• Browneyedgirl

Okej ge sina småbarn alternativ stil?

Såg precis en mamma och en pappa med två barn. Pojken, ca 5, hade såna där örhängen som töjer ut öronen (pappans hål var ca 4 cm). Flickan, ca 8 år, hade undercut (alltså nedre delen av huvudet rakat) och vinröda dread locks. Föräldrarna hade samma stil komplett med tatueringar och piercingar. Jag blev lite illa berörd. Tycker inte man töjer ut öronen eller färgar håret på ett barn. Undrar också hur dessa barn bemöts i skola/fsk med denna alternativa stil.
    Självklart ger vi våra barn vår egen stil men när den är alternativ eller radikal, är det oproblematiskt? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Okej ge sina småbarn alternativ stil?
  • Ramborg

Jag tycker inte kläder och hår är särskilt problematiskt, men att göra kroppsliga ingrepp som det där med öronen är ju elakt!

Kan man ens få bort sånt utan operation, om man skulle vilja när man blir stor?

42.
  • Lilla Morran

Personligen skulle jag inte ge mitt barn en stil som "sticker ut". Om min femåring skulle be om denna typ av hål i öronen skulle jag säga nej, då jag anser att ett så litet barn är för litet för att fatta ett sånt beslut, likaså gällande frisyren du beskrev på flickan. Min förhoppning är att mina barn ska växa upp till ansvarsfulla vuxna som kan fatta egna beslut. Om de då vill ha en "alternativ" stil så har jag inga problem med det alls, men tycker personligen att barn i den hör åldern är för unga för att fatta sådana beslut. Däremot önskar jag att mina barn lär sig att acceptera och respektera alla människor, oavsett hur olika de är. kallas det dubbelmoral då?

• skogsvitter

Nämen fy
    Vi har alternativ stil och känner många som ser ut på liknande sätt i vuxen ålder med att göra så mot små barn, det är ju helt otänkbart för mig och de jag känner! Det är faktiskt riktigt elakt...

• Petrol

Om det är någon större tröst så gissar jag att det var tomma pluggar så att säga, och alltså inga töjningar utan vanliga örhängen, även om jag kan tycka att det är lite onödigt också.

Sen vet jag inte riktigt om man ska säga att man ger barnen en alternativ stil heller, barn vill ju ofta vara som mamma och pappa menar jag, så är inte tillåter ett bättre valt ord kanske?

• 123

Om det var riktiga töjningar av öronen tycker jag det är för jävla illa.
    Resten har jag inga problem med, hår växer ut. Tycker det är betydligt värre med "sexiga" kläder på småflickor. 

• fluu

Ickepermanenta saker visst. Hår växer ut igen och färg går bort, klädstil kan ändras och dreads tas bort.

Hål i öronen och speciellt töjningar är inte okej. Barnet kanske inte alls vill se ut så i framtiden.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Brumma

Skulle tro att det var fejkpluggar..
    Och då ser jag inget problem överhuvudtaget...
    Eller såg du hålen eller enbart smycket?

Själv tycker jag visserligen inte att femåringar ska ha hål i örat överhuvudtaget, men det är en annan fråga o har inget att göra med alternativ stil..

För det första vill barn oftast se ut som människorna de ser upp till, så det vore väl värre att klä dem i "pluttenutt" kläder (om ni förstår vad jag menar..)..
    Att visa att de är annorlunda än föräldrarna..

Självklart vill man som förälder klä sina barn i sådant man själv tycker är snyggt - gör inte ni det?
    Eller köper du TS kläder till dina barn för att de ska passa in? För att andra skall tycka om kläderna du köper?
    Visst, självklart sätter man inte på ett barn en viss stil om de själva inte vill, men vid de åldrarna så har man ganska mkt att säga till om gällande hur man vill se ut..

Förhoppningsvis har barnen fått lära sig att tro på sig själva och att de får lov att klä sig som de själva vill..

