• Martin Eriksson

Köpa ut alkohol 13-åring?

Min son som är 13 år frågade mig igår om jag kunde köpa ut några cider till han. Jag sa att jag kunde göra det om han lovade att komma hem kl: 12 på kvällen.

Gjorde jag rätt?

En sak till, han har fått smakat vin och öl och lite annat innan...

Svar snarast tack!! 

• Svar på tråden Köpa ut alkohol 13-åring?
  • Gryntroll
    Akua skrev 2013-09-03 14:55:59 följande:
    Jag ställer mig dock frågande till varför de ens ska få smaka hemma. Tror du att om de får smaka en mun vin hemma till maten så låter de bli att smaka vin när de är med sina kompisar? "Nej tack, jag festar på läsk ikväll för jag smakade vin till köttet förra månaden och det var inte häftigt." ?

"Då är det ingen stor sak, helt avdramatiserat" så säger de ju i reklamen
  • Akua
    Gryntroll skrev 2013-09-03 14:59:52 följande:

"Då är det ingen stor sak, helt avdramatiserat" så säger de ju i reklamen

Underbar reklam för övrigt! Haha! Men uppenbarligen borde fler föräldrar se den!
  • Yohan
    Akua skrev 2013-09-03 14:55:59 följande:

Jag ställer mig dock frågande till varför de ens ska få smaka hemma. Tror du att om de får smaka en mun vin hemma till maten så låter de bli att smaka vin när de är med sina kompisar? "Nej tack, jag festar på läsk ikväll för jag smakade vin till köttet förra månaden och det var inte häftigt." ?

Det funkade fint på mig själv i alla fall. Jag drack aldrig mer än kanske något enstaka glas på fester när jag var tonåring eftersom jag visste hur besvikna mina föräldrar skulle bli om jag bröt deras förtroende och kom hem påverkad. När de är 16-17 år gamla är det inte långt kvar innan de är gamla nog att få köpa alkohol på egen hand. Alkohol är en mycket viktig del av vår kultur och jag vill lära mina barn att dricka ansvarsfullt och att kunna njuta av alkohol.
  • Gryntroll
    Yohan skrev 2013-09-03 15:32:04 följande:

Det funkade fint på mig själv i alla fall. Jag drack aldrig mer än kanske något enstaka glas på fester när jag var tonåring eftersom jag visste hur besvikna mina föräldrar skulle bli om jag bröt deras förtroende och kom hem påverkad. När de är 16-17 år gamla är det inte långt kvar innan de är gamla nog att få köpa alkohol på egen hand. Alkohol är en mycket viktig del av vår kultur och jag vill lära mina barn att dricka ansvarsfullt och att kunna njuta av alkohol.

Bara måste länka till vad forskningen säger om det hela... på individnivå finns alltid undantag.

">

• Yohan
    Gryntroll skrev 2013-09-03 15:40:58 följande:

Bara måste länka till vad forskningen säger om det hela... på individnivå finns alltid undantag.

" rel="nofollow" target="_blank">

Nu fick ju killen i filmen en flaska att ta med sig av farsan och där håller jag med att det inte är en bra metod. Tycker det är stor skillnad. Sedan beror det ju naturligtvis också på mognadsnivå. Om man har en tonåring som är mycket trotsig, opålitlig eller problematisk av sig så bjuds det självfallet inte på någon alkohol alls, och hur som helst inte innan tidigast 16-17 årsåldern.
  • Akua
    Yohan skrev 2013-09-03 15:32:04 följande:

Så bra att det gick bra för just DIG! Men det är fler som det går bra för som inte får alkohol hemma.
    Såklart är det individuellt men majoriteten lyckas bättre med att dricka ansvarsfullt med att föräldrarna också gör det och det tycker jag inte att du gör när du bjuder minderåriga på alkohol hemma. Det är inte ansvarsfullt drickande! 
  • Puolukka
    youdontknow skrev 2013-09-03 14:27:00 följande:
    Jag tycker att det är fel. Om en 13 åring vill ha alkohol är det sjukt fel. Om jag var du så hade jag inte gjort det, jag är 17 och tycker det är knasigt när så unga dricker och vi äldre stör oss bara på det för vi anser att de är små och försöker vara coola.
    Men alltså va? Du får ju inte heller dricka egentligen, och VI ÄLDRE stör oss på er.
  • Mineralvatten
    Martin Eriksson skrev 2013-09-03 14:21:17 följande:
    Min son som är 13 år frågade mig igår om jag kunde köpa ut några cider till han. Jag sa att jag kunde göra det om han lovade att komma hem kl: 12 på kvällen.

Gjorde jag rätt?

En sak till, han har fått smakat vin och öl och lite annat innan...

Svar snarast tack!! 
    nej du gjorde inte rätt eftersom 1) begick ett lagbrott (du langade till en underåing) och 2) begick ett moraliskt fel.
    och vaddå han lovade och komma hem vid 12 på natten?, han ska väl vara hemma den tid hans föräldrar satt? jag fick då verkligen inte vara ute till 12 på natten när jag var 13.
    nejdu gör om och gör rätt!

och det där med att han fått smaka i sån ung ålder, behöver jag ens kommentera det? *suck* 
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-09-03 14:29:17 följande:
    Jag funderade lite på det här om dagen, det var två ungdomar som kom fram till mig och frågade om jag kunde köpa cigg åt dem.. Har väldigt svårt att uppskatta ålder, men kanske 15? Jag sa nej, vad hade ni gjort? Är det lika fel?

Kanske inte helt relaterat, eftersom alkohol ger större direkt skada och rökning är en lång process.. Men blev som sagt påmind.
    sagt nej såklart, det gör jag varje gång någon frågar men jag svarar med att säga att ja det kan jag om du visar giltigt leg på att du är 18 år.
  • youdontknow
    Puolukka skrev 2013-09-03 19:12:47 följande:
    Men alltså va? Du får ju inte heller dricka egentligen, och VI ÄLDRE stör oss på er.

Vart skrev jag att jag drack?
  • caaroline

Det är åldersgräns på 20 på Systembolaget och inte ens när jag var 18-19 och kunde handla själv på krogen köpte mina föräldrar åt mig, kunde dock få smaka/dricka hemma i den åldern vid vissa eller speciella tillfällen men inte mer.. Det är så fel att köpa till någon minderårig i mina ögon och SPECIELLT till en sån ung människa! Han är ett barn och barn ska inte dricka alkohol, låt han vara det och stryk alkoholen totalt. Kan ju lova att ifall soc skulle få reda på att du köper alkohol till din 13åriga son så skulle de förmodligen inte bli roligt, och tro mig när jag säger att det är otroligt enkelt för folk att få reda på detta. De räcker bara att han berättar för en kompis som berättar för sina föräldrar, eller kanske tillomed att han bli för full och polisen tar han och där berättar han utan att tänka sig för vart alkoholen kommer ifrån (dom är nooooga med att fråga detta då dom tar så unga människor), har själv sett ett sådant tillfälle.. Tänk dig för snälla du! Var en vuxen ansvarsfull och mogen förälder nu.

• Puolukka
    youdontknow skrev 2013-09-03 23:23:25 följande:

Vart skrev jag att jag drack?
    Antog att du menade att ni äldre störde er på 13åringarna som drack när ni var på fest och söp. Ber om ursäkt ifall jag missförstod.
Svar på tråden Köpa ut alkohol 13-åring?