• submarine

Hur lyckas man att INTE vara förbannad på en alkoholist?!

Jag har barn tillsammans med en kvinna som har alkoholproblem och blir elak, knäpp, konstig, provocerande you name it när hon dricker. Hon har hamnat hos soc två gånger och polis har varit inblandad några gånger i hennes upptåg. Hon försöker att kämpa med sig själv men hon åker ständigt tillbaka ner i sina svackor och blir ett monster under dessa perioder. Det tär hårt på mig då jag försöker skydda vårat barn så gott det går och han får bo hos mig när mamman är onykter. Jag är så förbannad på henne inombords och ibland kan jag inte låta bli att säga precis vad jag tycker till henne, vilket inte gör situationen bättre men ibland gör hennes beteende att jag brinner inombords av hat mot henne. Jag förstår inte hur man kan utsätta sina nära o kära för dessa saker. 
    Så ni som har anhöriga som har alkoholproblem, hur gör ni för att INTE påverkas av deras beteende?? 

• Svar på tråden Hur lyckas man att INTE vara förbannad på en alkoholist?!
  • Buster1994

Man försöker tänka på hur han har det.
    Han är beroende och de bestämmer över honom.
    Han bestämmer inte själv, utan beroendet gör de.

• Tygtiiger

men varför ska du inte vara förbannad på henne? Hon beter sig ju illa! Att supa är inte en ursäkt, det är möjligtvis en förklaring. Försök att hålla ilskan riktad åt rätt håll bara, och låt den inte äta upp dig inifrån. Det är svårt iom att hon gör illa ert barn. 

Vore det inte vettigare om barnet bodde hos dig som regel om hon nu trillar dit om och om igen? 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (hmm)

Jag stängde av, fixade inte att ha kontakt alls då. Men det gällde min mor så det var enklare. Jag tycker du har rätt att vara arg på hennes beteende, det är ju så fullständigt fel! Hoppas hon kan komma till insikt och få hjälp! Går hon till AA? Det hjälper min mor i alla fall.

• 123

Bli arg på sjukdomen, inte henne.
    Försök få ensam vårdnad med övervakad umgängesrätt. 

• Anonym (barnet)

Jag som var barn i det hela säger att det går inte.

Det var min styvfar som drack och jag är fortfarande förbannad 35 år senare, både på honom (som är död) och på min mamma, som inte ställde några ordentliga krav på honom att söka hjälp.

Det är sånt som lär en att förakta och undvika alla svaga människor, tyvärr.

Drogproblem= där är dörren, i min värld.

• Rosa Fluff

Det går inte att inte påverkas. Men du har en skyldighet att skydda din son mot detta. På alla sätt du kan! Se till att du får ensam vårdnad om du inte redan har det. Gör allt du kan för att få in mamman på ev behandling. Vill hon inte så finns det inte mycket du kan göra. Men snälla, skydda din son! Är själv uppvuxen med alkoholism och vet vilka ärr det ger...

Sen att det är en sjukdom är en TEORI. Det finns flera teorier kring alkoholism men sjukdomsteorin är den som är mest accepterad i samhället..

• Anonym (exet)

Skitsvår fråga. Men jag valde att flytta långt bort, ta hand om barnet ensam och hålla god min inför barnet när det blev dags för umgängesbesök. Barnet fick veta av ett äldre halvsyskon att pappa hade alkoholproblem, det var inget jag berättade om, och när det hände var jag närvarande för att trösta. Har aldrig berättat för barnet om vilket helvete relationen till pappa var, eller om något av allt det som hände när pappa var påverkad av alkohol eller droger innan barnet föddes. Har heller aldrig låtit barnet veta hur arg eller knäckt jag varit, och har alltid låtit barnet älska sin pappa trots att jag haft helt andra känslor. Knepigt har det varit många gånger, men jag hoppas och tror att jag har gjort rätt ändå som inte blandat in barnet i mina egna känslor. Men jag vill aldrig gå igenom något liknande igen....

