• Anonym (hur)

sammarbetssamtal

Kan någon berätta hur ett sammarbetssamtal går till??

barnets pappa vill detta vilket är ok för mej även om jag vill hålla rätten utanför

är det något jag ska tänka på som gör det mer positivt för mej?

känns som om jag kommer att förlora barnet! även om jag inte vet att det inte kommer bli så

hatar verkligen att han ska hålla på såhär! det värsta är att det troligtvis inte är han själv, utan hans 
    mamma som vill allt, men hur tusan kan man bevisa en sån sak?

• Svar på tråden sammarbetssamtal
  • Anonym (Z)

Alltså ni ska till fr på samtal isåfall och de är inte samma sak som "rätten" så länge ni kommer dit frivilligt är det positivt och de är bara en hjälpande hand i ert samtal med varandra, de ska inte bli partiska el säga "nu tänker du rätt" eller så utan de lyssnar. Ofta kan man om man tidigt går dit lösa mycket, en del kommer dit tvingade av tr för då ska fr göra en utredning på er för att tr ska bestämma hur ni ska göra med ungarna så ja du har allt att vinna på att samarbeta

• Annsiss

Jag har jobbat lite med samarbeta samtal, syftet är ju att ni ska samtala och försöka hitta en lösning som ni båda är okej med och förhoppningsvis slippa domstol

• Brumma

Hur menar du att han håller på?
    Kommer ni inte överens är det ju jättebra att gå på samarbetssamtal :)
    Det är ingen som kommer förlora barnet för ett samarbetssamtal utan de är ju till för att ni förhoppningsvis skall komma överens angående tex umgänge, boende, förhållningsregler osv - beroende på vari ert samarbetsproblem ligger.
    Kommer ni däremot INTE överens på samtalet är ju nästa grej att stämma för umgänge, boende osv. Då bestämmer ju rätten åt er istället, så samtalet nu är ju att föredra kanske.

Det du bör tänka på för att det ska "se bra ut" för dig är ju först o främst att medverka i samtalet - alltså visa att du är intresserad av att hitta en lösning på ert problem.

• Anonym (insatt)
    Anonym (hur) skrev 2013-09-09 15:23:51 följande:
    Kan någon berätta hur ett sammarbetssamtal går till??

barnets pappa vill detta vilket är ok för mej även om jag vill hålla rätten utanför

är det något jag ska tänka på som gör det mer positivt för mej?

känns som om jag kommer att förlora barnet! även om jag inte vet att det inte kommer bli så

hatar verkligen att han ska hålla på såhär! det värsta är att det troligtvis inte är han själv, utan hans 
    mamma som vill allt, men hur tusan kan man bevisa en sån sak?

Samarbetssamtal är frivilliga och gratis och syftar till att hjälpa föräldrar att komma överens om sina barn avseende vårdnad, boende och umgänge (troligen snart även ekonomiska mellanhavanden) ...

Rätten behöver inte vara inkopplad vid samarbetssamtal. Man kan söka dessa frivilligt och soc är tvungna att erbjuda dem ..

Du förlorar inte barnet i samarbetssamtal. Dessa kan bara utmynna i frivilliga överenskommelser mellan er föräldrar!
  • Anonym (hur)
    Anonym (Z) skrev 2013-09-09 15:38:43 följande:
    Alltså ni ska till fr på samtal isåfall och de är inte samma sak som "rätten" så länge ni kommer dit frivilligt är det positivt och de är bara en hjälpande hand i ert samtal med varandra, de ska inte bli partiska el säga "nu tänker du rätt" eller så utan de lyssnar. Ofta kan man om man tidigt går dit lösa mycket, en del kommer dit tvingade av tr för då ska fr göra en utredning på er för att tr ska bestämma hur ni ska göra med ungarna så ja du har allt att vinna på att samarbeta
    rätten= familjerätten, sorry om jag var otydlig. fortfarande massa tankar i huvudet när jag skrev detta

barnet är över 1 år, jag har försökt sammarbeta men inte pappan
    '
    Annsiss skrev 2013-09-09 17:04:05 följande:
    Jag har jobbat lite med samarbeta samtal, syftet är ju att ni ska samtala och försöka hitta en lösning som ni båda är okej med och förhoppningsvis slippa domstol
    Pappan anser att han vill ha barnet ensamt, pappan har ingen relation till barnet och träffar barnet ca 2-3 ggr månaden (blir väl max 15 h i genomsnitt)

