• Anonym (magkänslan)

Min son döljer något, inbillar jag mig eller vad tror ni om hans beteende??

Jag har en före detta bonusson som nu är 16 år. Han har en helbror som är äldre och har flyttat hemifrån med ett eget vuxenliv. Jag är skild från hans pappa sedan ett par år och jag och vi i vår tur har en åttaåring. Den 16-åriga pojkens mamma har rätt bra kontakt. Pappan och jag har dessvärre knappt kontakt alls, han är inte mentalt närvarande i något av sina barns liv och är knappast intresserad av vad de har för sig. Han gör det som är enklast, dvs köper prylar och är snälla pappa som tillåter allting. Jag och pojkens mamma har pratat om detta och vi vet båda att det är så, vi försöker kompensera upp med att vara tydliga och raka mot barnen (fast ändå schysta givetvis!)

Jag träffar pojken (med pojken menar jag hädanefter 16-åringen) regelbundet och vi har en bra kontakt även fast jag och pappan är skilda nu. Vi träffas tillsammans med min son, hans halvbror, och går ut och äter lunch, går promenader, går på bio, går på konserter… Ibland är mamman och den äldre brorsan också med. Vi har egentligen ett fantastiskt umgänge och pojken är väldigt lätt att ha att göra med, snäll och empatisk och väldigt smart. Han har en del sociala svårigheter men han har aldrig varit utåtagerande eller dum på något sätt, eller levt farligt.

Men nu har jag fått en magkänsla som är så dålig…. Jag tror att han håller på med något dumt. Från april i år har han börjat förändras så mycket. Visserligen till det bättre, men ändå. Jag misstänker att han drogar ELLER döljer någon annan olaglig aktivitet;

* Han har alltid varit lite blyg och inte haft så mycket vänner. Nu är han plötsligt jättepopulär och umgås med massor av folk i ett större gäng. Visserligen har han börjat gymnasiet och stortrivs, men ändå. Det är så olikt honom.

* Han har RASAT i vikt. Han har alltid varit smått överviktig men nu har han gått ner 15 kilo på en sommar. Han har börjat träna på gym och slutat med cola, och visst är det jättebra att han går ner i vikt. Men SÅ mycket gymmar han inte att man bör gå ner sådär fort, tycker jag… Han har dessutom musklat på sig rejält, och muskler väger.

* Han har plötsligt blivit motorintresserad. Han har aldrig varit någon mekare utan istället svårt databeroende. Hans data är som bortblåst ur huvudet på honom och nu experimenterar han med moppar. Helt nytt intresse som taget ur luften!

* Gänget han umgås med har jag på egen hand (fy mig) spionerat lite på för att ta reda på vilka de är. Jag vet med säkerhet att en av dem (10 st, jämngamla) blivit tagen för narkotikabrott. Minst 6 har enligt hörsägen rykte om sig att vara ”knarkvänliga”. En har slagit ner en gammal gubbe på stan med ett järnrör och rånat honom. En har grav ADHD och super skallen i bitar regelbundet. Jag vet att man inte kan döma någon utifrån umgänge, inte egentligen. Men jag blir så orolig. Min pojke var aldrig intresserad av såna här kompisar tidigare, tvärtom har han alltid valt ”nördar” till vänner. De tältar och festar och enligt pojken så har han bara varit full en gång. Det kanske är sant men förr hade han dött av skam och rädsla om vi hade sett honom med en öl i handen ungefär.

* Jag har nu vid ett flertal tillfällen sett pojken gå ensam eller med en kompis på stan under skoltid. Han har extremt mycket hålor, så det är inte skolk. Men han har aldrig velat driva på stan, jag ser honom i stadsdelar som ligger LÅNGT från hans skola. Oftast stannar jag och frågar rakt ut vad han gör här och om han ska ha skjuts. Ibland kommer han med undanflykter men han svarar alltid att han har håla så han hänger med X (kompis) ett tag. Jag har inte velat tjata mer när andra hör för jag vill inte att han ska börja försöka dölja ännu mer.

* Det som verkligen väckte mig var en händelse för några veckor sedan. Vi gick en promenad han och jag och han lekte med vattenballonger (tomma). Han blåste upp och ”flög” med. Jag frågade förstås varför han gick runt med dem och han sa att hans kompisar snodde från MAX och hade vattenkrig med, men inomhus hade de dem som vanliga ballonger. Tyckte det var rätt barnsligt av gymnasieelever men tänkte inte så mycket mer på det. Någon dag senare nattvandrade jag och studerade ett gäng ungdomar och såg precis vad de har ballongerna till… De fyller dem med tändargas och sniffar, för vattenballonger går inte sönder lika lätt som vanliga för gas tydligen. Fick en klump i magen direkt.

