• Sara persson

Blir aldrig mätt o går ner i vikt!?

Jag har ett problem, har alltid varit väldigt glad för mat, har diabetes med rätt dåliga värden. 
    Tar mitt insulin så gott det går.

till mitt problem, Jag blir aldrig mätt! Kan äta hur mycket som helst och efter middagen fortfarande känner jag mig "hungrig" , jag går inte upp i vikt snarare tvärtom.

Börjar tröttna nu, trött på o äta o matkontot vill jag inte ens tänka på!

Jag äter frukost,lunch av något slag och middag, o där emellan äter jag hur mycket som helst!
    Tänker på mat helatiden och kan inte titta på tv eller sitta vid datorn utan o äta.
    Detta börjar gå mig på nerverna.

Någon som haft det såhär och/eller har tips på vad jag kan göra?!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-04 13:42
    Jag vet ju att om man har dåliga värden blir man mer hungrig o uttorkad o går ner i vikt av det, och det har jag varit med om förr, men detta är ÖVERDRIVET!

• Svar på tråden Blir aldrig mätt o går ner i vikt!?
  • Gizmo

Har samma problem, är ALLTID hungrig! Men tyvärr går jag upp i vikt...

• Sara persson
    Gizmo skrev 2013-09-04 17:55:53 följande:
    Har samma problem, är ALLTID hungrig! Men tyvärr går jag upp i vikt...
    Men jag vill helst inte gå ner mer i vikt nu, är redan underviktig :/ 
  • Äppelpaj80

Har du kollat sköldkörteln? Det är ju ganska vanligt bland oss med typ 1 att den också blir kaiko? Det ger ju också viktnedgång. Annars tänker jag att du kanske tar väldigt höga insulindoser vilket i sin tur föder större hunger vad jag förstått? Men jag vet inte. Du kanske skulle gå till en läkare och kolla alla värden?

• Sara persson
    Äppelpaj80 skrev 2013-09-05 17:15:16 följande:
    Har du kollat sköldkörteln? Det är ju ganska vanligt bland oss med typ 1 att den också blir kaiko? Det ger ju också viktnedgång. Annars tänker jag att du kanske tar väldigt höga insulindoser vilket i sin tur föder större hunger vad jag förstått? Men jag vet inte. Du kanske skulle gå till en läkare och kolla alla värden?
    dom kollade sköldkörtlen för inte så länge sedan.  jag tar jättelåga insulindoser mellan 4-8 enheter. 
    så det är de inte :/ blir lite knäpp, men var på sjukhuset och dom har tagit massa prover nu får se vad det visar!  
  • Sara persson
    Äppelpaj80 skrev 2013-09-09 09:13:45 följande:
    Sara- Vad bra att de tagit prover får se om det visar något då.
    ja, hoppas inte det är något allvarligt, kan vara att det hänt så mycket i mitt liv sedan maj månad!  
    först blev jag opererad, 2 dagar senare gick min mamma bort, sedan har jag separerat!  men vi får se :) 
  • Linda5

Jag viste inte vad mätt var innan jag åt tills jag blev full dvs maten stod upp i halsen och så fort lite hade sjunkit ner så var jag hungrig igen.
    Vill poängtera att detta passat mig men inte passar alla.
    Började med LCHF för 1½ år sedan, nu vet jag vad mätt är och jag har gått ner över 20kg. Jag blev så glad första gången jag förstod vad mätt var.
    Har alltid varit tjock så undvikit fett och feta produkter. Detta har gjort att jag skullat äta mig mätt på basmat dvs kolhydrater, grönskaer och frukt. Har aldrig varit godis/fika människa men fruktsocker har varit lika illa för mig då det ger sockerkick som i sin tur genererar insulinpåslag.  Idag äter jag få måltider är mätt och mår toppen. 
    OBS!! Om man tycker mycket om frukt o grönsaker så är inte LCHF så bra då kan GI funka bättre. För mig fungerar det att äta fet mat som gör mig mätt.  

Svar på tråden Blir aldrig mätt o går ner i vikt!?