Brumma skrev 2013-09-09 22:08:00 följande:
Då barnet är över ett år är det möjligt med övernattning...
Dock måste ju barnet känna pappan först.
Varför kan han inte få ha barnet ensamt? Sitter du o övervakar umgänget så blir det aldrig naturligt.. Man kan ju börja med att han tar en promenad ensam, går till lekparken på en timme o liknande.
Kanske träffas i din lägenhet o så går du ut på en promenad?
Antar det är pga detta pappan vill ta det på samarbetssamtal, att det enbart är du som sätter villkoren.
Visst ska det vara på barnets villkor, men ett barn över ett år kan mkt väl vara ensam en liten stund med sin pappa.
Börjar man med en timme då o då (håller helt med dig om att upptrappning o tätare umgänge är nödvändigt), så kan man snart öka och även ha övernattning.
Min man o hans ex separerade när dottern var 1,5 år. De körde vh o det gick jättebra. Dock hade de ju redan en relation sedan innan, men så fort pappan byggt upp en relation med barnet så kan han ha vh.
Pappan kommer få umgänge, så länge han inte är en fara för barnet..
Om du påpekar alla hans fel o brister kan det istället för att sätta dig i bra dager få dig att se ut som om du svartmålar honom.
Som sagt, så länge han inte är en fara för barnet kommer han få umgänge i det kommer vara umgänge ensamt med barnet.
pappan har inte träffat henne så mycket att de har en bra relation. det är en ny person varje gång han kommer och hälsar på då det är flera veckor mellan besöken :/ har även skrivit lite högra upp om vad familjerätten har rekommenderat mej när jag pratat med dem om detta tidigare. Är inte rekommendationen att sova borta rätt sent? typ 3-4 år? har för mej jag läste det på vår familjerätts hemsida.
dessutom har jag inte det minsta förtroende för den här killen och han har aldrig visat att barnet kommer i första hand för honom.
vh kommer troligtvis aldrig vara aktuellt här. vill ej säga för mycket.
om jag vägrar gå med på att han har barnet ensamt, vad händer då?
Brumma skrev 2013-09-09 22:11:42 följande:
Utmynna betyder typ "leder till". Dvs att samarbetssamtalet enbart leder till frivilliga överenskommelser - inger ngn annan kan bestämma över huvudet på er, utan ni kommer själva fram (med en opartisk medsittare) till en överenskommelse.
Gör ni inte det händer i princip inget - då..
Men antagligen blir ju nästa försök att ta det till familjerätten (eller vad det heter).
Som sagt - själva samarbetssamtalet har inget med rätten att göra - enbart ett sätt att komma överens INNAN det går så långt.
tack för svaret
Anonym (3dagarsmetoden) skrev 2013-09-09 22:49:32 följande:
Du försöker samarbeta men inte pappan? Låter som något jag hörde för några år sedan "Jag är överens, det är du som inte är överens" ;)
På vår förskola hade man tre dagars inskolning. Första dagen var föräldern med hela tiden, nästa dag gick man iväg några timmar, tredje dagen några fler och sen började barnet på förskolan, funkade hur bra som helst.
www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php...!!-Rekomenderas
Kanske testa en liknande inskolning med pappan? Och sen ska barnet ha tät och regelbunden kontakt med pappan ett par gånger i veckan. Efter ett tag går det även med övernattningar. En natt i taget vid ett års ålder, två nätter i taget vid två år och sedan varannan vecka vid tre-fyra års ålder.
Vore jag pappa skulle jag också vilja ha samtal för att diskutera att du inte har tolkningsföreträde ("övernattning är inte aktuellt eftersom hon är så liten"?). Dvs det finns olika uppfattningar och inte en sanning.
Eftersom pappan är här så sällan får man göra så varje gång han kommer, och jag (ja, jag har rätt till det) ett privatliv och saker inbokade även jag. Det skulle liksom inte fungera.
jo, men om barnet ska sova där måste väl barnet känna pappan? och pappan barnet? han vet inte ens hur man stavar barnets namn (enkelt namn) :/
jag gillar inte tanken på att barnet någon dag ska sova där, därför låter jag familjerättens ord gå före. då vet jag att hon kommer vara trygg med honom och jag måste väl med få ha ett förtroende för honom och veta att han kan ta hand om henne?
kort sagt, medan jag tänker på barnets bästa, så tänker han bara på sig själv :/ det låter hemskt men det är sanningen och han är knappast den första som gör så och inte sen sista