• visa0

Kan sura uppstötningar vara tecken på mjölkallergi?

Hej!!

Min son är 4 månader och har de senaste 2 veckorna blivit extremt kinkig med maten, han spyr en hel del (vilket visserligen är normalt för hans ålder) men samtidigt upplever vi att han sura uppstötningar eftersom han gör ansiktsuttryck som tyder på besk smak i munnen. Han spyr inte alltid mycket, utan ibland endast en rap men ändå dessa ansiktsuttryck.

Igår och idag har han spytt efter varje måltid i stort sett. Alltid "sura" spyor som luktar illa. Han är gnällig och irriterad och har även de senaste veckorna börjat matvägra mer eller mindre, han äter som en myra. Det säger ju sig själv att man är gnällig när man är hungrig och när han är hungrig kan han heller inte komma till ro och sova, vilket även det bidrar till att han bli än mer gnällig.

Så till min fråga, kan dessa sura uppstötningar bero på mjölkallergi? VI har testat ge honom nutramigen, men han totalt VÄGRAR. Har prövat ha späda med vanlig ersättning och även med vaniljsocker, men samma sak. Vågar inte tvinga honom för mycket eftersom han redan är så kinkig med maten och är rädd att han isf ska sluta äta helt och hållet...   

Finns det någon mjölkfri ersättning som smakar mer som NAN pro? Den vet jag ju att han gillar...       

(Nutramigen smakar ju verkligen SKIT, jag hade också vägrat äta den Kräks )     

• Svar på tråden Kan sura uppstötningar vara tecken på mjölkallergi?
  • läkarstudent

Kräkningar, sura uppstötningar och matvägran är ganska typiskt för reflux, så jag skulle snarare gissa på det, men det skulle kunna vara allergi. Det finns en annan "mjölkfri" ersättning som heter Althera, men jag har inte testat den själv så jag vet inte om det är någon skillnad i smaken. Annars får du kanske testa att bara ha i en jätteliten mängd nutra i den vanliga ersättningen och sedan öka den successivt, så att han vänjer sig med smaken.

Mot reflux finns det nån typ av gele man köper på apoteket som man kan mata dem med efter en måltid. Tanken är att den ska lägga sig som ett lock över mjölken i magsäcken, och förhindra uppstötningarna. Det kan ju kanske vara värt att testa också, om ni inte redan gjort det.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • läkarstudent

Ger du bara ersättning, förresten, eller ammar du också?

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • visa0

Jag ger bara ersättning.

Okej, då ska jag kolla upp det på apoteket. Vi har också funderat på reflux, ända sedan han vart nyfödd faktiskt eftersom han hade spyor som luktade surt osv. Spekulerade mycket i det eftersom han matvägrade när han ammades också, böjde sig i en båge bakåt och sprattlade som att någon försökte ta livet av honom. Lite på samma sätt är det nu, sprattlar som attan, vrider på huvudet åt alla håll och slår bort flaskan. Kanske var därför amningen inte fungerade så bra?
    Tog upp mina funderingar redan då med BVC, men det var ju så vanligt att bebisar spyr osv. De uppmanade mig att delamma istället om det var för jobbigt att få i honom mat och tillslut vägrade han bröstet helt. Med ersättning gick det dock bättre, vet inte varför, men nu är det ju samma visa där också.  

Men eftersom man har mycket om att mjölkallerig kan vara boven till mycket magbesvär så tänkte jag att det kanske var så även vid sura uppstötningar/sura spyor? Tror jag har en extremt mat- kinkig grabb dock, när han vägrade nutramigen så sköljde vi ur flaskan och gjorde vanlig NAN(bättre med lite mat än ingen) men han vägrade, smakade själv och kände då lite smak av nutramigen. Gjorde nytt i hel ny flaska och då fick han åtminstonde i sig 30ml (dock med en spya till följd).  

Ska boka tid på barnkliniken också och se vad de säger... Som de är nu får han ju knappt i sig någonting. Fattar verkligen inte hur kan ha gått upp i vikt vid sista vägningen. Nu är det iofs värre än vad de var då..  

• skogsvitter
    läkarstudent skrev 2013-09-06 19:57:46 följande:

Kräkningar, sura uppstötningar och matvägran är ganska typiskt för reflux, så jag skulle snarare gissa på det, men det skulle kunna vara allergi. Det finns en annan "mjölkfri" ersättning som heter Althera, men jag har inte testat den själv så jag vet inte om det är någon skillnad i smaken. Annars får du kanske testa att bara ha i en jätteliten mängd nutra i den vanliga ersättningen och sedan öka den successivt, så att han vänjer sig med smaken.

