• skogsvitter

Bättre men inte helt bra på glutenfri kost, vad har andra för erfarenheter?

Vår dotter har blivit markant bättre på glutenfri kost, men bland annat tillväxten är fortfarande inte helt tillfredställande (hon har också fortfarande ett väldigt svagt immunförsvar och har svårt att återhämta sig för egen maskin efter sjukdom). Vad har ni andra för erfarenheter av symptom, tecken och signaler hos barn med kombinerade allergier och mer komplicerade sjukdomsbilder? Finns det fler som varit med om att glutenfritt har hjälpt, men ändå inte varit hela lösningen? Finns det kanske kopplingar mellan celiaki och andra sjukdomar (inte allergier) och hur kan det yttra sig isf? Det fattas fortfarande några pusselbitar för oss, så hoppas på lite input från er med erfarenhet och kunskap här!

• Svar på tråden Bättre men inte helt bra på glutenfri kost, vad har andra för erfarenheter?
  • skogsvitter

Fast havremjölken ska vara gjord på ren havre, kollade det bara för ett par veckor sen? Men det kan ju ha ändrats visserligen. Havre är helt glutenfritt! Men det kan ju vara spannmålsallergier i bakgrunden, om det är vete så är det ofta också andra spannmål, som tex just då havre. Så det kan vara värt att kolla upp för er tycker jag! Med spannmålsallergier menas då inte gluten, utan de övriga proteinerna som förekommer i de olika spannmålen.

• skogsvitter

Alltså jag menar att vid spannmålsallergier är det vanligt med flera olika tillsammans, som tex både vete och havre.

• Zenobia

Jo vi håller på och utreder och gjort det sen han var runt året och nu är han 2 år. Allt började att han fick utslag av havremjölken vid ett halvårs ålder, då slutade vi med havremjölken men han åt ändå lite annat gluten så helt gluten fri var han inte fören efter 1 år ungefär då det visade vete på pricktestet. Vi ska testa med spanmål här hemma och beta av en i taget men det har hunnit med då han är så förkyld och sjuk annars så vi får stoppa varje gång vi är på väg och prova. Så vi kommer ingen vart. Så nu när han blir frisk från sin förkylning så ska vi först prova mjölk och se och sen blir det havre. Men samtidigt så vet vi inte om det är gluten eller allergi eller så har han bara en omogen mage som dom sagt också.

• skogsvitter

Men om han reagerade mot havre så tidigt så är det väl ganska uppenbart att han är allergisk mot just havre? Har de bara testat för vete, inte havre eller andra spannmål? Havremjölken är som sagt helt glutenfri så det var ju inte gluten han reagerade mot då. Man får inte utslag av omogen tarm...

• skogsvitter

Det kan ju dock vara både celiaki och allergi mot havre liksom även vete. Jag hoppas ni snart får besked ni med!

• Zenobia
    skogsvitter skrev 2013-10-08 18:38:44 följande:
    Men om han reagerade mot havre så tidigt så är det väl ganska uppenbart att han är allergisk mot just havre? Har de bara testat för vete, inte havre eller andra spannmål? Havremjölken är som sagt helt glutenfri så det var ju inte gluten han reagerade mot då. Man får inte utslag av omogen tarm...

Havre är inte glutenfri,den kan ha gluten i sig. Sen fick han ont i magen av formbröd så det reagerade han på oxå. Pricktestet har bara varit på vete. Men eftersom vi har flera andra inblandade allergier så är det svårt att testa oss fram. Det bär därför vi inte vet helt hundra han har allergier men han kan även ha omogen tarm eftersom han har mjölkallergi med.
  • Zenobia

Dom vet inte om det är mjölkallergi heller, för vare sig mjölk eller vete vissar på pricktestet och gluten visade inget på blodprovet. Så det är därför dom tror på omogen tarm samt allergi för vissa saker

• skogsvitter
    Zenobia skrev 2013-10-08 19:15:27 följande:

Havre är inte glutenfri,den kan ha gluten i sig. Sen fick han ont i magen av formbröd så det reagerade han på oxå. Pricktestet har bara varit på vete. Men eftersom vi har flera andra inblandade allergier så är det svårt att testa oss fram. Det bär därför vi inte vet helt hundra han har allergier men han kan även ha omogen tarm eftersom han har mjölkallergi med.
    Nej, den kan vara kontaminerad med gluten. Havren i sig är helt glutenfri, och det man kallar för ren havre är framställd och odlad helt utan risk för kontaminering av gluten och således helt säkert glutenfritt. Även vanlig havre i butiken kan vara glutenfri, men man kan ju inte vara helt säker på det. Vi har redan diskuterat detta tidigare i tråden. Men när jag har kollat upp saken gällande havremjölk och liknande så är dessa gjorda av ren havre vilket betyder att de produkterna verkligen är garanterat glutenfri. Det gäller för både solhavre och oatly som jag förstår det.
  • skogsvitter
    Zenobia skrev 2013-10-08 19:19:21 följande:
    Dom vet inte om det är mjölkallergi heller, för vare sig mjölk eller vete vissar på pricktestet och gluten visade inget på blodprovet. Så det är därför dom tror på omogen tarm samt allergi för vissa saker
    Jag tycker ni ska kräva allergitest för havre. Utslag får man som sagt inte av omogen tarm, hur ska en omogen tarm kunna leda till allergiska reaktioner på huden?? Tyvärr visar ju ofta testerna felaktigt, i synnerhet när det gäller små barn... så det är inte lätt!
  • Zenobia
    skogsvitter skrev 2013-10-08 20:49:14 följande:
    Nej, den kan vara kontaminerad med gluten. Havren i sig är helt glutenfri, och det man kallar för ren havre är framställd och odlad helt utan risk för kontaminering av gluten och således helt säkert glutenfritt. Även vanlig havre i butiken kan vara glutenfri, men man kan ju inte vara helt säker på det. Vi har redan diskuterat detta tidigare i tråden. Men när jag har kollat upp saken gällande havremjölk och liknande så är dessa gjorda av ren havre vilket betyder att de produkterna verkligen är garanterat glutenfri. Det gäller för både solhavre och oatly som jag förstår det.

