• moafeliciaa

Min häst kan inte vända åt höger!!!

Hej! Min unghäst har under en tid inte kunnat svänga in på en volt åt höger. Han är alltid lite snedställd åt vänster även på raksträcka. Jag fattar inte! Hur mycket jag än leder honom åt höger och trycker skänkeln inåt mot höger så kan han inte svänga. Det blir bara som ett litet fyrkantsspår men ingen rund volt. Men åt vänster går det jättebra. Vad kan det vara? Är han bara stel ? (Stretchar han dock jämt), eller kan han kanske se dåligt på högerögat? Hjälp.

• Svar på tråden Min häst kan inte vända åt höger!!!
  • JennyLJ

Har du haft ut någon naprapat eller liknande? Longerar/tömkör du någon gång? Kan hästen då gå på volt?

• tjockobbe

Min häst var likadan som ung, hade svårt för ett varv. För vår del tog vi hjälp av en tränare o kom fram till att hon satte muskler olika så fick övningar att arbeta med. Nu är hon fin i båda varven.

Har aldrig haft ute massör eller nåt av de andra påhitten som dyker upp utan bara arbetat med hästen.

Tänk på att en unghäst inte ska gå FÖR mycket eller för hårt bara.

BF 30 september
  • nkw

Hur är han om du longerar eller tömkör? 

Att ta ut en massör eller equiterapeut är inget som helst påhitt, utan ibland kan det vara något som sitter fast som gör att dom får svårare att börja sig i olika varv. Speciellt unghästar som lätt är lite spända osv.

Har du ridit in en unghäst förut? Annars ta hjälp av någon som kan och vet vad de håller på med :)

• Vitamin

Min häst hade svårt att böja och ställa till höger. Jag kom fram till att det berodde på mig. Både jag och hästen fungerade otroligt mycket bättre efter att jag började med centrerad ridning. När jag gjorde det fattade jag vad jag höll på med och hur jag borde ha gjort för länge sedan. Jag hade bara ridit i typ 30 år... (Nu har jag ridit i ca 40 år) I princip alla problem som vi anser att hästen har beror på oss ryttare.

• whydoyoucare

Antagligen är han stel och musklerna är kortare på vänster sida av halsen än höger, vilket gör det svårt för honom att böja halsen åt höger. Var noga med att stretcha just den sidan (självklart båda, men lite mer på vänster sida) som musklerna är stela på så får han lättare att frigöra bogen och liknande för att kunna göra en volt. Sen är en equiterapeut alltid att rekomendera! 

• oOOo  oOOo
    moafeliciaa skrev 2013-09-15 18:03:21 följande:
    Hej! Min unghäst har under en tid inte kunnat svänga in på en volt åt höger. Han är alltid lite snedställd åt vänster även på raksträcka. Jag fattar inte! Hur mycket jag än leder honom åt höger och trycker skänkeln inåt mot höger så kan han inte svänga. Det blir bara som ett litet fyrkantsspår men ingen rund volt. Men åt vänster går det jättebra. Vad kan det vara? Är han bara stel ? (Stretchar han dock jämt), eller kan han kanske se dåligt på högerögat? Hjälp.
    Heter han möjligtvis Lars Ohly din häst?
  • moafeliciaa
    whydoyoucare skrev 2014-02-21 16:34:58 följande:
    Antagligen är han stel och musklerna är kortare på vänster sida av halsen än höger, vilket gör det svårt för honom att böja halsen åt höger. Var noga med att stretcha just den sidan (självklart båda, men lite mer på vänster sida) som musklerna är stela på så får han lättare att frigöra bogen och liknande för att kunna göra en volt. Sen är en equiterapeut alltid att rekomendera! 
    Okej! Tack för hjälpen
  • camillas1985

Vill tipsa om att prata med en equiterapeut. Har inte hästar själv och kan inte mycket om dom men min syster har några stycken och hade samma problem som du och hennes häst hade låsningar i ryggen och fick jätte bra hjälp.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
Svar på tråden Min häst kan inte vända åt höger!!!