ex som förstör, behöver råd och hjälp
Jag har två barn tillsammans med mitt ex. Barnen har bott lite mer hos mitt ex pga. att jag har en väldigt liten lägenhet och jobbar timmar och inte vet innan när jag ska jobba. Min tanke var att jag skulle flytta till en större lägenhet så att barnen kan få ett eget rum och det blir närmare till skola, och då skulle vi ha barnen lika mycket. Detta vet mitt ex, men nu har han skaffat en ny flickvän och bestämt sig för att försöka förstöra för mig.
Helt utan förvarning har han skickat in papper till folkbokföringen, han påstår att han ska ha barnen folkbokförda på sin adress och så ska han kräva underhåll. Jag har ringt skatteverket och frågat vilka regler som gäller, och fått veta att eftersom han bor närmast dotterns skola och jag närmast sonens dagis, så kommer inte folkbokföringen att ändras på min son om jag är den som hämtar och lämnar honom på dagis när dom ringer dit och kontrollerar.
Efter jag fick veta det så har jag min son alla vardagar, jag är livrädd för att barnen ska bli flyttade till hans adress. Och att han skulle ha rätt till underhåll??? (och jag misster mitt bostadsbidrag och kan inte flytta dessutom) Vi delar ju på alla stora utgifter som vinterkläder, fritidsaktiviteter, och det var jag som betalade sonens glasögon. Har han rätt till underhåll då? Jag springer på läkarbesök med barnen och fixar och donar.
Det som känns mest sorgligt är att min dotter är ledsen och förtvivlad för att sonen får vara mer hos mig än hon =(
Jag har sagt till mitt ex att jag ska ringa till familjerätten, och jag försöker övertala honom till att vi sammarbetar istället. Men jag får inga svar, han säjer bara att han ska ha sina pengar. Jag har meddelat arbetsförmedlingen att jag bara kan jobba dagtid så är just nu arbetslös eftersom man måste vara tillgänglig och hoppa in och jobba alla tider när man går på timmar, annars väljer dom andra vikarier.
Behöver alla tips och råd som jag kan få, Vad kan jag göra?