• Fröken Frågvis

Väntar syskon -hur undvika allergier?

Jag har en multiallergisk dotter och väntar nu ett syskon till henne. Jag funderar på vad jag ska äta under graviditeten för att minimera risken att även nästa barn får så mycket allergier, om jag överhuvudtaget kan påverka det med min kost?

Min dotter har varit allergisk mot ägg och mjölkprotein ända sedan födseln. Soja, vete, fisk och diverse frukter och grönsaker tillkom sedan efter hand som vi introducerade det i hennes kost. Jag vet att läkare säger att man inte kan reagera på allergener i magen, men jag tror ändå att min dotters mjölkallergi uppkom redan då hon låg i magen. På rutinultraljudet kommenterade de att hennes mage var större än normalt, och hon föddes sedan med en rejäl ballongmage som inte lade sig förrän jag slutade äta mjölkprodukter. 

Än så länge är jag bara i vecka 10 och äter fortfarande som vanligt. Jag skulle uppskatta om någon ville dela med sig av sina erfarenheter om hur ni själva gjort med kosten under graviditet, och vilket resultat det gett.

• Svar på tråden Väntar syskon -hur undvika allergier?
  • Fröken Frågvis

Är det verkligen ingen annan som har några tankar/funderingar kring det här, eller erfarenheter att dela med dig av?

• Dr Mupp

Jag har fyra barn. Två är multiallergiska, två har inga allergier alls. Jag har levt och ätit lika med alla fyra. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • blubbblubb

Det man tror sig veta är väl att amning och vaginal förlossning är bra, rökning och giftiga miljöer är dåligt och attför steril miljö ger mer allergier. 

• Sannaslim

Jag har inga råd men går i samma funderingar som du. Har ett multiallergiskt barn sen födseln och skulle vilja skaffa syskon och är väldigt fundersam över min kost och om den kan påverka. En sak som jag hört om som kan hjälpa barnet att få bättre hy om ni har problem med atopiska tendenser, är kapslar med svartvinbärsolja. Det har tydligen bra effekt enligt en finsk studie. Mamman ska alltså äta det under graviditeten.

Svar på tråden Väntar syskon -hur undvika allergier?