Skulle tro att det var fejkpluggar..
Och då ser jag inget problem överhuvudtaget...
Eller såg du hålen eller enbart smycket?
Själv tycker jag visserligen inte att femåringar ska ha hål i örat överhuvudtaget, men det är en annan fråga o har inget att göra med alternativ stil..
För det första vill barn oftast se ut som människorna de ser upp till, så det vore väl värre att klä dem i "pluttenutt" kläder (om ni förstår vad jag menar..)..
Att visa att de är annorlunda än föräldrarna..
Självklart vill man som förälder klä sina barn i sådant man själv tycker är snyggt - gör inte ni det?
Eller köper du TS kläder till dina barn för att de ska passa in? För att andra skall tycka om kläderna du köper?
Visst, självklart sätter man inte på ett barn en viss stil om de själva inte vill, men vid de åldrarna så har man ganska mkt att säga till om gällande hur man vill se ut..
Förhoppningsvis har barnen fått lära sig att tro på sig själva och att de får lov att klä sig som de själva vill..
Min bonusdotter var de första fem-sex åren en riktig prinsessa..
Hon vägrade ta på sig ngt annat än rosa.
Folk frågade varför vi köpte rosa till henne o svaret var att hon själv vill klä sig så.
När hon var runt åtta års åldern var hon enbart klädd i svart :)
Så då köpte vi svarta "rockiga" kläder åt henne.
Minns med stolthet när skolan hade sommaruppvisning (då gick hon i trean).
Alla tjejer hade vita/rosa/blommiga klänningar - utom vår tös, hon hade svarta tights, svart tröja o svart väst ;)
Och hon kände sig snyggast där :)
Nu är hon tonåring o hon klär sig som de flesta tjejer i hennes ålder..
Poängen är att kläder, hårfärg, fejktöjningar, fejktatueringar osv inte är permanent - men det är oftast ett sätt att visa tillhörighet.
Som barn är din närmaste "flock" din familj, alltså känner du dig som barn antagligen allra bekvämast med att se att mamma o pappa ser liknande ut i klädstilen.
Ju äldre man blir desto mer bestämmer man kläder o frisyr själv, de blir din identitet. Andra influenser än mamma, pappa, moster osv tar över...
Angående hur de bemöts i skola/förskola - förhoppningsvis har barn i elever lärt sig från sina föräldrar att inte döma ngn för att de ser annorlunda ut...
Annars hoppas jag verkligen att det är ngt skolan/förskolan tar o börjar arbeta med - och att föräldrar ser till att lära sina barn att människor kan se olika ut. Inte bara att vi kan ha olika hudfärg utan även olika klädstilar o frisyrer..