Eftersom jag inte går med på detta vill han ta det till familjerätten. jag har fått rekomendationen att han kommer och lär känna barnet hos oss först, sen ensamma hos mej, sen gå promenader, sen ensam någon timme.
    övernattning är inte aktuellt eftersom hon är så liten

detta har jag sagt till pappan
    Brumma skrev 2013-09-09 17:19:18 följande:
    Hur menar du att han håller på?
    Kommer ni inte överens är det ju jättebra att gå på samarbetssamtal :)
    Det är ingen som kommer förlora barnet för ett samarbetssamtal utan de är ju till för att ni förhoppningsvis skall komma överens angående tex umgänge, boende, förhållningsregler osv - beroende på vari ert samarbetsproblem ligger.
    Kommer ni däremot INTE överens på samtalet är ju nästa grej att stämma för umgänge, boende osv. Då bestämmer ju rätten åt er istället, så samtalet nu är ju att föredra kanske.

Det du bör tänka på för att det ska "se bra ut" för dig är ju först o främst att medverka i samtalet - alltså visa att du är intresserad av att hitta en lösning på ert problem.
    Se svaret till den ovan

jag försöker samarbeta men får inget tillbaka, dessutom tror jag hans mamma har ett finger med i spelet. varje gång han kommit med något sånt här har hon varit inblandad på något vis :/

hur kan jag få mej att se bra ut på bästa sätt? säga alla hans nackdelar?
    (typ som att han aldrig gör något med barnet, alltid vill ses i stan och shoppa?)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-09 17:44:23 följande:
    Samarbetssamtal är frivilliga och gratis och syftar till att hjälpa föräldrar att komma överens om sina barn avseende vårdnad, boende och umgänge (troligen snart även ekonomiska mellanhavanden) ...

Rätten behöver inte vara inkopplad vid samarbetssamtal. Man kan söka dessa frivilligt och soc är tvungna att erbjuda dem ..

Du förlorar inte barnet i samarbetssamtal. Dessa kan bara utmynna i frivilliga överenskommelser mellan er föräldrar!
    Eftersom det ser bäst ut så kommer jag gå med på samtal. har blivit tillfrågad om detta innan av familjerätten (rätten) men eftersom jag ansåg vi kom framåt i allt så ville jag försöka på egen hand först

vad menas med ytmynna?

• Brumma

Då barnet är över ett år är det möjligt med övernattning...
    Dock måste ju barnet känna pappan först.
    Varför kan han inte få ha barnet ensamt? Sitter du o övervakar umgänget så blir det aldrig naturligt.. Man kan ju börja med att han tar en promenad ensam, går till lekparken på en timme o liknande.
    Kanske träffas i din lägenhet o så går du ut på en promenad?
    Antar det är pga detta pappan vill ta det på samarbetssamtal, att det enbart är du som sätter villkoren.
    Visst ska det vara på barnets villkor, men ett barn över ett år kan mkt väl vara ensam en liten stund med sin pappa.
    Börjar man med en timme då o då (håller helt med dig om att upptrappning o tätare umgänge är nödvändigt), så kan man snart öka och även ha övernattning.
    Min man o hans ex separerade när dottern var 1,5 år. De körde vh o det gick jättebra. Dock hade de ju redan en relation sedan innan, men så fort pappan byggt upp en relation med barnet så kan han ha vh.
    Pappan kommer få umgänge, så länge han inte är en fara för barnet..

Om du påpekar alla hans fel o brister kan det istället för att sätta dig i bra dager få dig att se ut som om du svartmålar honom.
    Som sagt, så länge han inte är en fara för barnet kommer han få umgänge i det kommer vara umgänge ensamt med barnet.

