• yallayalla

Hur mycket smakportioner är okej att ge?

Jag började lite smått med smakportioner för en vecka sedan, min lilla kille var då 3,5 månad. Mindre än en tesked med potatis puré. Han tyckte det är kul och spännande och nu efter en vecka är han jätte ivrig. Igår fick han majsgröt (gjorde 0,5dl) efter några skedar när jag tänkte sluta mata han blev han jätte sur. Försökte ge ersättning men han vägrade. Testade med lite gröt och han blev jätte nöjd. Samma idag med morgon gröten och potatis/morots puré på eftermiddagen jag gjort själv. Han har inte fått ont i magen eller blivit förstoppad av maten. Om några dagar är han 4 månader. Är det okej att "häva" i han tills han är nöjd eller ska jag låta han bli sur och vägra nappflaskan?

• Svar på tråden Hur mycket smakportioner är okej att ge?
  • Eleonor01

Rekommendationen när min var liten var att börja m smakportioner vid 4 månader å inte smaksensationer som det verkar kallas för Idag. Jag lät min pojke bestämma vad jan gillade å hur mycket han ville ha. Ibland två skedar ibland tio. Inte fasen mådde han dåligt av det. Magen funkade precis som den skulle. Jag kommer även att lyssna på mitt barn när vi får syskon en gång till å låt de bestämma. Gör du det med :)

• Natulcien
    yallayalla skrev 2013-09-03 21:30:49 följande:
    Menar bokstavligen inte att häva i han mat eller ersätta ett helt mål. Eller gå över helt till fast föda :) Efter en vecka får han inte mer mosad potatis med ersättning i som motsvarar en 5 krona. Han visade stor intresse redan första gången och då känns det lika bra att fortsätta! ? Bvc som rekommendera att börja vid 4mån om han gillar det vilket han uppenbarligen gör. Min 10 åriga dotter var inte alls intresserad vid 4mån så hon började äta med denna aptiten mycket senare. Får väl ringa bvc imorgon istället :)
    Vår BVC-sköterska rekommenderade oss också att börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. Men jag hade läst på och insåg att hon tyvärr var helt okunnig och babblade goja. Det verkar er sköterska också göra, dessvärre.
    Vi valde att vänta ytterligare två månader.
    Varför stressa om man riskerar magproblem på köpet? Sådana problem visar sig ju inte alltid med en gång, utan kan komma långt senare.

• yallayalla

Stress och stress, han fontän kräks efter varje måltid vilket jag läst att fastföda kan minska. Vad är det för skador? Skicka gärna länka så jag kan läsa lite?

• Natulcien
    yallayalla skrev 2013-09-03 21:43:35 följande:
    Stress och stress, han fontän kräks efter varje måltid vilket jag läst att fastföda kan minska. Vad är det för skador? Skicka gärna länka så jag kan läsa lite?
    Du kan läsa om detta på Livsmedelsverkets hemsida. Bättre info. där än på BVC.
  • pigglet

Smakportioner rekommenderas ju inte förrän vid 6 månader. Så inga större mängder alls, skulle jag säga.

• yallayalla

Fast på sidan står det att man senast ska börja vid 6 månader.. Jag får lita på min magkänsla och fortsätta i lugnt tempo..

• mammalovis

Här verkar bvc-sköterskorna rekommendera att man KAN börja vid 4 månader om bebisen visar intresse. Om magen fungerar var det helt okej att mata på. Den stora skillnaden är väl att man kan bjuda på sin egen mat om bebisen vill, dock är det ju smartast om det är osaltat.

Natulcien: Vilka magproblem får de senare? Vore bra att veta då min tös började med smakportioner vid 4 månader i långsam takt, då det rekommenderas för 2,5 år sedan. Även vid 8 månader åt hon ca hälften av vad andra bebisar vräkte i sig, d v s en hel stor burk plus en efterrättsburk.