Min bonusdotter var de första fem-sex åren en riktig prinsessa..
    Hon vägrade ta på sig ngt annat än rosa.
    Folk frågade varför vi köpte rosa till henne o svaret var att hon själv vill klä sig så.
    När hon var runt åtta års åldern var hon enbart klädd i svart :)
    Så då köpte vi svarta "rockiga" kläder åt henne.
    Minns med stolthet när skolan hade sommaruppvisning (då gick hon i trean).
    Alla tjejer hade vita/rosa/blommiga klänningar - utom vår tös, hon hade svarta tights, svart tröja o svart väst ;)
    Och hon kände sig snyggast där :)

Nu är hon tonåring o hon klär sig som de flesta tjejer i hennes ålder..

Poängen är att kläder, hårfärg, fejktöjningar, fejktatueringar osv inte är permanent - men det är oftast ett sätt att visa tillhörighet.
    Som barn är din närmaste "flock" din familj, alltså känner du dig som barn antagligen allra bekvämast med att se att mamma o pappa ser liknande ut i klädstilen.
    Ju äldre man blir desto mer bestämmer man kläder o frisyr själv, de blir din identitet. Andra influenser än mamma, pappa, moster osv tar över...

Angående hur de bemöts i skola/förskola - förhoppningsvis har barn i elever lärt sig från sina föräldrar att inte döma ngn för att de ser annorlunda ut...
    Annars hoppas jag verkligen att det är ngt skolan/förskolan tar o börjar arbeta med - och att föräldrar ser till att lära sina barn att människor kan se olika ut. Inte bara att vi kan ha olika hudfärg utan även olika klädstilar o frisyrer..

• MaaxMaax

Varför inte? 
    Det är väll en "stil"  och ett statement att klä sina barn i märkeskläder, eller att klä dem i "vanlig" stil, eller att klä dem könat, eller okönat?

Om barnet vill:
    Örhängen - visst
    Hårfärg - visst, om det är organisk och giftfri färg (finns många bra)
    Frisyrer - Absout om ungen vill det, förutsatt att ungen inte gnäller när det ska skötas.
    Kläder - kör på

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Browneyedgirl

Tror faktiskt att örhängena var någon typ av vanliga hängen "i stil med" uttänjningsörhängen. Hålet som jag såg var minimalt. Min första tanke var att detta var "första steget" i en uttänjnngsprocess, men det kan lika gärna ha varit ett vanlig örhänge. 

Att jag reagerade på dreadsen var att jag vet hur onte det gör att få dreads gjorda (och skötta) samt att det kliar när man ligger på kudden och att det är svårt att få håret rent. Och enormt jobbigt att ta bort dem om man inte vill raka av håret. Allt detta gör att jag inte tycker det är en lämplig frisyr för ett barn - som kanske ändrar sig imorgon.

Jag är fullt medveten om att alla föräldrar influerar sina barns klädstil och annat med sin egen smak. Tyckte bara att detta var ett extremfall. Tycker det är lika illa att lära små barn fästa vikt vid dyra märkeskläder och yta yta yta.  

• scanmia

Ytligt (he!) sätt är det en rätt så lätt fråga för mig: visst är det ok att ge sina barn en alternativ stil, så länge det inte medför permanenta ingrepp. Örhängen, könsstympning/omskärelse, tatueringar mm. får vänta tills barnen är vuxna.

Lätt som en plätt och inga problem, men det är ju betydligt klurigare än så när man i studie efter studie visar att barn behandlas olika beroende på hur fint klädda, välskötta och söta de är. Suck. Helt plötsligt så är det inte bara frågan om lille Kalles önskan att ha på sig sin urvuxna tomtedress med tillhörande spindelmannenmask och prinsesskor är lämplig för dagens väderlek utan om man verkligen kan lita på att förskolepersonalen är proffsig nog att se förbi ytan. För att inte tala om kompisarna och deras föräldrar? Kanske hel och ren och vanligt klädd är något som jag som förälder måste genomdriva för att inte försätta mina barn i en ofördelaktig situation? Eller ger man upp inför mobbarna då? Aj, huvudvärk...

Svar på tråden Okej ge sina småbarn alternativ stil?