• Brumma

Utmynna betyder typ "leder till". Dvs att samarbetssamtalet enbart leder till frivilliga överenskommelser - inger ngn annan kan bestämma över huvudet på er, utan ni kommer själva fram (med en opartisk medsittare) till en överenskommelse.
    Gör ni inte det händer i princip inget - då..
    Men antagligen blir ju nästa försök att ta det till familjerätten (eller vad det heter).
    Som sagt - själva samarbetssamtalet har inget med rätten att göra - enbart ett sätt att komma överens INNAN det går så långt.

• Anonym (3dagarsmetoden)

Du försöker samarbeta men inte pappan? Låter som något jag hörde för några år sedan "Jag är överens, det är du som inte är överens" ;)

På vår förskola hade man tre dagars inskolning. Första dagen var föräldern med hela tiden, nästa dag gick man iväg några timmar, tredje dagen några fler och sen började barnet på förskolan, funkade hur bra som helst.

http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?1258641-3-dagars-inskolning!!-Rekomenderas

Kanske testa en liknande inskolning med pappan? Och sen ska barnet ha tät och regelbunden kontakt med pappan ett par gånger i veckan. Efter ett tag går det även med övernattningar. En natt i taget vid ett års ålder, två nätter i taget vid två år och sedan varannan vecka vid tre-fyra års ålder.

Vore jag pappa skulle jag också vilja ha samtal för att diskutera att du inte har tolkningsföreträde ("övernattning är inte aktuellt eftersom hon är så liten"?). Dvs det finns olika uppfattningar och inte en sanning.

• Anonym (hur)
    Brumma skrev 2013-09-09 22:08:00 följande:
    Då barnet är över ett år är det möjligt med övernattning...
    Dock måste ju barnet känna pappan först.
    Varför kan han inte få ha barnet ensamt? Sitter du o övervakar umgänget så blir det aldrig naturligt.. Man kan ju börja med att han tar en promenad ensam, går till lekparken på en timme o liknande.
    Kanske träffas i din lägenhet o så går du ut på en promenad?
    Antar det är pga detta pappan vill ta det på samarbetssamtal, att det enbart är du som sätter villkoren.
    Visst ska det vara på barnets villkor, men ett barn över ett år kan mkt väl vara ensam en liten stund med sin pappa.
    Börjar man med en timme då o då (håller helt med dig om att upptrappning o tätare umgänge är nödvändigt), så kan man snart öka och även ha övernattning.
    Min man o hans ex separerade när dottern var 1,5 år. De körde vh o det gick jättebra. Dock hade de ju redan en relation sedan innan, men så fort pappan byggt upp en relation med barnet så kan han ha vh.
    Pappan kommer få umgänge, så länge han inte är en fara för barnet..

Om du påpekar alla hans fel o brister kan det istället för att sätta dig i bra dager få dig att se ut som om du svartmålar honom.
    Som sagt, så länge han inte är en fara för barnet kommer han få umgänge i det kommer vara umgänge ensamt med barnet.
    pappan har inte träffat henne så mycket att de har en bra relation. det är en ny person varje gång han kommer och hälsar på då det är flera veckor mellan besöken :/ har även skrivit lite högra upp om vad familjerätten har rekommenderat mej när jag pratat med dem om detta tidigare. Är inte rekommendationen att sova borta rätt sent? typ 3-4 år? har för mej jag läste det på vår familjerätts hemsida.
    dessutom har jag inte det minsta förtroende för den här killen och han har aldrig visat att barnet kommer i första hand för honom.

vh kommer troligtvis aldrig vara aktuellt här. vill ej säga för mycket.

om jag vägrar gå med på att han har barnet ensamt, vad händer då?  
    Brumma skrev 2013-09-09 22:11:42 följande:
    Utmynna betyder typ "leder till". Dvs att samarbetssamtalet enbart leder till frivilliga överenskommelser - inger ngn annan kan bestämma över huvudet på er, utan ni kommer själva fram (med en opartisk medsittare) till en överenskommelse.
    Gör ni inte det händer i princip inget - då..
    Men antagligen blir ju nästa försök att ta det till familjerätten (eller vad det heter).
    Som sagt - själva samarbetssamtalet har inget med rätten att göra - enbart ett sätt att komma överens INNAN det går så långt.
    tack för svaret
    Anonym (3dagarsmetoden) skrev 2013-09-09 22:49:32 följande:
    Du försöker samarbeta men inte pappan? Låter som något jag hörde för några år sedan "Jag är överens, det är du som inte är överens" ;)