• StarStruck

Så länge bebisen inte mår dåligt så är det ingen fara, så länge det bara är smakisar

• Dr Mupp
    yallayalla skrev 2013-09-03 21:12:27 följande:
    Det var bvc som sa att vi kunde börja runt 4 månader. Har tre vänner som helammat i 6 månader och när dom börjat med mat så vill inte barnet äta annat än bm. Frågan var iof inte om det är okej att börja :) Alla barn är ju olika. Våran kille spyr fruktansvärt mycket och det var mycket därför vi börjar med smakportioner.
    DIn BVC-sköterska är okunnig. Lyssna inte på vad hon säger. Ger du smakisar nu så är risken stor att du sabbar magen för din lille för många år framåt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Natulcien
    mammalovis skrev 2013-09-03 22:09:56 följande:

Natulcien: Vilka magproblem får de senare? Vore bra att veta då min tös började med smakportioner vid 4 månader i långsam takt, då det rekommenderas för 2,5 år sedan. Även vid 8 månader åt hon ca hälften av vad andra bebisar vräkte i sig, d v s en hel stor burk plus en efterrättsburk.

Jag skrev aldrig att de får magproblem av tidig matintroduktion. Jag skrev att de kan få det. Viss skillnad.
    Och främst är det ju förstoppningsproblematik, så som jag har förstått det.

Jag fick själv fast föda vid 4 månader när jag var bebis för...många år sen. Och jag har aldrig problem med min mage. Så visst kan man klara av det. Min sambo fick fast föda redan vid 3 månader och har alltid dragits med enorma problem med magen; stressmage, magkatarrer, uppblåst buk etc. Inte säkert att det härrör från bebistiden, men det kan ju göra det.
    Jag tycker bara att det är onödigt att ta risken. Men det får ju alla bedöma själva...vilka risker de vill ta med sina barn.

• Jungblom

Prata med din bvc sköterska alternativt läkare på bvc om detta istället.

Min lillebror fick gröt från det han var 3 månader pga han vägrade äta något annat och rasade i vikt (nu hade han mycket hull från födelsen som tur var), alla barn är olika och det var mina föräldrars femte barn.

Jag ger inte så mycket för vad FL har att säga om när man ska ge smakisar osv eftersom bvc rekommenderade när mina barn var små  (3 resp 5 år gamla nu) att börja med det vid 4 månaders ålder och att de skulle äta en hel måltid vid 6 månader och vid 8 månader skulle de äta två hela måltider. Det var rekommendationerna från bvc då.

• Papricorn
    Jungblom skrev 2013-09-03 22:23:52 följande:

Min lillebror fick gröt från det han var 3 månader pga han vägrade äta något annat och rasade i vikt (nu hade han mycket hull från födelsen som tur var), alla barn är olika och det var mina föräldrars femte barn.

Jag ger inte så mycket för vad FL har att säga om när man ska ge smakisar osv eftersom bvc rekommenderade när mina barn var små  (3 resp 5 år gamla nu) att börja med det vid 4 månaders ålder och att de skulle äta en hel måltid vid 6 månader och vid 8 månader skulle de äta två hela måltider. Det var rekommendationerna från bvc då.

Då har din bvc rekommenderat fel! Råden som gäller nu har gällt över 10 år, dvd små smakisar från 6 månader!
  • skogsvitter

Uppenbarligen har ju FL mer koll än din sköterska på BVC. Pinsamt
  • skogsvitter

TS om er kille har problem med kaskadkräkningar bör det ju rimligtvis utredas, hur kan lösningen bli att redan vid så pass späd ålder ge honom fast föda? Ingen mage är mogen för fast föda vid 3 månader, man har tom sett tydliga hälsorisker med att börja så tidigt med annan mat. Nu har ni ju redan börjat, men håll för guds skull smakisarna nere på en minimal nivå!! Och gällande kräkningar bör ni omgående utreda komjölksproteinallergi och reflux.

Det låter högst troligt som reflux, det finns medicin för detta!! Men reflux är ofta ett symptom för mjölkallergi (dock inte alltid) och är det så att det skulle räcka för er att utesluta alla former av komjölk så är ju det ett väldigt enkelt sätt att hjälpa honom med de problem han faktiskt har, istället för att börja tuta i honom fast föda. Eller hur?

• anna tuva

Det rekommenderas med smakpotioner från 6 månader och smakprov från 4 månader. Smakprov är max 1 kryddmått/ dag.

• Dr Mupp

Undersökning visade att BVC-sköterskor ÄR okunniga när det kommer till amning och matrekommendationerna.

Smakportioner från 6 månader har varit rekommendation i minst 10 år och innan dess var det 4-6 månader. Rekomendation från 4 månader har det inte varit på minst en generation.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur mycket smakportioner är okej att ge?