Exet missköter dottern, vad ska jag göra?
Åh, jag är så arg och frustrerad så jag vet inte vad! Jag lämnade mitt ex av anledningen (bland annat) att han är snudd på psykopat (han har till och med fått det utlåtandet av läkare vid ett tillfälle, dock ingen diagnos). Han ljuger, manipulerar och undanhåller allt ifrån smått till stort.
Min dotter är 5,5 år gammal.
Exet är arbetslös sedan 4 år och blir bara mer och mer nedgången, det syns och märks väl. Han luktar illa, hans kläder är trasiga och han har gått upp mycket i vikt.
Det största problemet handlar om att han struntat i att lämna dottern på dagis enda sedan hon var ett par år. Detta har medfört att hon aldrig haft någon direkt plats i gruppen och haft svårt att knyta kontakter. Hon har skrikit och gråtit vid lämning på mina veckor varje morgon, och enligt förskolepersonalen kan mycket bero på att hon inte har haft någon kontinuitet i sin vistelse där. Vid ett utvecklingssamtal satte sig personalen ner med mig och exet och förklarade hur VIKTIGT det är att hon lämnas på förskolan VARJE dag som det är tänkt.
Nu har dottern börjat förskoleklass. Hon har uttryckligen sagt att det är svårt att få vänner och att hon inte har någon att leka med ibland. Exet och jag har varit slående överens om att hon ska lämnas VARJE DAG på skolan för att komma till bukt med bekymren. Idag fick jag dessvärre veta att han redan struntat i att lämna henne på skolan halva förra veckan.
Han skickar henne till skolan med oborstat hår, flätor ifrån gårdagen (som farmor gjort under helgen), han struntar i att använda balsam i hennes långa hår så att hon får tovor som stålull. Han har struntat i att borsta hennes tänder och låtit henne själv sköta den biten. Hon har haft problem med sveda i underlivet som blivit bättre av tvätt med barnolja, men det har han struntat i att köpa TROTS tjat ifrån mig i flera veckor.
En annan aspekt, som bara kan grunda sig i min paranoia, är att han inte låtit mig komma hem till honom på flera år. Jag har inte fått se dotterns rum eller fått komma upp vid hämtning, utan han har alltid sett till att stå med barn och väskor utanför porten. Lite mystiskt, med tanke på att han helst aldrig rör på sig annars.
Ursäkta min bittra ton i inlägget, jag är bara så orolig och frustrerad så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag vill inte ta min dotter ifrån sin pappa, det handlar inte om det, men jag känner verkligen inte att jag kan lita på att han tar hand om henne!
Kan man få stöd någonstans ifrån? Kan man be socialtjänsten göra hembesök? Vad ska jag göra?