På vår förskola hade man tre dagars inskolning. Första dagen var föräldern med hela tiden, nästa dag gick man iväg några timmar, tredje dagen några fler och sen började barnet på förskolan, funkade hur bra som helst.

www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php...!!-Rekomenderas

Kanske testa en liknande inskolning med pappan? Och sen ska barnet ha tät och regelbunden kontakt med pappan ett par gånger i veckan. Efter ett tag går det även med övernattningar. En natt i taget vid ett års ålder, två nätter i taget vid två år och sedan varannan vecka vid tre-fyra års ålder.

Vore jag pappa skulle jag också vilja ha samtal för att diskutera att du inte har tolkningsföreträde ("övernattning är inte aktuellt eftersom hon är så liten"?). Dvs det finns olika uppfattningar och inte en sanning.  
    Eftersom pappan är här så sällan får man göra så varje gång han kommer, och jag (ja, jag har rätt till det) ett privatliv och saker inbokade även jag. Det skulle liksom inte fungera. 

jo, men om barnet ska sova där måste väl barnet känna pappan? och pappan barnet? han vet inte ens hur man stavar barnets namn (enkelt namn) :/ 

jag gillar inte tanken på att barnet någon dag ska sova där, därför låter jag familjerättens ord gå före. då vet jag att hon kommer vara trygg med honom och jag måste väl med få ha ett förtroende för honom och veta att han kan ta hand om henne?

kort sagt, medan jag tänker på barnets bästa, så tänker han bara på sig själv :/ det låter hemskt men det är sanningen och han är knappast den första som gör så och inte sen sista

• Litet My

Ett tips är att du redan nu gör en plan för hur du tycker att umgänget skall trappas upp och se hur pappan ställer sig till det.

Familjerätten brukar rekomendera 1 natt borta när barnet är ett år och varannan vecka när barnet är 3 år ungefär. För så små barn som ditt är det viktigaste att umgängena är täta, dvs hellre att de ses 2 korta pass i veckan än ett långt. I de täta umgängena kan du sedan baka in en övernattning.

Nu var mitt barn mindre men vi började med umgänge hos mig där jag gick till grannen och fikade, då var pappan själv med barnet men kunde ringa vid behov (barnet ammades då).

När det fungerade började han åka iväg med barnet 3 timmar per gång och sedan trappades det upp till 5 timmar och slutligen en heldag och efter det övernattning.       

• Brumma

Tror lilla My fick med alla frågor du tog upp i svaret till mig :)
    Men upprepar ändå några - ja, han kommer få umgänge utan dig - efter en kortare inskolning.
    Nej, hon är inte för liten för övernattning.
    Som Lilla My skriver så rekommenderar man en övernattning per antal år upp till 3-4 års ålder, alltså en natt vid ett år, två nätter vid två år.
    Varannan vecka brukar ju inte rekommenderas förrän vid tre/fyra, men växelvis boende kan införas tidigare.
    Tex kan barnet kanske vid två år sova två/tre nätter var hos respektive förälder för att sedan byta.

Om du inte går med på att han har barnet ensamt kan han stämma på umgänge. Få bestämmer rätten över hur det kommer att se ut, så mitt tips är som Lilla Mys.
    Fundera själv över en upptrappningsplan som leder till "normalt" umgänge. Dvs med övernattningar några gånger i månaden.
    Fortsätter han i samma takt som nu, dvs att de inte träffas så ofta, så blir det ju ingen upptrappning..

Du skriver att du velat samarbeta men inte han, men av det du skriver här så har du bestämt o inte samarbetat..
    Har du sagt det du säger till oss här, att umgänge inte får ske ensamt. Att övernattning inte kommer att ske förrän vid tre/fyra års ålder... Ja då kan det uppfattas som om du inte varit samarbetsvillig..
    Sen förstår jag att det är svårt.. Speciellt om han inte visar ngn genuin vilja att lära känna henne o ta sitt ansvar. Och om du inte känner ngt förtroende för honom.
    Men om han inte är direkt olämplig sp KOMMER han få umgänge.
    Tror det är bra om du förbereder dig på det o försöker göra en så bra plan för barnet som möjligt utefter det.
    Är du med på att han ska ha umgänge så kan du även ha lite "kontroll".
    Går det genom rätten minskar den kontrollen...

