Anonym (där) skrev 2013-09-11 21:33:04 följande:
Ja jag har läst igen och jag tycker fortfarande att dina svar är anklagande,förminskande och negativa,h8him.
Är inte ett dugg sant att man inte kommer någonstans om inte "bevis finns"-oro och rädsla ska ändå lyssnas på och vägas in av fam.rätten och övriga likväl.
Bevis finns mkt sällan då man som misshandlad har skyddat förövaren.
Det är mycket vanligt att man vågar börja prata om vad som hänt först när man lämnat relationen och detta är myndigheter väl införstådda med.
Barnets rätt till sin pappa-jovisst OM det är det bästa för barnet ja!
Är pappan en direkt fara för barnet psykiskt eller fysiskt så gäller inte detta.
Finns ju möjlighet att med fam rättens hjälp få samarbetssamtal om du känner att du orkar med det TS,efter denna typ av relation gör man ju ofta inte det..
Du kan också kräva övervakade umgängestillfällen med kontaktperson om du är mkt orolig över barnets välmående under umgänget.
Du kan också göra en orosanmälan hos soc där du beskriver din oro för ditt barn,vore jag du skulle jag börja där!
Du får tycka det. Jag känner många föräldrar som varit i liknande sitsar som Ts och som fått inse att de inget kan göra. Ingen tror dem utan bevis. Ingen bryr sig så länge barnen inte själva kan säga/säger att de far illa. Visst skulle det vara bra om det du skriver skulle vara sant (för de barn som far illa) men sanningen är att med dagens system hamnar de ofta i rätten, för verkställighet av umgängesavtal/dom, och föräldern som desperat försöker skydda barnet, får vite på många tusenlappar per gång som umgänge efter det uteblir. Alla har inte råd med det.
Samarbetssamtal är frivilliga. Sen kan man sitta där och ljuga, komma överens, och sen skita i allt. Endast domstol kan besluta om umgängesstöd. Varför tror du att Ts skulle kunna få igenom
övervakade umgängen? Det är väldigt sällan en förälder får det.
Ja visst, orosanmälan. Är man i tvist så är det inte helt ovanligt att anmälningar görs. Och även om de görs, så är det inte alltid socialtjänsten anser att utredning behöver startas. Och om utredning startas, så är det långt ifrån säkert att de hittar något behov av en insats.
Tanken är god, men verkligheten är ofta en annan, tyvärr.