• Anonym (TS)

Exet missköter dottern, vad ska jag göra?

Åh, jag är så arg och frustrerad så jag vet inte vad! Jag lämnade mitt ex av anledningen (bland annat) att han är snudd på psykopat (han har till och med fått det utlåtandet av läkare vid ett tillfälle, dock ingen diagnos). Han ljuger, manipulerar och undanhåller allt ifrån smått till stort.

Min dotter är 5,5 år gammal.

Exet är arbetslös sedan 4 år och blir bara mer och mer nedgången, det syns och märks väl. Han luktar illa, hans kläder är trasiga och han har gått upp mycket i vikt.

Det största problemet handlar om att han struntat i att lämna dottern på dagis enda sedan hon var ett par år. Detta har medfört att hon aldrig haft någon direkt plats i gruppen och haft svårt att knyta kontakter. Hon har skrikit och gråtit vid lämning på mina veckor varje morgon, och enligt förskolepersonalen kan mycket bero på att hon inte har haft någon kontinuitet i sin vistelse där. Vid ett utvecklingssamtal satte sig personalen ner med mig och exet och förklarade hur VIKTIGT det är att hon lämnas på förskolan VARJE dag som det är tänkt.

Nu har dottern börjat förskoleklass. Hon har uttryckligen sagt att det är svårt att få vänner och att hon inte har någon att leka med ibland. Exet och jag har varit slående överens om att hon ska lämnas VARJE DAG på skolan för att komma till bukt med bekymren. Idag fick jag dessvärre veta att han redan struntat i att lämna henne på skolan halva förra veckan.

Han skickar henne till skolan med oborstat hår, flätor ifrån gårdagen (som farmor gjort under helgen), han struntar i att använda balsam i hennes långa hår så att hon får tovor som stålull. Han har struntat i att borsta hennes tänder och låtit henne själv sköta den biten. Hon har haft problem med sveda i underlivet som blivit bättre av tvätt med barnolja, men det har han struntat i att köpa TROTS tjat ifrån mig i flera veckor.

En annan aspekt, som bara kan grunda sig i min paranoia, är att han inte låtit mig komma hem till honom på flera år. Jag har inte fått se dotterns rum eller fått komma upp vid hämtning, utan han har alltid sett till att stå med barn och väskor utanför porten. Lite mystiskt, med tanke på att han helst aldrig rör på sig annars.

Ursäkta min bittra ton i inlägget, jag är bara så orolig och frustrerad så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag vill inte ta min dotter ifrån sin pappa, det handlar inte om det, men jag känner verkligen inte att jag kan lita på att han tar hand om henne!

Kan man få stöd någonstans ifrån? Kan man be socialtjänsten göra hembesök? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Exet missköter dottern, vad ska jag göra?
  • SIN74
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-16 17:38:40 följande:
    Du kan göra en orosanmälan till soc. Kanske kan du få skolan att stå bakom dig i det hela också?
    Du inte bara kan, du ska absolut ringa tycker jag. Detta är omsorgssvikt definitivt! 
    Få med dig skolan, anmäl tillsammans.

• Anonym (Soc.)

Be skolan göra en orosanmälan då hon ej kommer till skolan och är ovårdad då hon kommer. Gör även en egen orosanmälan och påpeka din oro omkring hur hemmiljön set ut hemma hos pappa, då kan de göra oanmält hembesök. Har en stark misstanke om att det kanske inte är helt ok därhemma. Två annälningar gällande ett så litet barn bör leda till en utredning, så att insatser omkring faderns föräldrarskap ska kunna sättas in.

• ZsaZsa

Jag skulle råda dig att först ta kontakt med en jurist och prata om möjligheterna till att få i alla fall större delen av boendet. Med juristen kan du lägga upp en plan som kan börja med att du gör en orosanmälan till soc eller att du på lämpligt sätt uppmanar skolan att göra det. Även de måste ju se. Kanske ska du låta det gå en månad till eller två så att de får ännu mer bevis.

Det är verkligen tragiskt när en person går ner sig som han gör, men självklart ska inte dottern behöva bli en del av det. Kanske kan hotet om att förlora en stor del av tiden med henne få honom att söka hjälp och ta sig upp ur eländet också. Det vore kanske det allra bästa?

• Anonym (Kontakta jurist!)
    Anonym (TS) skrev 2013-09-16 17:36:24 följande:
    Åh, jag är så arg och frustrerad så jag vet inte vad! Jag lämnade mitt ex av anledningen (bland annat) att han är snudd på psykopat (han har till och med fått det utlåtandet av läkare vid ett tillfälle, dock ingen diagnos). Han ljuger, manipulerar och undanhåller allt ifrån smått till stort.

Min dotter är 5,5 år gammal.

Exet är arbetslös sedan 4 år och blir bara mer och mer nedgången, det syns och märks väl. Han luktar illa, hans kläder är trasiga och han har gått upp mycket i vikt.

Det största problemet handlar om att han struntat i att lämna dottern på dagis enda sedan hon var ett par år. Detta har medfört att hon aldrig haft någon direkt plats i gruppen och haft svårt att knyta kontakter. Hon har skrikit och gråtit vid lämning på mina veckor varje morgon, och enligt förskolepersonalen kan mycket bero på att hon inte har haft någon kontinuitet i sin vistelse där. Vid ett utvecklingssamtal satte sig personalen ner med mig och exet och förklarade hur VIKTIGT det är att hon lämnas på förskolan VARJE dag som det är tänkt.