• Anonym (hur)
    Brumma skrev 2013-09-10 03:12:52 följande:
    Tror lilla My fick med alla frågor du tog upp i svaret till mig :)
    Men upprepar ändå några - ja, han kommer få umgänge utan dig - efter en kortare inskolning.
    Nej, hon är inte för liten för övernattning.
    Som Lilla My skriver så rekommenderar man en övernattning per antal år upp till 3-4 års ålder, alltså en natt vid ett år, två nätter vid två år.
    Varannan vecka brukar ju inte rekommenderas förrän vid tre/fyra, men växelvis boende kan införas tidigare.
    Tex kan barnet kanske vid två år sova två/tre nätter var hos respektive förälder för att sedan byta.

Om du inte går med på att han har barnet ensamt kan han stämma på umgänge. Få bestämmer rätten över hur det kommer att se ut, så mitt tips är som Lilla Mys.
    Fundera själv över en upptrappningsplan som leder till "normalt" umgänge. Dvs med övernattningar några gånger i månaden.
    Fortsätter han i samma takt som nu, dvs att de inte träffas så ofta, så blir det ju ingen upptrappning..

Du skriver att du velat samarbeta men inte han, men av det du skriver här så har du bestämt o inte samarbetat..
    Har du sagt det du säger till oss här, att umgänge inte får ske ensamt. Att övernattning inte kommer att ske förrän vid tre/fyra års ålder... Ja då kan det uppfattas som om du inte varit samarbetsvillig..
    Sen förstår jag att det är svårt.. Speciellt om han inte visar ngn genuin vilja att lära känna henne o ta sitt ansvar. Och om du inte känner ngt förtroende för honom.
    Men om han inte är direkt olämplig sp KOMMER han få umgänge.
    Tror det är bra om du förbereder dig på det o försöker göra en så bra plan för barnet som möjligt utefter det.
    Är du med på att han ska ha umgänge så kan du även ha lite "kontroll".
    Går det genom rätten minskar den kontrollen...
    klart jag är orolig!
    så som det är nu vill han inte ha barnet, utan han blir tvingad av sin mamma! iallafall tyder alla tecken på detta! Det är det som är så jobbigt!

hade han visat att han brytt sig mer och lärt känna hade man kanske vågat släppa taget, men 15 h i månaden?? hon vet inte ens vem det är ju!

för innan dem är ensamma måste dem väl lära känna varandra?

(ja det är viktigt, grymt kukviktigt, att hon är trygg med honom innan de är ensamma)

ett ex är ju att hon kastade sig bakom när hon satt hon honom. hon slog i huvudet i både bord och golv... han sitter still som ett fån och säger "ojsan" men gör inga försök till att ta upp och trösta

hur ska jag veta att hon har det bra hos honom? att hon får rätt omvårdnad? han vet inte hur man nattar, hur mycket mat hon äter (vad hon äter) eller något sånt.

hur fan ska han kunna ha ett barn ensamt då?!

och ja jag får vara orolig, för det är MITT barns SÄKERHET som det berör! 
  • Brumma

Som sagt, jag vet att det är skitjobbigt, men jag skriver bara hur det antagligen kommer att bli.
    Barn har rätt till båda sina föräldrar - även om det kan vara "knaggligt"..
    Han får helt enkelt lära sig.
    Väldigt många umgängesföräldrar blir riktigt bra föräldrar - när de själva är TVUGNA att ta ansvar. När ingen sitter bredvid o kollar över axeln. Som kontrollerar. Som säger hur saker ska göras. Som bestämmer hur det ska vara.
    Jag VET det låter hårt, men sån är lagen.
    VILL han ha umgänge så kommer han få det. Vare sig du vill eller inte.
    Barnet har rätt att lära känna båda föräldrarna, och tyvärr är det så att han måste få chansen att lära sig det du lärt dig under dotterns uppväxt. Har han inte varit närvarande kan han inte veta allt, nu blir han tvungen istället om han vill ha henne.