Mot reflux finns det nån typ av gele man köper på apoteket som man kan mata dem med efter en måltid. Tanken är att den ska lägga sig som ett lock över mjölken i magsäcken, och förhindra uppstötningarna. Det kan ju kanske vara värt att testa också, om ni inte redan gjort det.

Det finns dock tydliga samband mellan reflux och mjölkproteinallergi. Så det ena utesluter inte det andra, däremot kan man i bästa fall bli "botad" från refluxen om man börjar med strikt mjölkfritt.

TS finns flera andra mjölkfria sorter så ni får prova er fram!
  • Kirsten

Min son blev mjölköverkänslig efter en förkylning när han var runt 7 månader. Det märktes av just att han kräktes upp mat som inte smält i magen och det luktade ruttet och även om raparna. Han blev även väldigt lös i magen och kräktes 2 ggr per natt bara sådär! Jag försökte söka hjälp men "ingen" hade hört talas om laktosintolerans bland så små barn. Vi började sen köra med mjölkfri ersättning och gröt, det finns ju skummjölkpulver i det mesta så jag fick lusläsa all burkmat jag köpte också! Vi körde så någon månad testade med vanlig välling men sen började det om. Så vi körde 3 månader till och sen ökade jag successivt till vanlig välling m.m. Sen dess har vi inte haft några problem alls och idag tänker vi inte ens på det. Så det kan va en förkylning som sätter sig i magen ett tag men som går över!:)

• visa0

Skogsvitter: jasså det gör det? Då kanske det kan vara det trots allt. Ja vi får nog pröva oss fram och se om han gillar någon annan bättre. Är bara så himla svårt att få i honom mat öht, så vill ju gärna att han ska äta ordentligt och blir rädd för att han ska totalvägra när han känner att inte ens de som kommer ur nappflaskan smakar bra :/

• Trulis78

Precis som skogsvitter säger så finns det ett tydligt samband mellan reflux och mjölkproteinallergi. Vi refluxbesvär brukar man därför rekommenderas helt mjölkproteinfri kost för att se om detta hjälper. När vi testade min lilla tjej så var hon tvungen att äta strikt mjölkproteinfri kost (det får inte ens finnas spår av mjölkprotein i något då) i tre hela månader. För hennes del gjorde tyvärr kosten ingen skillnad och vi fick i stället medicinera henne. Hur som helst funkade losec då mycket bra.

• visa0

Kirsten: ja, så kan det ju också vara.. någon bakterie eller dyl. som satt sig på magen. Hur såg din sons spyor ut? (Lite äcklig fråga kanske). Men min sons spyor är liksom lite tjockare än vanliga mjölkspyor, precis som att de legat i magen och bearbetats ett tag. Nu framåt kvällen kom det även vattniga spyor där delar var genomskinligt med vissa vita klumpar typ..

• visa0

Trulid: oj, hela 3 månader? Blev hon också kinkig med maten i samband med refluxen? Hur fick ni henne att äta den mjölkfria ersättningen? Eller ammade du och uteslöt det ur din kost?

• Trulis78

Japp, hela tre månader men det var lättare för oss att genomföra då hon redan hade slutat med ersättning och börjat äta riktig mat på den tiden. Det innebar att vi inte behövde någon illasmakande ersättning och det är hyffsat lätt att laga god riktig mat utan mjölk.

Min dotter var också mycket kinkig med ätandet. Hon sondades en sväng på bb och började sedan direkt med ersättning eftersom inget annat matande funkade. I början åt hon bra men ju längre tiden gick desto sämre åt hon. Det här mönstret följde med även när hon blev äldre och fick börja med riktig mat. Hon åt helt enkelt bättre av nya saker men lärde sig med tiden att hon inte mådde bra av dem och slutade då. Tyvärr fick vi inte hjälp förrän hon var över två år eftersom vården inte ville lyssna. De hävdade hela tiden att små barn kräks och skriker mycket, kinkar med maten och sover dåligt...

Jag har haft en hel del kontakt med andra refluxföräldrar/allergiföräldrar och det verkar som om en mjölkproteinfri ersättning som heter Neocate smakar mindre illa och dessutom är renare. Den är dock väldigt dyr men om man tjatar så kanske... Har för mig att det finns någon ersättning till som folk brukar hävda smakar bättre. Just Nutramigen är känd som gräsligt äcklig har jag förstått. Det finns en tråd för föräldrar till allergibarn och där kan du säkert få massa bra tips om mjölkfria ersättningar!

