• Bebisdröm

Råd till att fixa stressen hämta/lämna med bebis förskoleklass?

Jag upplever det som en stor stress att skynda mig fram och tillbaka till förskoleklassen varje dag och samtidigt få amningen att fungera. Jag har börjat fundera om det är bättre för mig om jag har sexåringen hemma, eller om man kan be om att få ha färre dagar? Han går varje förmiddag mån-fre. Jag vill gärna att han får möjlighet att gå där.Har ingen annan som kan hjälpa hämta/lämna mig för närvarande, min kille ligger borta och jobbar i veckorna.

Jag blev sen två dagar till vår förskoleklass på morgonen och fick en utskällning för det. Ingen fråga om varför vi kom så sent eller så, eller någon hänsyn till bebisen. Minsta är tre månader. Största problemet är mest att hinna tima allt med minstingen, byta, amma så att han är nöjd precis till när vi ska gå dit eller hem. Just att amma när jag ska skynda mig på morgonen fungerar väldigt dåligt. Någon som har något bra råd?  

• Svar på tråden Råd till att fixa stressen hämta/lämna med bebis förskoleklass?
  • cloudberry79

Jag har ibland ammat på förskolan om det kniper. Ställ larmet och gör dig och sexåringen färdiga, väck sen bebisen om den är av den morgontrötta sorten och amma precis innan ni går utanför dörren. Bebisen kan du ju klä på och göra morgon med efter lämningen, alltså byta kläder och vad du nu gör på morgonen. Min egen sexåring cyklar nu själv till förskoleklassen, vi bor så pass nära och utan trafik att det är möjligt. Skulle det vara möjligt i er situation?

(M)amma till V -07 och E -12
  • Dixie

Har ni långt till skolan? Vad är det som tar tid? Jag tycker man kommer långt med planering och stor framförhållning, ta fram kläder dagen innan etc. Att låta 6 åringen missa förskoleklassen låter inte som en bra idé, men en ledig dag i veckan kan kanske vara något?

• Doktor mugg

Tycker inte du ska ha din 6 åring hemma. Det är viktigt dom får gå dit och få va med sina vänner och förbereda sig inför skolan sen. Dom missar otroligt mycket om dom inte får gå! Vad hade du annars tänkt ha för aktiviteter för barnen om båda är hemma? En bebis kan man ju klä på och byta på när den sover eller väcka! :)

• hammarhajen
    Punkster skrev 2013-09-17 18:10:30 följande:
    Nu kan jag just ingenting om bebisar, men jag känner spontant att låta 6-åringen vara hemma från f-klass för att bebisen trilskas inte är en bra idé. Varför ska det äldre barnet drabbas av att det mindre inte har några bra morgonrutiner?

Som sagt så kan jag inte mycket om bebisar, men man kanske kan gå upp en liten stund tidigare så att man slipper stressa med amningen på morgonen? 6-åringen kanske kan sova en stund till medan du byter blöja och ammar? Eller så kanske 6-åringen kan klara sig lite mer självständigt på morgonen med påklädning, frukost och liknande?

Och om det nu skulle bli amningspanik på skolan så är väl inte det hela världen, det går säkert att hitta en lugn plats att amma på. Eller så får väl bebisen helt enkelt vara hungrig en liten stund tills ni hinner komma hem igen. 
  • hannis

Börja i god tid så slipper du stressa! Jag har själv en 3-åring på förskola och en bebis så jag vet hur det är. Det blir lite stressigt på morgonen för att hinna i tid till samlingen på förskolan men jag brukar se till att ha bebisen klar i god tid och måste jag väcka honom så väcker jag 10 minuter tidigare så jag hinner amma en skvätt innan vi åker. Sen ammar jag mer på förskolan om det behövs eller när vi kommer hem igen.

• hammarhajen

Ska det handla om vad som är bäst för DIG eller bäst för sexåringen?

Tror inte alls att det är bra att hålla sexåringen hemma på grund av bebisens rutiner. Sexåringar har visserligen ingen skolplikt, men de flesta sexåringar brukar VILJA träffa kompisarna och må bra av SINA rutiner med förskola och lek. Och risken är att det blir jättetokigt i kamratgruppen om barnet först kommer på dagarna, sen är helt borta ett par månader och sen kommer tillbaka.

Du skriver att läraren inte frågade varför ni var sena, men h*n kanske istället tänkte att en fråga kunde uppfattas som kritik eller som snokande. Förklara själv istället (om du vill att de ska veta att ni är sena pga. bebis) och gör sitt bästa för att komma i tid så ska du se att det inte är någon fara.

Gå upp lite tidigare och amma bebisen när sexåringen äter frukost kanske?  

