• Gravid till sommaren

För glupsk för blw?

Min tjej är precis sju månader och vi kör smakisar för fullt. Jag har läst en del om blw och hon har fått bitar av mat ända från början. Men jag ger även gröt med sked och hjälper henne med mindre saker som ärtor etc, så vi kör inte blw fullt ut. Hon gillar hittils allt och äter med god aptit. MEN överallt jag läser om blw står att barnen sorterar ut för stora bitar och spottar ut dom. Det gör inte min tjej. För det första biter hon gärna av alldeles för stora bitar (tänk halv äppelklyfta, halv falukorvsstav, allt som överhuvudtaget får plats i munnen) och sen kan hon hålla på att hala den där biten fram och tillbaka hur länge som helst. Jag vet att det inte är farligt men det verkar definivit inte trevligt att sitta och hulka på det sättet hela tiden. Och en av fördelarna med blw är ju att barnen får en trevligare matupplevelse. Jag har nu mer och mer börjar ge mindre bitar, typ ärtor, cheerios, delad mat för att undvika detta. Är det bara min tjej som biter av så här stora bitar och sen envisas med att vilja äta dom till varje pris??? Hon sväljer äve bitar som är så stora att det låter ansträngande att svälja. Glupsk helt enkelt Och jag ger ersättning före måltiden så det är inte för att hon är jättehungrig. Någon klok?

• Svar på tråden För glupsk för blw?
  • Sous

Jag tror inte att hon tycker att det är lika obehagligt som du skulle tycka, småbarn kräks ju på ett helt annat sätt, exempelvis. Hon kan ju inte direkt kvävas av falukorv, heller. Men ge lite mindre bitar istället, eller mjukare mat tills hon lär sig tugga/mosa med gommen bättre.

• indra82

Min tös gör likadant hon har fått i små bitar hela tiden för det funkar inte med stavar hon trycker ner i halsen bara, så slutardet med att hon inte vill äta mer när hon kräkts upp de Dora bitar hon tvingat ner :( så hemma är det småbitar som gäller fast hon är ett år nu, börjar lite smått förstå att man kan bita av mat med tänderna :)

• Gravid till sommaren

Tack för svar! Det låter ju rimligt att fler upplever att barnen inte riktigt behörskar tekniken att "bita och gnaga av små lagom bitar" . Men det står nästan inget om det där jag läst om blw så därför började jag undra... Nackdelen med att inte kunna ge stavar av mat är ju att hon inte kan få i sig maten själv i samma utsträckning, majs går tex bra men ärtor bara rullar iväg när pincettgreppet saknas.

• indra82

Hon äter inte om du matar med dina fingrar tex ärtor, det godtar dottern fast inte om man ska hjälpa med sked :)

• Gravid till sommaren

Hon äter lite både med sked och om jag matar med fingrarna. Har nu helt gått ifrån stavformat och ger bitar som hon plockar upp. Det funkar bra. Men det tar ju sån tiiiiid, varje måltid tar 45 minuter. Och då har hon ändå inte ätit sig mätt, bara nöjd.

• BängtRagnhild

Det gör min med så vi övade med småbitar och nu när hon är 7,5 månader så tar hon småbitar med pincettgreppet i stället. Stora bitar trycker hon in och sväljer så man får plocka upp det ur halsen på henne.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Gravid till sommaren

Skönt att höra fler barn som funkar som mitt, då är det nog normalt trots allt Men det är bara det att överallt jag läser om blw så står det att barnen sorterar ut för stora bitar. De flesta barn, kanske det skulle stå... Min dotter har också blivit bra på att plocka upp småbitar. Inte klockrent pincettgrepp men hon har en teknik att mata fram det som kommit en bit in i handen så hon får in det i munnen ändå.

Svar på tråden För glupsk för blw?