• Trulis78

Här kommer länk till en tråd om just reflux. Jag har fått hemskt mycket stöd och hjälp där genom åren. Flera av barnen där har reflux och mjölkproteinallergi.
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m51115224.html

I tråden hittade jag namnet på ytterligare två mjölkfri ersättningar: Althera och Pepticate. Jag har för mig att många har hävdat att de smakar mindre illa.

• visa0

Trulis78: tack så mycket för ditt svar! Så fruktansvärt tråkigt att sjukvården inte vill lyssna när man upplever att något inte står rätt till! Vi har ändå tur med vår BVC, de lyssnade inte till en början, utan hävdade att bebisar spyr osv. men nu verkar de ta vår oro på riktigt. De har gett oss rådet att kontakta barnklinken och även säga att hon har rekommenderat oss att söka hjälp. Hoppas att de lyssnar bara. Har läst att neocate ska vara helt okej, men att läkare drar sig för att skriva recept på den. Undra varför? Förstår inte varför mjölkallergiska barn ska behöva stå ut med nutramigen, jag blev verkligen förvånad över den horribla smaken!

• Kirsten
    visa0 skrev 2013-09-06 21:40:41 följande:
    Kirsten: ja, så kan det ju också vara.. någon bakterie eller dyl. som satt sig på magen. Hur såg din sons spyor ut? (Lite äcklig fråga kanske). Men min sons spyor är liksom lite tjockare än vanliga mjölkspyor, precis som att de legat i magen och bearbetats ett tag. Nu framåt kvällen kom det även vattniga spyor där delar var genomskinligt med vissa vita klumpar typ..

Hans spyor var vattninga men med tex. morotsbitar i. Som att magen hade svårt att smälta vissa grövre bitar för att magen ändå jobbade på så mycket!;) Jag köpte mjölkfritt märke Enago, såg att det är från 6 månader men det måste dom ju skriva;) och det är bättre att han får i sig något än inget!:) Nackdelen med mjölkfritt är att det kostar såå mycket mer men det fick det ju va värt!:)
  • visa0

Vi åkte in till sjukhuset igår efter att han hade matvägrat sedan i fredags och bara fått i sig lite lite mat och vätska. Fick träffa en jättebra läkare som verkligen tog problemet på allvar. Var inte frågan om "bebisar spyr massor" osv. trots att han var ganska pigg och glad. Sonen hade stått stilla i vikt sedan tidigare i veckan, så antar att det kanske bidrog till att det inte var någon diskussion om att något behövde göras. Nu har vi iaf fått en plan och läkaren ska ringa oss om 10dagar för att se hur det går samt att sonens vikt ska följas upp på bvc 2ggr innan dess. Så det känns bra :)

• supersötasilversara
    visa0 skrev 2013-09-08 12:11:46 följande:
    Vi åkte in till sjukhuset igår efter att han hade matvägrat sedan i fredags och bara fått i sig lite lite mat och vätska. Fick träffa en jättebra läkare som verkligen tog problemet på allvar. Var inte frågan om "bebisar spyr massor" osv. trots att han var ganska pigg och glad. Sonen hade stått stilla i vikt sedan tidigare i veckan, så antar att det kanske bidrog till att det inte var någon diskussion om att något behövde göras. Nu har vi iaf fått en plan och läkaren ska ringa oss om 10dagar för att se hur det går samt att sonens vikt ska följas upp på bvc 2ggr innan dess. Så det känns bra :)

Skönt att ni fått hjälp och blivit lyssnade på! Hoppas det blir bättre nu.
  • Trulis78

Vad bra! Fortsätt att stå på er för att få ordentlig utredning och behandling. Det är ju jätte viktigt att hitta orsaken till pojkens besvär och sätta in åtgärd utifrån det. Jag tänker att det är särskilt viktigt just för att pojken redan har börjat matvägra. Man vill liksom inte att de ska lida så mycket och så länge att de helt tappar lusten för mat. Det är så svårt att komma tillbaka från det sen. Håller tummarna för er!