Jag vet vad ni tänker ”MEN FRÅGA BARA DÅ, SLUTA SMYG!” Och egentligen är det väl så men det är inte så enkelt heller. För det första är jag inte hans riktiga mamma och det är tufft att säga något till henne om detta. Visst, hon skulle lyssna, men tänk om jag har fel då? Hon har precis börjat en väldigt viktig och omfattande tjänst och är sällan hemma samtidigt som sin son. Den andra sonen bor ju inte hemma heller, och jag tror pojken sörjer sin bror lite. Han flyttade i våras.

Pojken är ju mer social, trevlig, välmående än på länge utåt sett. Det kanske är jag som är överdriven och har snöat in på droger nu? Det kan ju lika gärna vara något annat. Men han är så FÖRÄNDRAD. Så plötsligt. Han kände inte det här kompisgänget förrän i juni, och de är verkligen tajta nu. Men jag har också lagt märke till att de inte umgås med andra såvitt jag vet, utan något verkar ju hålla ihop dem, vad det nu är…. Pojken är inte som han var i april, och det är inte SÅ länge sen. Min magkänsla bara skriker att han är illa ute och att jag ska åka ut mitt i natten och hämta hem honom, men det känns ju hemskt mot mamman ifall jag nu skulle börja gapa om knark och ha fel. Är också väldigt rädd att våran relation ska börja knaka….

Kan tillägga att det är inte så att jag är gammal och gaggig, jag är ”bara” 15 år äldre än pojken men jag jobbar också som polisens volontär och tror mig vara rätt bra på att märka drogmissbruk. Även om man förstås kan missa eller ha fel. Pratade med en polis om detta och han sa att om alla föräldrar var såhär uppmärksamma istället för att försvara sina barn skulle drogerna minska radikalt.

Jag har pratat allmänt med pojken om droger och beroenden och han är väl införstådd med vad det innebär och hur det yttrar sig. Därför blir jag förvirrad…. Jag förväntar mig inte att han ska komma till mig och säga ”jo, du jag knarkar nu” men lite effekt borde ju vårat drogsnack innan kunna ha på honom….

Någon som har något tips? Jag kommer fortsätta med min lilla detektivverksamhet på honom, för hans skull. Han är rätt naiv och alldeles för klok och smart för att fastna i droger! Det förtjänar ju liksom ingen. Jag håller kontakten med honom men om han självmant skulle minska den kan jag ju inte göra så mycket. Leta i fickor i all ära, men det har jag inte tillgång till. Förresten säger det ju ingenting om han knarkar eller inte, faktiskt.

Prata med mamman? Ja, om jag får något slags bevis! Det värsta som skulle kunna hända är att jag frågar pojken eller berättar för mamman, har fel – och så berättar han aldrig något för mig mer.

• Svar på tråden Min son döljer något, inbillar jag mig eller vad tror ni om hans beteende??
  • The sea refuses no river

Det är inget fel på att fråga. I synnerhet butangas som du nämner i ditt inlägg är ju ordentligt farligt.

Sedan tycker jag att det låter som att han genomgår en sund förändring. Han träffar nya människor, verkar förändras och utvecklas som person. Skulle det vara så att han testat något, så är det kanske inte så farligt - det viktiga är att han inte gör något utan att veta vad det är enligt mig.

Jag kan relatera detta till mig själv, som faktiskt röker cannabis nån gång varannan vecka och använder psykedelia någon gång om året (med det inte sagt att din son gör något av det). Jag vet att jag var sugen på att testa i hans ålder, men är glad att jag inte gjorde det - jag tycker att det är viktigt med ett moget sinne innan man gör ett sådant beslut av en mängd olika orsaker. Till saken hör, att genom samtal med mina föräldrar så blev jag medveten om att jag ALDRIG skulle testa butangas, kemiska droger, eller RC (sånt man beställer över internet). Om jag hade blivit erbjuden ett bloss från en spliff hade jag antagligen testat - och det hade nog inte mina föräldrar kunnat göra något åt vad de än gjorde - men det hade inte inte varit hela världen även om jag är glad att jag inte gjorde det.

Jag vet inte om det är bra att fråga rakt ut eller vara lite mer varsam och fråga honom vad han tycker om droger som fenomen, legalisering eller inte osv. Du kan ju säga att du tycker att det är väldigt läskigt med de farligaste sakerna (som mina föräldrar gjorde) eftersom dessa faktiskt i värsta fall kan döda eller lämna hemska eftereffekter även om det är ovanligt.

Kom ihåg att bara ca. 10% av befolkningen har missbruksgenen och att betydligt fler testar utan att någonsin få problem - så gör det hela inte värre än vad det kanske är. Och kom ihåg att vara ödmjuk för att chansen finns att sonen är mycket mer påläst än vad du själv är (vilket såklart är bra, då han med rätt information kan vara mycket mer ansvarstagande ifall han skulle stöta på en situation där det finns grupptryck osv).

