå fort är ni inte det så kommer tr med stor sannolikhet begära en utredning av soc, när den är klar får du och din motpart kommunicera utredningen och därefter skickas den till tr, när den kommer till tr så blir det huvudförhandling med ev vittnen är det till din fördel i soc utredningen så ta in utredarna somm vittnen då, sen tar det några veckor så kommer dom i målet. Det du ska göra är att iterimistiskt begära umgånge till dom faller. Denna procedur kan ta väldigt läng tid vanligt är 6-12 månader sen kan köer på soc och tr tillkomma beroende på hur mycket de har att göra just hos dig så därför är det viktigt att du begär interimistiskt umgänge på den muntliga förhandlingen
    Och vad var fel i det jag skrev?
  • Anonym (abc)

TS: Tänk på att det kan finnas anledningar för en 11-åring att inte vilja träffa en förälder.
    Om det var länge sen ni sågs, om barnet har någon diagnos (t ex högfungerande autism eller om ni misstänker det), om barnet och du inte alltid kommit bra överens etc.
    Ett umgänge behöver ju inte betyda övernattning en hel helg i ditt hem.
    Det kan ju vara en fika på stan till att börja med.

Kanske det är lättare för barnet om ungänget sker i barnets hem, med eller utan den andra föräldern. Eller kanske i mormors/farmors/mosters hem?   

Vad jag menar är att ta det lugnt och att det kanske faktiskt finns anledningar till att pappan nekar att du har umgänge med barnet.

Men självklart ska du kontakta familjerätten och begära någon form av umgänge.

Tänk bara på att om du går för hårt och intensivt fram kan du förlora barnet för alltid. Det handlar alltså inte om dig och pappan utan om barnet. OCH - polisen hämtar inte ett barn som inte själv vill följa med. OCH - en normal 11-åring har inga problem att rymma hem om hen inte vill vara hos dig.

Lycka till och hoppas det ordnar sig till det bästa för ditt barn så att det kan finnas ett normalt umgänge.          

• Anonym (insatt)
    Anonym (abc) skrev 2013-09-23 10:54:24 följande:

Men självklart ska du kontakta familjerätten och begära någon form av umgänge.

Hos familjerätten kan man inte begära någon form av umgänge. De har inte mandat att bestämma sådant! Hos familjerätten kan man begära samarbetssamtal i syfte att komma fram till en lösning beträffande umgänget med den andra föräldern!
  • Anonym (abc)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-23 15:03:25 följande:
    Hos familjerätten kan man inte begära någon form av umgänge. De har inte mandat att bestämma sådant! Hos familjerätten kan man begära samarbetssamtal i syfte att komma fram till en lösning beträffande umgänget med den andra föräldern!

Nej, men om man är överens så kan man skriva ett avtal.
    Om man inte är överens så kan familjerätten vara ett bra stöd för den förälder som inte fått gehör för normala umgängeskrav. 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (abc) skrev 2013-09-24 14:37:07 följande:

Nej, men om man är överens så kan man skriva ett avtal.
    Om man inte är överens så kan familjerätten vara ett bra stöd för den förälder som inte fått gehör för normala umgängeskrav. 
    Nej familjerätten kan inte ta ställning för en part i samarbetssamtal. Där är kravet på neutralitet viktigt. Kanske återkommer ärendet senare från domstol som ett utredningsuppdrag och hur kul är det då för den förälder som INTE fått eget stöd under samarbetssamtalen, att bli utredd av den familjerättens handläggare??
  • Anonym (fråga)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-24 21:09:42 följande:
    Nej familjerätten kan inte ta ställning för en part i samarbetssamtal. Där är kravet på neutralitet viktigt. Kanske återkommer ärendet senare från domstol som ett utredningsuppdrag och hur kul är det då för den förälder som INTE fått eget stöd under samarbetssamtalen, att bli utredd av den familjerättens handläggare??
    Självklart yttrar sig familjerättspersonalen om vad som är rimligt eller inte. Om Anna säger att Pelle inte får ha Lisa, 3 år, varannan helg från torsdag till söndag utan bara dagtid lördag, så kommer det förmodligen att tala om för Anna att det Pelle vill ha är standardumgänge.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (fråga) skrev 2013-09-24 21:15:38 följande:
    Självklart yttrar sig familjerättspersonalen om vad som är rimligt eller inte. Om Anna säger att Pelle inte får ha Lisa, 3 år, varannan helg från torsdag till söndag utan bara dagtid lördag, så kommer det förmodligen att tala om för Anna att det Pelle vill ha är standardumgänge.
    Visst, familjerätten kan informera om det allmänna rättsläget (lagstuftarens tankar, prejudicerande domar etc.) och vad man generellt vet är mest förenligt med barns bästa i olika åldrar, men ta ställning i det enskilda fallet får de inte göra under själva samarbetssamtalen  .....
Svar på tråden Vad sker i TR när man stämt motpart på ett umgänge?