Nu har dottern börjat förskoleklass. Hon har uttryckligen sagt att det är svårt att få vänner och att hon inte har någon att leka med ibland. Exet och jag har varit slående överens om att hon ska lämnas VARJE DAG på skolan för att komma till bukt med bekymren. Idag fick jag dessvärre veta att han redan struntat i att lämna henne på skolan halva förra veckan.

Han skickar henne till skolan med oborstat hår, flätor ifrån gårdagen (som farmor gjort under helgen), han struntar i att använda balsam i hennes långa hår så att hon får tovor som stålull. Han har struntat i att borsta hennes tänder och låtit henne själv sköta den biten. Hon har haft problem med sveda i underlivet som blivit bättre av tvätt med barnolja, men det har han struntat i att köpa TROTS tjat ifrån mig i flera veckor.

En annan aspekt, som bara kan grunda sig i min paranoia, är att han inte låtit mig komma hem till honom på flera år. Jag har inte fått se dotterns rum eller fått komma upp vid hämtning, utan han har alltid sett till att stå med barn och väskor utanför porten. Lite mystiskt, med tanke på att han helst aldrig rör på sig annars.

Ursäkta min bittra ton i inlägget, jag är bara så orolig och frustrerad så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag vill inte ta min dotter ifrån sin pappa, det handlar inte om det, men jag känner verkligen inte att jag kan lita på att han tar hand om henne!

Kan man få stöd någonstans ifrån? Kan man be socialtjänsten göra hembesök? Vad ska jag göra?
    Hej! Soc i alla ära men jag tycker du ska kontakta en jurist och förklara läget, kanske ska du söka en ensam vårdnad, pappan har ju rätt att träffa barnet oavsett, men det ska ju vara där hon inte far illa. Jag har själv varit i en liknande situation, vill du så kan jag maila min jurist kontaktuppgifter, hon är specialicerad på vårdnadstvister och första mötet är alltid gratis.
  • cirpen

Gör en orosanmälan, sen stämmer du honom på vårdnaden.
    Skolan kan vittna om hennes frånvaro.

• cirpen

Just det.. Fota henne samt skriv ner misskötseln.
    Det blir mer trovärdigt om du har det på pränt!

• Anonym (insatt)

Om du är orolig för att barnet far illa hos pappa skall du inte lämna henne till honom! Det blir lite märkligt att lämna flickan ena dagen och nästa anmäla till soc att man är orolig för hur hon har det där. Som förälder har man alltid rätt och skyldighet att skydda sina barn. Pappa har ingen rätt till umgänge. Det är barnet som har rätt till kontakt med sin pappa MEN bara under förutsättning att det är förenligt med hennes bästa. Så uttrycks det i lagen!!

• Anonym (?)

Har aldrig personalen visat någon oro för hur flickan har det? Varför var hon hemma halva veckan? Reagerar ingen på att hon är smutsig och ovårdad?

• Anonym (abc)

Gör en orosanmälan.

Flickan och pappan kommer väl bra överens, eller hur?
    Det handlar om att du, ts, anser att han inte lever upp till normal föräldrastandard.

Socialen är faktiskt inte till för att flytta barn från sina föräldrar etc utan minst lika mycket att vara ett stöd för föräldrar som inte riktigt förstått vad som krävs och förväntas av dem.
    Ibland är det enda som behövs att få höra från någon utomstående. Om han dessutom får beskedet från soc att om han inte klarar att leva upp till kravet att flickan ska till skolan varje dag hel och ren, så kan han förlora en stor del av umgänget, så kanske det räcker med det?     

• ddd02

hej!
    den kort historian
    familj var mot mig,
    gav mig svårigheter med sochial myndigheter de har vänner  
    det lede till en och det andra, jaghade ingen skans till ensamvårnad
    gjorde på tryckningar på partnen.
    när silsmessan kom på upp och värkställes
    var den inte lättare, med påtryckingar och inte tillit familj
    hade jag allternativ att överlåta min vårnad till denanrdra
    eller falla in i sittvation där jag kanse riskerar förlora 
    och barnet förlora oss båda då. 
    Det så att jag undrar om en ensamstående vårnadshavare. 
    den andra som hindrar den andra parten att träffa sitt barn.
    på det sättet genom att styra över den andras liv och
    de andra människor som fins i det.
    genom hota familj, vänner.
    för att man ska få treffa sitt barn
    anväds handlingar i sexuella trakasserier
    eller utnyttjande på sexuelt sätt,
    så göller det helt änkelt hur det pappas personen om man får.
    denna person är väldigt inpulsiv och ducktig på manupulerar andra
    I vilka om-ständigheter kan ensamvårnad förlora vårnad.
    Samtidigt har jag stark oro över mitt barn
    att saker och ting inte förhåller sig rätt till.
    på tanke på alkohål probelmet peronen har haft,
    och inte vet jag om det fins det problemet,
    min dotter själv frågar efter mig, men hon vågar inte seja det till föreldern.
    om någon har förslag på vad jag kan göra, jag ber er att hjälpa mig.

• NummerTvå

Tror du själv att er dotter far illa hos sin pappa? Jag antar det eftersom du skriver här. Men var är dina ballar i så fall? Herregud. Jag tror jag storknar av inlägg som dina. Din kommentar om att du vill att hon ska ha sin pappa. Jaha, vem fan vill inte det liksom.. Men din uppgift som föräldrar är i första hand att se till att ditt barn inte far illa. Allt annat är sekundärt. Vad ska du till din dotter om typ 10-20 år när hon skär sig i armarna och åker in och ut på psyket? Att hon ändå hade sin pappa??

Svar på tråden Exet missköter dottern, vad ska jag göra?