• Bebisdröm

Tack för alla tips.
    Som jag skrev i inlägget vill jag helst att han SKA gå, många verkar ha missuppfattat det. Jag har bara svårt att få det att fungera och bad om råd.

Att gå upp tidigare kanske kan hjälpa lite som många föreslog.
    Jag försöker förklara lite bättre, Jag upplever inte att det är rutiner som strular ändå, utan mest stressen att komma i tid, som gör att amningen havererar mer och mer.När jag blir stressad har jag svårt att kunna amma, mjölken minskar eller vill inte rinna till överhuvudtaget. Jag har svårt att hitta ett lugn och få ro att amma när jag måste dit och hem, och sen dit och hem igen. Lika går vi, så tar ca 20 minuter dit. Så för mig är det viktigt han är nöjd innan vi går för det är bökigt att mata eller byta ute efter vägen. Kan inte släppa iväg honom själv heller tyvärr.
    Lika när jag hämtar honom på skolan är det svårt att kunna amma ifred, alla barn vill komma fram och titta och känna på honom. 

• mammalovis

Jag kan förstå din känsla då jag har en bebis på 3,5 månader och en dotter på 2,5 år. Det jag försöker ta reda på är vad lillan har för tider med maten. Oftast ammar jag nu sista gången i sängen vid ca 7.15, tösen börjar 9.00. Så det svåra här är att lyckas få fart på 2,5-åringen som har en massa saker för sig på morgonen.

Så börja föra bok över när bebisen är hungrig är mitt tips och planera övriga rutiner därefter, om du inte vill väcka honom/henne. Vid det här laget vet du ju ungefär hur länge h*n äter. Sedan brukar jag ofta ha henne i bärsele då hon brukar bli arg på vägen till förskolan (tar ca 15 minuter) och då kan jag lättare skydda henne.

• Bebisdröm

Tack! De tipsen var bra, mammalovis Ska skriva upp det med matningen, kan nog vara till stor hjälp, lika bärsele har jag börjat överväga. Går det att bära dem med overaller och så, nu när det börjar bli kallare?

• Kodia
    Bebisdröm skrev 2013-09-17 21:49:40 följande:
    Tack! De tipsen var bra, mammalovis Ska skriva upp det med matningen, kan nog vara till stor hjälp, lika bärsele har jag börjat överväga. Går det att bära dem med overaller och så, nu när det börjar bli kallare?

Om du har en stor jacka behöver bebisen inte ha så mycket på sig! Då räcker det med mössa, och så knäpper du jackan om er båda två. (kanske har maken någon rymlig jacka?)
  • Laura79

Bärsele är toppen. Du kan amma i bärselen var du än befinner dig. Som någon skrev så behöver bebisen inte vidare mkt på sig om du har den innanför jackan (finns tom speciella bärjackor). Jag har haft min yngsta i selen eller sjal och ammat samtidigt som jag fixat de allra flesta bestyren med min äldsta. Bebisen har ammat och sovit under min jacka hängandes i bärselen och trivts hur bra som helst.

• cloudberry79
    Bebisdröm skrev 2013-09-17 21:36:32 följande:

Tack för alla tips.
    Som jag skrev i inlägget vill jag helst att han SKA gå, många verkar ha missuppfattat det. Jag har bara svårt att få det att fungera och bad om råd.

Att gå upp tidigare kanske kan hjälpa lite som många föreslog.
    Jag försöker förklara lite bättre, Jag upplever inte att det är rutiner som strular ändå, utan mest stressen att komma i tid, som gör att amningen havererar mer och mer.När jag blir stressad har jag svårt att kunna amma, mjölken minskar eller vill inte rinna till överhuvudtaget. Jag har svårt att hitta ett lugn och få ro att amma när jag måste dit och hem, och sen dit och hem igen. Lika går vi, så tar ca 20 minuter dit. Så för mig är det viktigt han är nöjd innan vi går för det är bökigt att mata eller byta ute efter vägen. Kan inte släppa iväg honom själv heller tyvärr.
    Lika när jag hämtar honom på skolan är det svårt att kunna amma ifred, alla barn vill komma fram och titta och känna på honom. 

Jag har oftast satt larmet en timme tidigare än vad vi "behöver", så har jag och dottern legat i sängen och ammat ganska länge, sen har jag klivit upp med henne och gjort i ordning frukost åt mig och storebror. Sen har jag helt enkelt lagt henne i en åkpåse i vagnen, utan att klä på henne riktiga kläder eller så. Ha gott om tid på dig helt enkelt, så blir det inte stressigt på samma sätt! Jag är också stresskänslig, så jag klev upp halv sex istället för sju.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Råd till att fixa stressen hämta/lämna med bebis förskoleklass?