Jo jag kollade upp det då och jag pratade med en dietist och hon sa att med havremjölken kunde man inte veta eftersom det kan vara det lilla som gör det. Nu vet jag inte vilken sort vi hade och provade för här är det uselt med produkter. Men han kan idag äta glutenfri havregryn utan problem och gjort det under längre tid så det funkar bra.

Men vi ska så fort han blivit frisk igen prova oatly och solhavre så får vi se   Omogen tarm säger dom eftersom han har både mjölk och gluten men även annat som kan ge han eksem så vi har ingen ände på vad som är vad. Sen är det svårt för dom för eksemen av havremjölken såg dom aldrig och vi pratade inte med läkaren om det.

Nu ska vi in när vi fått remisen och göra en tarmundersökning så får vi se, men vi tänkte redan nu börja provisera dom olika sädeslagen för att se och då hinner vi reta tarmen mera in för undersökningen. Men drygt är det  
  • Zenobia

Nu börjar jag grubbla helt glutenfri kan inte mjölken vara då den innehåller max 100mg gluten. Så då kan han ha reagerat på gluten ändå eftersom den ändå innehåller en del? Havre äter han glutenfri utan problem nämligen.

• Pinje

När jag i julas kollade upp Oatleys havregrädde så klassades den inte som glutenfri utan hade låg halt gluten. Glutenfri är mindre än 20 mg/kg, låg glutenhalt mindre än 100mg/kg. Så dricka en stor mängd havremjölk kanske inte är det bästa, Vi kan låta vår tjej äta sås hos vänner gjorda på havregrädde, men rekommenderas inte äta havreglass och dricka havremjölk av Oatleys sortiment. Någonstans har jag sett siffran 50mg gluten per dag är en gräns att hålla sig under så en halv liter havremjölk kan göra att man fått i sig maxsdosen för dagen och då bör tänka på de andra produkterna man äter den dagen. Öl är en sådan vara som kan ge problem för vuxna, även om den klassats glutenfri!

http://www.oatly.se/fragor-och-svar/vanliga-fragor-och-svar
    Innehåller Oatlys produkter gluten? Eftersom vi ställer särskilda krav på vår havreråvaran som vi köper in kan vi garantera att Oatly-produkter innehåller max 100 ppm (mg/kg produkt) gluten från vete, råg och korn. 

Det finns produkter särskilt framtagna för personer med glutenintolerans. Dessa produkter får märkas med "Mycket låg glutenhalt" om de innehåller max 100 ppm gluten samt havreråvaran som används innehåller max 20 ppm gluten. Oatlys havreråvara uppfyller inte detta villkor och produkterna får därför inte märkas på detta sätt.

• skogsvitter

Oj, har helt missat denna tråd!! Var väldigt inaktiv på fl en tid och glömde helt bort att kolla mina egna trådar

Pinje det du länkar till är ju gammal fakta, det har ju skett nya ändringar i riktlinjerna och gränsvärdena sedan den där texten uppdaterades!

Tex här kan man läsa mer fakta om detta:
    www.fria.se/admin/UploadFile.aspx

Och ny fakta från oatly:
    www.oatly.se/havre-och-halsa/havre-ett-superfood/gluten-och-havre

Det som tidigare klassades som glutenfritt (100 ppm) klassas idag som "mycket låg glutenhalt" och får innehålla både havre och vetestärkelse, vilket även de som märks med helt glutenfritt får göra. Man särskiljer tydligare mellan spannmålsallergi och celiaki (intolerans endast mot gluten). All forskning visar att det vid celiaki är en helt säker gräns att inta livsmedel på 100 ppm eller mindre.

Det är väl pga de ändrade gränsvärdena som det står så olika på olika sidor när man har försökt läsa vad som egentligen gäller för havreprodukterna. Nu är de ju uppenbarligen inte helt rena, dock så pass små mängder att det är helt ok för någon med "bara" vanlig celaki att äta.

Hur har det gått för er andra i tråden?

Själv tycker jag att det är galet svårt att utesluta exakt allt gluten. Nyligen åt dottern en godisbit på stan från en utklädd tomte, något vi inte tänkte på först, men dagen efter blev hon dålig och jag kollade upp mer noga vad det var hon hade ätit - visade sig vara gluten i godiset! *suck* helt logiskt egentligen då det var geisha, jag vet ju själv att det är nåt sånt där kexkrisp i.... kände mig sjukt korkad som inte tänkte på det innan hon hade stoppat in den i munnen. Började kolla upp en massa annat godis och insåg hur mycket som egentligen innehåller gluten. Inte för att hon äter godis särskilt ofta, men klart det händer. På kalas är det ofta fiskedamm med godispåsar fyllda av gluten... sånt får man ju säga ifrån om då så att man hinner kolla igenom innan hon börjar äta! Det är ju sånt som är omöjligt att veta om man inte kollar upp innehållsförteckningarna på varje liten smågodis tyvärr.

Svar på tråden Bättre men inte helt bra på glutenfri kost, vad har andra för erfarenheter?