Man gör mycket dumt när man är ung, jag vet att jag gjorde det - även om det inte var narkotika som var mina dumheter. Det är även så man lär sig. Din son verkar inte vara den som bara vill komma bort och fly verkligen, han verkar vara en nyfiken, snart ung man, och det ska du vara väldigt glad för! Ställ dig bara inte som en kall vägg för honom för då blir det mycket svårare att prata!

• Anonym (paranoid much?)

Jag har aldrig haft höga tankar om polisens drogkunskap eller lapphundar dom drar med sig men detta var omkring det mest paranoida jag har läst detta året.
    Du tar strikt positiva förändringar i grabbens liv, tecken på utveckling och framgång som nått negativt?

• Anonym (magkänslan)
    Anonym (paranoid much?) skrev 2013-09-05 18:46:47 följande:
    Jag har aldrig haft höga tankar om polisens drogkunskap eller lapphundar dom drar med sig men detta var omkring det mest paranoida jag har läst detta året.
    Du tar strikt positiva förändringar i grabbens liv, tecken på utveckling och framgång som nått negativt?

Det jag går mest på är att han går runt med material för sniffning på sig, att jag vet att han har drogliberala vänner och att han varit närvarande när vänner till honom åkt dit för narkotikabrott. Alla människor kan förändras till det bättre. Men kom igen, 20 kilo på tre månader (enligt honom själv) och nya intressen på en vecka?

Förlorade min yngsta kusin som var som min syster för många år sedan. Hon var en duktig tjej, höll på med ridsport och en riktig "nörd". Dog av överdos kokain. Hon hade hållit på i tre år utan att någon anat någonting, sen kunde hon inte sluta men vågade inte fråga oss om hjälp. Så du får ursäkta min patetiska paranoia, men jag är hellre på min vakt nu och räddar honom om det behövs än lutar mig tillbaka och får leva med det resten av mitt liv. Och resten av hans liv, hur långt det nu blir.   
  • Anonym (magkänslan)
    The sea refuses no river skrev 2013-09-04 11:06:38 följande:
    Det är inget fel på att fråga. I synnerhet butangas som du nämner i ditt inlägg är ju ordentligt farligt.

Sedan tycker jag att det låter som att han genomgår en sund förändring. Han träffar nya människor, verkar förändras och utvecklas som person. Skulle det vara så att han testat något, så är det kanske inte så farligt - det viktiga är att han inte gör något utan att veta vad det är enligt mig.

Jag kan relatera detta till mig själv, som faktiskt röker cannabis nån gång varannan vecka och använder psykedelia någon gång om året (med det inte sagt att din son gör något av det). Jag vet att jag var sugen på att testa i hans ålder, men är glad att jag inte gjorde det - jag tycker att det är viktigt med ett moget sinne innan man gör ett sådant beslut av en mängd olika orsaker. Till saken hör, att genom samtal med mina föräldrar så blev jag medveten om att jag ALDRIG skulle testa butangas, kemiska droger, eller RC (sånt man beställer över internet). Om jag hade blivit erbjuden ett bloss från en spliff hade jag antagligen testat - och det hade nog inte mina föräldrar kunnat göra något åt vad de än gjorde - men det hade inte inte varit hela världen även om jag är glad att jag inte gjorde det.

Jag vet inte om det är bra att fråga rakt ut eller vara lite mer varsam och fråga honom vad han tycker om droger som fenomen, legalisering eller inte osv. Du kan ju säga att du tycker att det är väldigt läskigt med de farligaste sakerna (som mina föräldrar gjorde) eftersom dessa faktiskt i värsta fall kan döda eller lämna hemska eftereffekter även om det är ovanligt.

Kom ihåg att bara ca. 10% av befolkningen har missbruksgenen och att betydligt fler testar utan att någonsin få problem - så gör det hela inte värre än vad det kanske är. Och kom ihåg att vara ödmjuk för att chansen finns att sonen är mycket mer påläst än vad du själv är (vilket såklart är bra, då han med rätt information kan vara mycket mer ansvarstagande ifall han skulle stöta på en situation där det finns grupptryck osv).

