Kan sura uppstötningar vara tecken på mjölkallergi?
Hej!!
Min son är 4 månader och har de senaste 2 veckorna blivit extremt kinkig med maten, han spyr en hel del (vilket visserligen är normalt för hans ålder) men samtidigt upplever vi att han sura uppstötningar eftersom han gör ansiktsuttryck som tyder på besk smak i munnen. Han spyr inte alltid mycket, utan ibland endast en rap men ändå dessa ansiktsuttryck.
Igår och idag har han spytt efter varje måltid i stort sett. Alltid "sura" spyor som luktar illa. Han är gnällig och irriterad och har även de senaste veckorna börjat matvägra mer eller mindre, han äter som en myra. Det säger ju sig själv att man är gnällig när man är hungrig och när han är hungrig kan han heller inte komma till ro och sova, vilket även det bidrar till att han bli än mer gnällig.
Så till min fråga, kan dessa sura uppstötningar bero på mjölkallergi? VI har testat ge honom nutramigen, men han totalt VÄGRAR. Har prövat ha späda med vanlig ersättning och även med vaniljsocker, men samma sak. Vågar inte tvinga honom för mycket eftersom han redan är så kinkig med maten och är rädd att han isf ska sluta äta helt och hållet...
Finns det någon mjölkfri ersättning som smakar mer som NAN pro? Den vet jag ju att han gillar...
(Nutramigen smakar ju verkligen SKIT, jag hade också vägrat äta den )