• visa0
    Trulis78 skrev 2013-09-09 20:02:54 följande:
    Vad bra! Fortsätt att stå på er för att få ordentlig utredning och behandling. Det är ju jätte viktigt att hitta orsaken till pojkens besvär och sätta in åtgärd utifrån det. Jag tänker att det är särskilt viktigt just för att pojken redan har börjat matvägra. Man vill liksom inte att de ska lida så mycket och så länge att de helt tappar lusten för mat. Det är så svårt att komma tillbaka från det sen. Håller tummarna för er!
    Tack så mycket! Ja vi ska verkligen ligga på...

Skulle börja med förtjockningsmedel i maten och visst maten stannar ju kvar i större mängd i magen. Men matvägran kvarstår, vet inte om det beror på att det blivit som en betingning eller liknande. Att han liksom förväntar sig att det ska komma upp igen/göra ont och därför vägrar han. Dock har jag upplevt att han fortfarande gör små rapar, alltså inte det där stora "luft i magen" raparna, utan mindre pytterapar. Samt att när han spyr nu (vilket är mer sällan) så kommer det en helt klart vätska och den luktar också surt. Bör man kontakta sjukvården igen? Eller vänta ett par dagar? Vad tycker ni?
    supersötasilversara skrev 2013-09-08 12:18:44 följande:

Skönt att ni fått hjälp och blivit lyssnade på! Hoppas det blir bättre nu.
    Tack! Mindre spyor, men fortfarande en del sura tyvärr :/

Var hos BVC och han hade gått upp 100gr på en vecka, sköterskan tyckte inte det var anmärkningsvärt lite men läkaren ansåg att runt 150gr var vad han skulle gå upp/vecka. Sköterskan menade på att hon inte fann 100gr anmärkningsvärt eftersom minimum för nyfödda låg på 150gr vecka, så 100gr för en 4 månaders var helt normalt. Men hon tyckte förstås att problematiken kring maten osv. skulle utredas ordentligt.       
  • Trulis78

Jag tänker att ni ju precis har börjat med behandlingen och att det kanske måste få gå lite mer tid för att veta om denna behandling räcker. Kanske fortsätta med "bara" den de där 10 dagarna som läkaren föreslog? Om sonen inte blir alltför dålig med tanke på matvägran förståss!

I övrigt skulle jag sen gå efter hur jag tyckte att sonen mår. Det där klara sura som kommer upp är ju magsyra tänker jag. Det bör ju egentligen inte komma upp. Men om sonen verkar må bra och går upp acceptabelt i vikt så skulle jag låta det vara. Om sonen inte verkar må bra, tycks ha ont och är gnällig skulle jag inte ge mig. Då krävs väl ytterligare utredning och behandling. Jag vet inte hur jag ska förklara men jag har alltid känt som mamma att "mitt barn mår inte bra" trots alla inom vården som intygat att allt är så normalt och fint. Jag tror mycket på den magkänslan hos föräldrar.

• visa0
    Trulis78 skrev 2013-09-12 16:50:56 följande:
    Jag tänker att ni ju precis har börjat med behandlingen och att det kanske måste få gå lite mer tid för att veta om denna behandling räcker. Kanske fortsätta med "bara" den de där 10 dagarna som läkaren föreslog? Om sonen inte blir alltför dålig med tanke på matvägran förståss! I övrigt skulle jag sen gå efter hur jag tyckte att sonen mår. Det där klara sura som kommer upp är ju magsyra tänker jag. Det bör ju egentligen inte komma upp. Men om sonen verkar må bra och går upp acceptabelt i vikt så skulle jag låta det vara. Om sonen inte verkar må bra, tycks ha ont och är gnällig skulle jag inte ge mig. Då krävs väl ytterligare utredning och behandling. Jag vet inte hur jag ska förklara men jag har alltid känt som mamma att "mitt barn mår inte bra" trots alla inom vården som intygat att allt är så normalt och fint. Jag tror mycket på den magkänslan hos föräldrar.

Vi slutade med förtjockningsmedlet igår, han fick jätteont i magen och det rann rakt igenom honom istället. Så idag ska jag prata med en dietist på sjukhuset och se om det finns någon annan variant. Men han verkar få i sig mer mat nu, även om han fortfarande spyr och de luktar surt.. Tror det kan vara så att halsen fått vila lite och läkt under tiden vi använde förtjockningsmedlet eftersom han inte spydde i samma mängd. Är ju fortfarande lite problem med att han matvägrar, men är lättare att få honom att äta om han får ligga naken! Hahaha! Så jag upplever att han mår något bättre nu. Skönt!
Svar på tråden Kan sura uppstötningar vara tecken på mjölkallergi?