• Humlan85

Kattunge född i ladugård, få tam?

Vi har tre kattungar (födda Juni skulle jag tro) i ladugården. Mamman har flyttat runt ungarna lite runtomkring hos grannarna men vi misstänker att dom är födda hos oss. Och nu är dom tillbaka till oss och varit här en vecka eller lite mer.

Kan man göra dessa katter tama? Menar nu inte till innekatter utan mer en katt som bor och lever ute men håller sig här runt vårat hus?

Vad ska man ge dom för mat? Eller får dom i sig det dom behöver själva? Mamman har jag inte sätt på en vecka så jag tror att hon lämnat sina bebisar nu.

Jag har ingen erfarenhet av katter alls.. men det hade varit mysigt med en "bonnkatt" som sprang runt här på gården.
    Får man "ta" en katt på detta sätt eller finns det några regler för kattungar som är födde i det vilda?

Det gör ont i hjärtat att se dessa tre underbart söta och fina kattungar vara utan sin mamma!

Är tacksam för hjälp och tips =)

• Svar på tråden Kattunge född i ladugård, få tam?
  • IceJossan

Ge dem blötmat, det är det bästa :) Vanlig i mataffär är himla bra, men absolut inte torrfoder därifrån. En rejäl portion minst två gånger om dagen är lagom. Det är aldrig för sent att tämja katter :) Det är bara individuellt hur lång tid det tar. Hur gamla är ungarna? Mat är det du får fjäska med, och sitta med varje gång du matar. Först på långt avstånd sen närmre och närmre ju tryggare de blir med dig. Sen mata ur handen och så småningom börja röra dem när de äter. Risken finns att mamman är dräktig igen. Finns möjlighet så fånga in henne (låna fälla av ett katthem) och kastrera henne så gör det, annars blir det strax fler ungar! De ungar som är på gården måste kastreras och ID-märkas när det är kring halvåret gamla. Helst även vaccineras mot kattpest och kattsnuva.

• Humlan85
    IceJossan skrev 2013-09-14 11:07:02 följande:
    Ge dem blötmat, det är det bästa :) Vanlig i mataffär är himla bra, men absolut inte torrfoder därifrån. En rejäl portion minst två gånger om dagen är lagom. Det är aldrig för sent att tämja katter :) Det är bara individuellt hur lång tid det tar. Hur gamla är ungarna? Mat är det du får fjäska med, och sitta med varje gång du matar. Först på långt avstånd sen närmre och närmre ju tryggare de blir med dig. Sen mata ur handen och så småningom börja röra dem när de äter. Risken finns att mamman är dräktig igen. Finns möjlighet så fånga in henne (låna fälla av ett katthem) och kastrera henne så gör det, annars blir det strax fler ungar! De ungar som är på gården måste kastreras och ID-märkas när det är kring halvåret gamla. Helst även vaccineras mot kattpest och kattsnuva.
    Blötmat är det sån i burk?
    Jag tror dom är födda i juni men är inte säker. Den ena katten har vi fått klappa men dom två andra springer iväg så fort vi visar oss ute! Mamman var jag precis ute och klappa, så henne kanske man kan fånga in.. hon har aldrig varit så nära oss förut heller.

• nemo1

Läs allt på kattstatus.se
    Ta in ungarna och håll dom inne tills de är sex månader och kastrera då annars har ni snart fler katter än ni vill ha på gården. En katt kan bli könsmogen från fyra månaders ålder. Och vill du hjälpa katterna så måste du löpa linan ut och kastrera vaccinera försäkra och idmärka.
    Jag hjälper hemlösa katter så jag vet att det går att få dom trygga och sociala men som sagt du måste ta in dom så att de vänjer sig snabbt med människor. Köp en låda och sand så går dom på lådan rumsrena med en gång. 

Svar på tråden Kattunge född i ladugård, få tam?