• submarine

Det är just det att det äter upp mig inifrån som känns jobbigast. En ständig ilska på nått sätt som jag vill bli av med. Vårat barn är bara 3 år och jag har hittills lyckats skydda honom rätt bra mot hennes alkoholism. Hon är inne i en behandling just nu men jag vet inte om det hjälper så mycket, i våras så var hon nykter i flera månader, och allt var frid o fröjd. Men nu är hon inne i en jobbig period igen och verkar skita i allt och alla. Så jävla bittert eftersom jag jobbar nätter, helger och kvällar och då måste han vara hos henne, det funkar bra för det mesta men ibland så har jag ringt på kvällen och hört att hon druckit, dock efter att barnet somnat men ändå. Inte ok! 
    Jag funderar på att ta kontakt med en anhörigförening eller nått, har ni några förslag på bra sådana? 

• submarine
    Anonym (exet) skrev 2013-09-09 21:50:11 följande:
    Skitsvår fråga. Men jag valde att flytta långt bort, ta hand om barnet ensam och hålla god min inför barnet när det blev dags för umgängesbesök. Barnet fick veta av ett äldre halvsyskon att pappa hade alkoholproblem, det var inget jag berättade om, och när det hände var jag närvarande för att trösta. Har aldrig berättat för barnet om vilket helvete relationen till pappa var, eller om något av allt det som hände när pappa var påverkad av alkohol eller droger innan barnet föddes. Har heller aldrig låtit barnet veta hur arg eller knäckt jag varit, och har alltid låtit barnet älska sin pappa trots att jag haft helt andra känslor. Knepigt har det varit många gånger, men jag hoppas och tror att jag har gjort rätt ändå som inte blandat in barnet i mina egna känslor. Men jag vill aldrig gå igenom något liknande igen....
    Starkt gjort! Det är en enorm ansträngning att inte visa för sitt barn vad man egentligen känner. Att hålla god min trots att man känner sig som en disktrasa inombords är inte lätt.
  • Anonym (exet)

Förstår att du är arg och orolig, jag är inte ett dugg avundsjuk på din situation. Men om du tänker ur barns perspektiv så blir ilskan bara ett problem till. Det är svårt när en mamma eller pappa missbrukar, och det blir värre om den andra föräldern är arg och mår dåligt. Du blir ju ditt barns enda stabila punkt när mamma ballar ur, så fortsätt så, var stabil och fokusera på ditt eget liv tillsammans med barnet så mycket du kan. Men du får ju ta ansvar även för det mamman skulle stått för och det är tufft, fattar vad du menar med disktrasa, det var en bra liknelse. Håller tummarna för dig och ditt barn!

• Anonym (barnet)
    submarine skrev 2013-09-09 21:54:05 följande:
    Starkt gjort! Det är en enorm ansträngning att inte visa för sitt barn vad man egentligen känner. Att hålla god min trots att man känner sig som en disktrasa inombords är inte lätt.
    Usch nej, all respekt till dig som kämpar på, verkligen!

Jag hade blivit skogstokig i din situation, och det är knappast underligt att jag har hamnat med en man som knappt dricker alls, även om vi båda kan ta nåt glas då och då.
  • submarine
    Tygtiiger skrev 2013-09-09 20:59:45 följande:
    men varför ska du inte vara förbannad på henne? Hon beter sig ju illa! Att supa är inte en ursäkt, det är möjligtvis en förklaring. Försök att hålla ilskan riktad åt rätt håll bara, och låt den inte äta upp dig inifrån. Det är svårt iom att hon gör illa ert barn. 

Vore det inte vettigare om barnet bodde hos dig som regel om hon nu trillar dit om och om igen? 
    Jag försöker att hålla mig sund inombords, men det är inte lätt! Ilskan gnager på rätt bra ibland. Och jo jag ska försöker få igenom så att han bor hos mig, men det blir rätt knepigt eftersom jag bara jobbar helger, kvällar och nätter :/  Ingen släkt finns i närheten heller som kan passa.
Svar på tråden Hur lyckas man att INTE vara förbannad på en alkoholist?!