• Anonym (ledsen)

ex som förstör, behöver råd och hjälp

Jag har två barn tillsammans med mitt ex. Barnen har bott lite mer hos mitt ex pga. att jag har en väldigt liten lägenhet och jobbar timmar och inte vet innan när jag ska jobba. Min tanke var att jag skulle flytta till en större lägenhet så att barnen kan få ett eget rum och det blir närmare till skola, och då skulle vi ha barnen lika mycket. Detta vet mitt ex, men nu har han skaffat en ny flickvän och bestämt sig för att försöka förstöra för mig.

Helt utan förvarning har han skickat in papper till folkbokföringen, han påstår att han ska ha barnen folkbokförda på sin adress och så ska han kräva underhåll. Jag har ringt skatteverket och frågat vilka regler som gäller, och fått veta att eftersom han bor närmast dotterns skola och jag närmast sonens dagis, så kommer inte folkbokföringen att ändras på min son om jag är den som hämtar och lämnar honom på dagis när dom ringer dit och kontrollerar.

Efter jag fick veta det så har jag min son alla vardagar, jag är livrädd för att barnen ska bli flyttade till hans adress. Och att han skulle ha rätt till underhåll??? (och jag misster mitt bostadsbidrag och kan inte flytta dessutom) Vi delar ju på alla stora utgifter som vinterkläder, fritidsaktiviteter, och det var jag som betalade sonens glasögon. Har han rätt till underhåll då? Jag springer på läkarbesök med barnen och fixar och donar.

Det som känns mest sorgligt är att min dotter är ledsen och förtvivlad för att sonen får vara mer hos mig än hon =(

Jag har sagt till mitt ex att jag ska ringa till familjerätten, och jag försöker övertala honom till att vi sammarbetar istället. Men jag får inga svar, han säjer bara att han ska ha sina pengar. Jag har meddelat arbetsförmedlingen att jag bara kan jobba dagtid så är just nu arbetslös eftersom man måste vara tillgänglig och hoppa in och jobba alla tider när man går på timmar, annars väljer dom andra vikarier.

Behöver alla tips och råd som jag kan få, Vad kan jag göra?

• Svar på tråden ex som förstör, behöver råd och hjälp
  • Anonym (?)

Hur länge sedan är det ni separerade och hur länge har pappan haft barnen boende hos sig "lite mer" ? Exakt hur mycket innebär "lite mer" ?

Underhåll kommer ju endast på tal om en förälder faktiskt har det huvudsakliga boendet med barnen och den andre är umgängesförälder. Om han ansöker hos försäkringskassan så kommer de utreda hur mycket han har barnen och om det verkligen är berättigat underhållsstöd.
    Det kvittar om umgängesföräldern "springer på läkarbesök och fixar och donar" så har man fortfarande försörjningsplikt gentemot sina barn. Om ena föräldern har barnen avsevärt mycket mer så har man rätt till underhåll antingen kommer man överens om en summa själva eller så går man via försäkringskassan.

Du säger ena stunden att " Min tanke var att jag skulle flytta till en större lägenhet så att barnen kan få ett eget rum och det blir närmare till skola, och då skulle vi ha barnen lika mycket. "

Sedan säger du:  "och jag misster mitt bostadsbidrag och kan inte flytta dessutom"
    Varför kan du inte flytta och har du en tidsplan för när och hur bostad och umgänge ska lösas?

Varför har ni delat på barnen och varför kan du bara ha din son och inte dottern också? Oavsett om man bor trångt så går i regel allt att lösa om man vill och verkligen måste. Jag tycker absolut ni ska försöka få till samarbetssamtal hos familjerätten, få hjälp att komma till ett fungerande umgänge om ni ska ha varannan vecka eller hur ni ska lösa det. Det verkar som att ni inte gjort någon riktig plan hur umgänget ska se ut.

• Brumma

Hur länge har barnen varit mer hos sin pappa?
    Hur mycket mer?
    Självklart har han rätt till underhåll om barnen bor mest hos honom, han har även rätt till barnbidraget.
    Är man oense så kollar de ju var barnen har sin huvudsakliga dygnsvila.
    Känns ju väldigt konstigt att du inte kunnat ha barnen halva tiden men nu när det plötsligt kan påverka dig ekonomiskt så kan du? Men enbart ena barnet?
    Och varför ha sonen ALLA vardagar?
    Varför inte ha halva tiden helt enkelt?

Du tar upp att det var du som betalade glasögonen samt att ni delar på vinterkläder och liknande - vem har barnbidraget?
    Om det är du som har det så är det väl naturligt att du betalar mer?
    Egentligen bör väl barnbidraget först användas till barnomsorg, sedan övriga utgifter och det som överstiger barnbidraget delar ni rakt av.
    Alltså om ni har barnen halva tiden var..

• Anonym (Just det)
    Barn med dubbel bosättning

Precis som vuxna kan barn ibland bo på två ställen, vilket kan innebära så kallad dubbel bosättning. Det är till exempel vanligt när föräldrarna har varsin bostad och barnet vistas omväxlande hos var och en av dem.

Barnet ska då vara folkbokfört hos den förälder där det tillbringar flest nätter. Om barnet bor lika mycket tid hos båda föräldrarna ska folkbokföringen inte ändras så länge en förälder bor kvar i den gemensamma bostaden. Detta gäller även om barnet tillbringar en natt mer i veckan hos den andra föräldern. Med den gemensamma bostaden menas den bostad där familjen senast var folkbokförd tillsammans.

Föräldrarna eller tingsrätten kan inte bestämma var ett barn ska vara folkbokfört. Det är i stället var barnet faktiskt bor som avgör var det ska vara folkbokfört. Ett barns folkbokföring påverkar inte vårdnad, umgängesrätt eller avtal om boende.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567.
    -----------------------------

Vem ska betala underhållsbidrag?

Den förälder som barnet inte stadigvarande bor hos ska betala underhållsbidrag. Detta gäller såväl då ni har gemensam vårdnad som när en av er har ensam vårdnad.

När barnet bor ungefär lika mycket hos er båda räknas det som växelvis boende och ingen av er är skyldig att betala underhållsbidrag. Men om det är stora skillnader mellan föräldrarnas ekonomi kan det upplevas som orättvist. I sådana fall kan det vara klokt att ni skriver ner vad var och en av er betalar för barnet och sedan fördelar den summan på ett sätt som verkar rättvist.

Svar på tråden ex som förstör, behöver råd och hjälp