• coffeeaddict slash workoutaholic

Varför har sjukgymnaster så låg lön?

Såg på lönestatistik och Saco att sjukgymnaster ligger lägre i lön än t.ex. sjuksköterskor (som redan ligger på tok för lågt i lön jämfört med arbetsinsats/utbildning). Hur kan detta komma sig? Utbildningen är en treårig universitetsutbildning som leder till yrkesexamen/med. kand. examen. Arbetet är självständigt och kräver fokus. Man jobbar med att hjälpa människor. Hur kan lönen vara så låg som under 25000 vid ~ tio års erfarenhet?! Och hur kan söktrycket ändå vara så pass stort trots lönefaktorn? Lägsta nivå för intagning ligger ju över högsta nivå på många andra program...

Om ni inte lyckats klura ut det än så vill jag alltså gå detta program. Nu är jag ingen pengagalning, men det känns ju faktiskt lite si och så att ingångslönen är flera tusen kr lägre i detta jobb än i mitt nuvarande helt okvalificerade rappakalja-jobb.    

Nu vill jag inte ha en debatt om att lärarlönerna är för låga, undersköterskelönerna är för låga, ekonomlönerna är för höga osv, utan vill mer höra, ni som jobbar som sjukgymnaster - ser det ut såhär eller är statistiken missvisande? Kan det skilja sig mycket mellan kommunal och privat sektor? Är det nästintill nödvändigt att vidareutbilda sig till en masterexamen för att kunna ta sig upp lite i lön (30000 skulle ju sitta fint, jag är ändå runt 30 år och mitt liv kostar därefter)? Är jobbet så pass tillfredsställande att det väger upp för den undermåliga lönen?    

• Svar på tråden Varför har sjukgymnaster så låg lön?
  • Virvla

Lönerna varierar mycket i landet och mellan kommun och landsting. Generellt sett betalar kommuner bättre. Det är dock att rekommendera att skaffa sig lite erfarenhet från slutenvård innan man börjar i kommunal verksamhet. Slutenvården kan erbjuda mer stöd och handledning + möjlighet att prova olika inriktningar. Kommunjobb är ofta mer självständiga. Vi har haft nyexade sjukgymnaster som sommarvikarier de hade nu senast ca 23000-24000 (lite osäker på vilket). Spannet bland de fast anställda på min arbetsplats ligger omkring 26000-33000. Erfarenhetsspannet är 8-21 år. Jag trivs med mitt arbete, det är omväxlande, självständigt och givande. Dagar som denna när man får hjälpa någon som trodde sig aldrig kunna gå igen att ta sina första stapplande steg, de dagarna skulle jag aldrig vilja vara utan...

• AndersMorberg

Det har helt och hållet med genus att göra. Yrket är kodat feminint. I början av 1900-talet när yrket sjukgymnast fortfarande var manligt kodat hade man samma lön och anseende som läkare. Det finns forskning på det här ;)

Svar på tråden Varför har sjukgymnaster så låg lön?