Sen förstår jag inte varför det är så fel att det är hans mamma som pushar på?
    Han kanske behöver henne som stöd?
    Bättre att få ett regelbundet överenskommet umgänge där barnet har möjlighet att köra känna sin pappa än att ha det sporadiskt som nu. Iallafall bättre för barnet...

Som sagt, jag skriver bara hur det antagligen blir, o faktum är att det du nämnt här inte är tillräckligt för att han inte ska ha normalt umgänge..

• Anonym (insatt)
    Anonym (hur) skrev 2013-09-09 21:28:49 följande:
    vad menas med ytmynna?

Att resultatet blir, samarbetssamtalens syfte är att avslutas med en gemensam överenskommelse mellan er föräldrar. Det avslutas aldrig med att familjerätten bestämmer!! Familjerätten är ingen domstol utan en del av den kommunala socialtjänsten.
  • Anonym (hur)
    Brumma skrev 2013-09-10 11:13:15 följande:
    Som sagt, jag vet att det är skitjobbigt, men jag skriver bara hur det antagligen kommer att bli.
    Barn har rätt till båda sina föräldrar - även om det kan vara "knaggligt"..
    Han får helt enkelt lära sig.
    Väldigt många umgängesföräldrar blir riktigt bra föräldrar - när de själva är TVUGNA att ta ansvar. När ingen sitter bredvid o kollar över axeln. Som kontrollerar. Som säger hur saker ska göras. Som bestämmer hur det ska vara.
    Jag VET det låter hårt, men sån är lagen.
    VILL han ha umgänge så kommer han få det. Vare sig du vill eller inte.
    Barnet har rätt att lära känna båda föräldrarna, och tyvärr är det så att han måste få chansen att lära sig det du lärt dig under dotterns uppväxt. Har han inte varit närvarande kan han inte veta allt, nu blir han tvungen istället om han vill ha henne.

Sen förstår jag inte varför det är så fel att det är hans mamma som pushar på?
    Han kanske behöver henne som stöd?
    Bättre att få ett regelbundet överenskommet umgänge där barnet har möjlighet att köra känna sin pappa än att ha det sporadiskt som nu. Iallafall bättre för barnet...

Som sagt, jag skriver bara hur det antagligen blir, o faktum är att det du nämnt här inte är tillräckligt för att han inte ska ha normalt umgänge..
    Han har fått göra precis vad han har velat när han varit här.  Jag har aldrig hindrat honom OCH han har ju som sagt inte velat att jag ska säga till honom heller. Så han kan intesäga att jag kontrollerar honom för jag har sedan dess inte sagt något, och knappt innan dess heller (två gånger har det varit då barnet tydligt visat att denne ville ner utan att han förstod det)

Jag vet att han kanske kommer ha barnet själv, men det ska vara för att HAN vill det, inte för att farmorn vill ha henne (med andra ord, han åker dit, lämnar henne och lever livet utan sitt barn, och farmorn är inte det minsta lämplig att ha hand om ett så litet barn pga många olika anledningar)

Jag kommer iallafall kämpa för att han ska komma hit och lära känna sitt barn, på så sätt kan även mitt förtroende för honom växa och både jag och barnet kan bli tryggt med honom. Det är det bästa för barnet och det är det familjerätten kommer att yttra på 
    Även om det verkar som att jag inte är samarbetsvillig, så kommer JAG iallafall göra det som är bäst för barnet, inte för honom 

För råkar barnet kasta sig bakåt när det är i ens knä, slå i huvudet i soffbordet på två ställen samt golvet och inte ens tar upp barnet när det börjar gallskrika... ja hur fan ska då barnet kunna bli tryggt hos den personen? (och ja, jag väntade en liten stund på reaktion men fick bara ett tamt "ojsan det var inte meningen) 
    Sist han var här skrev barnet i ca 2-3 h då denne inte ville somna, inte en enda gång gjorde han ett försök till att gå in och trösta henne,  sen var han tvungen att gå för han skulle på bio...
    Det är väl ett bra sätt att visa sig att man bryr sig om barnet?
Svar på tråden sammarbetssamtal