• ElinRK

Katterna sover i spjälsängen!! Vad göra?

Våra två katter har upptäckt spjälsängen och vill mer än gärna sova där.
    Vi väntar barn som är här om ca 2 månader och tills dess vill jag ha "lärt" dom att låta bli att vara där. Jag har ingen lust att behöva hålla stenhård koll sen, så inte katterna lägger sig på honom när han sover eller river runt där. Jag vill att lillkillen ska få sova ifred och sängen ska alltså inte vara en plats för katterna!!!

Vad ska jag göra för att få dom att ge f*n i den?
    Har varit dit och tagit bort dom flera gånger och markerat att dom inte får vara där genom att använda en bestämd röst och ta bort dom så fort dom närmar sig. Men dom fattar inte... 

• Svar på tråden Katterna sover i spjälsängen!! Vad göra?
  • straw2008

Folie plastpåsar eller ballonger funkar då kommer de sluta hoppa i sängen.

I kinamockaskogen.....
  • Rebecka47

För min del stängde vi sonens dörr mer för att katterna väckte honom i gryningen när de börjar rondera, kolla i fönstren, klösa på en matta, jama efter mat... Han samsov med oss innan och då låg vi i en enda stor ormgrop med både barn och katter i samma säng. Men katterna var mer ute efter en mjuk sovplats än av att ligga på någon av oss.

• MissEofc

Min katt älskade också spjälsängen innan bebis kom, men har aldrig satt sin fot där så länge det är en bebis i. Hon ställer sig med tassarna på grinden och kikar ner på henne men inget mer :)

• vivla

Våra katter sov med i hennes säng, men sen när hon föddes så flyttade dom självmant till vår :) ta bort dom när ni ser dom, de lär sig!

• Tjejen9001

Våra katter var också i sängen innan dottern kom men vi stänger om natten, vågar inte lita helt på dom. Nu var det ju inget alternativ för er men tänkte bara komma med ett litet förslag. Det finns ju myggnät/sänghimmel att ha runt sängen. Det har vi ett och det räcker ner till golvet och runtom. Det gör kanske så att dom inte vågar sig i?

• straw2008
    Sthlm Cicci skrev 2013-09-11 10:22:00 följande:
    Spraya citron eller ättika, så kommer dom hålla sig ifrån sängen!

Fast inte i en spjälsäng
    I kinamockaskogen.....
  • Sthlm Cicci

Varför inte?! Det är ju bara att spraya med utspädd citron. Det är doften katterna inte gillar.

• pluvdo

Ni får helt enkelt hålla koll när bebisen är född. Även om ni kan få katterna till att sluta vara i spjälsängen nu så betyder ju inte det att de garanterat inte plötsligt kommer gå och lägga sig där när bebisen ligger där.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • EmelieB91

Köp en himmelsäng som ni kan dra för när barnet ska sova. Finns att köpa en bra på Ikea med snören att knyta igen öppningen på.

• ForReal
    pluvdo skrev 2013-09-11 16:20:30 följande:
    Ni får helt enkelt hålla koll när bebisen är född. Även om ni kan få katterna till att sluta vara i spjälsängen nu så betyder ju inte det att de garanterat inte plötsligt kommer gå och lägga sig där när bebisen ligger där.

Klockrent. 

Man får fortsätta vara bestämd med att de ej ska vara där, helt enkelt. Aluminiumfolie eller något annat obekvämt innan bebisen kommer kan säkert vara bra för att de ej ska få in vanan, men det garanterar ju inget senare.

• straw2008

Jag menade ju just att ättika o citron luktar apa iaf ättika. Barnet ska ju ligga däri sen.

I kinamockaskogen.....
  • Emy88

Jag låter inte katten vara i sovrummet, dels kan man inte lita på en katt till 100 procent och min fäller dessutom och jag vill inte ha mer katthår än nödvändigt i närheten av min dotter.

• Idha

Den där sprayen ssscat som reagerar med sensor gör att katten får en fobi för att hoppa upp i spjälsängen (eller på spisen, var man nu vill ha den). Jag tror stenhårt på den. Den har funkat för mig.

Svar på tråden Katterna sover i spjälsängen!! Vad göra?