chobokid skrev 2013-09-17 22:43:02 följande:
Det låter bra att de aktivt försöker motarbeta detta. Jag ska ta upp frågan på föräldramötet nästa vecka.
Jag orkar tyvärr inte ta hem båda för tillfället. Har en 1åring och en 6åring också. Båda kompisarna har varit hemma hos oss jättemycket, ibland tillsammans, men oftast en i taget. Jag tror inte att pratet hjälper så mycket om man inte gör det typ dagligen under en lång period. En av tjejerna är rätt manipulerande, hon vill gärna bestämma över andra och hon är också svårast att påverka. Jag ska lägga min energi på att stärka min dotters självkänsla i stället, så gott det går.
Orkar? Det handlar om någon gång då och då, det kan väl din dotters välmående få vara värt? Jag personligen skulle tycka att det var BETYDLIGT jobbigare att se mitt barn må dåligt och känna sig utanför, än att stå ut med några extrabarn tre timmar än lördagseftermiddag.
Poängen är ju att du själv engagerar dig i vad barnen gör och då kan ju sexåringen också vara med. Baka bullar allihop eller spela barnmomopol i lag, vill sexåringen absolut inte så sätt på en film. Ettåringen roar sig på golvet, eller är i din famn och du "hjälper till" i bakningen genom att berätta, kommentera och uppmuntra. Behöver inte bli jobbigare än att baka bullar med fyra barn än med två, kan till och med bli enklare eftersom syskon tenderar att mer sällan hamna i luven på varandra när de har andra barn på besök.
Om du inte orkar engagera dig med "bara" fem barn, hur tror du då att lärarna i skolan ska kunna hjälpa till alls? Där går det ju kanske 15-20 barn per vuxen... Orkar du inte själv med fem barn en eftermiddag i månaden kanske du inte ska ställa kravet på andra vuxna att orka med det fyrdubbla antalet varje vardag?
Nu låter jag kanske lite hård, men jag blir så förundrad när vuxna tror att barns problem ska lösa sig av sig självt. Om man ska lära sig att leka tre måste man ju få TRÄNA sig på att leka tre och som all annan träning kan det kräva viss vuxenansträngning. Man behöver inte bara träna helt på egen hand, utan också få se på goda exempel och lära av vuxna som visar olika modeller för relationsbyggande. Att pratet inte hjälper kanske är för att dottern inte klarar att ta till sig bara prat - hon kanske måste få SE hur mamma gör för att komma överrens fler än två, hon kanske måste få HÖRA hur mamma pratar med fler barn på samma gång, hon kanske måste få GÖRA de aktiviteter mamma tjatar om för att upptäcka att det visst var kul att leka på det viset. Jobbigt för den vuxna? Ja, visst kan det vara det. Precis som matlagning, städning, besök på VC, gränssättning och allt annat slit som kommer med barn. Väljer man att skaffa tre barn så väljer man en massa jobb. Visst orkar man inte allt alltid och det är helt okej, men lite får man bita ihop trots allt. Och skolan kan inte fixa allt. Hur rörigt det än låter i din värld att t.ex. baka med sex barn så är "bara" sex barn på en vuxen under flera timmar ett drömscenario i skolan. Händer inte, annat än på lov och sista halvtimmen innan stängning. Hur tålmodiga och pedagogiska de vuxna än är, så har de inte samma möjligheter att vara nära samma tjejtrio och hjälpa dem att interagera.