Man gör mycket dumt när man är ung, jag vet att jag gjorde det - även om det inte var narkotika som var mina dumheter. Det är även så man lär sig. Din son verkar inte vara den som bara vill komma bort och fly verkligen, han verkar vara en nyfiken, snart ung man, och det ska du vara väldigt glad för! Ställ dig bara inte som en kall vägg för honom för då blir det mycket svårare att prata!
    Hoppas också på att han helt enkelt bara är inne i en mognadsfas och inget annat. Dock kan tillägga att eftersom jag jobbar med droger så har jag nolltolerans mot någon drog överhuvudtaget. Tror det är bra att prata försiktigt som du föreslår, vi har gjort det en hel del och jag tror verkligen inte att han skulle ta droger. Isåfall skulle jag bli riktigt förvånad! Men han är också otroligt svag för grupptryck (tyvärr) så det är inte helt omöjligt att han faktiskt använder det. Han är en väldigt smart och vettig kille, om än lite påverkbar, så jag hoppas att hans förnuft talar
  • frappa
    Anonym (magkänslan) skrev 2013-09-05 19:42:35 följande:
    Hoppas också på att han helt enkelt bara är inne i en mognadsfas och inget annat. Dock kan tillägga att eftersom jag jobbar med droger så har jag nolltolerans mot någon drog överhuvudtaget. Tror det är bra att prata försiktigt som du föreslår, vi har gjort det en hel del och jag tror verkligen inte att han skulle ta droger. Isåfall skulle jag bli riktigt förvånad! Men han är också otroligt svag för grupptryck (tyvärr) så det är inte helt omöjligt att han faktiskt använder det. Han är en väldigt smart och vettig kille, om än lite påverkbar, så jag hoppas att hans förnuft talar
    Du är väl medveten om att de som har högre IQ, är mer benägna att testa droger och då främst cannabis.
    Finns många teorier om varför det är så här.
    En av de populärare är att de med högre IQ ser igenom de felaktigheter man berättar om droger.
    Och väljer att bilda sig en egen uppfattning.

Så säga han är så smart, kan vara en nackdel i sammanhanget.
  • Anonym (magkänslan)
    frappa skrev 2013-09-05 20:11:54 följande:
    Du är väl medveten om att de som har högre IQ, är mer benägna att testa droger och då främst cannabis.
    Finns många teorier om varför det är så här.
    En av de populärare är att de med högre IQ ser igenom de felaktigheter man berättar om droger.

Så säga han är så smart, kan vara en nackdel i sammanhanget.

Jag tror att du mycket väl förstod vad jag menade faktiskt.
  • frappa
    Anonym (magkänslan) skrev 2013-09-05 20:39:35 följande:

Jag tror att du mycket väl förstod vad jag menade faktiskt.
    Jag uppfattade det helt klart som du anser din son är intelligent.
    Hade jag fel där?
    Eller vad menar du med smart?
  • Anonym (magkänslan)
    frappa skrev 2013-09-05 20:42:20 följande:
    Jag uppfattade det helt klart som du anser din son är intelligent.
    Hade jag fel där?
    Eller vad menar du med smart?
    Visst är han intelligent, men inte mer än genomsnittet.
    Smart = klok, förnuftig, vettig, tar sällan förhastade beslut, tänker efter före 
  • frappa
    Anonym (magkänslan) skrev 2013-09-05 20:46:41 följande:
    Visst är han intelligent, men inte mer än genomsnittet.
    Smart = klok, förnuftig, vettig, tar sällan förhastade beslut, tänker efter före 
    De egenskaperna tyder ju på intelligens.
    Och de studierna de haft, är att dessa är mer benägna att testa droger.
    Just pga de ser igenom den desinformation som vi har när det kommer till droger.
  • Anonym (magkänslan)
    frappa skrev 2013-09-05 21:18:42 följande:
    De egenskaperna tyder ju på intelligens.
    Och de studierna de haft, är att dessa är mer benägna att testa droger.
    Just pga de ser igenom den desinformation som vi har när det kommer till droger.
    Fast intelligent för mig syftar till en mental kapacitet, inte enbart förnuft. Finns ju tex personer med 160 i IQ som inte förstår konsekvenserna av att jogga tvärs över motorvägen. Så intelligens är väl mera IQ för mig, och min son är "smart" men inte högintelligent, utan normal.
  • Anonym (go girl)

Jag har ingen aning om hur det kan ligga till med pojkens eventuella knarkande, men ville bara ge dig lite pepp och ryggdunk. Vilken superbra bonusmamma du verkar vara, helt otroligt! Man läser hela tiden om hur bonusmammor så gott som avskyr sina bonusbarn men du bryr dig verkligen om denna grabb trots att du inte är "skyldig" att bry dig längre. Vilken fin person du verkar vara! Ett föredöme.

Mvh
    En som blev hatad av sin bonusmamma

• Anonym (magkänslan)
    Anonym (go girl) skrev 2013-09-06 12:45:03 följande:
    Jag har ingen aning om hur det kan ligga till med pojkens eventuella knarkande, men ville bara ge dig lite pepp och ryggdunk. Vilken superbra bonusmamma du verkar vara, helt otroligt! Man läser hela tiden om hur bonusmammor så gott som avskyr sina bonusbarn men du bryr dig verkligen om denna grabb trots att du inte är "skyldig" att bry dig längre. Vilken fin person du verkar vara! Ett föredöme.

Mvh
    En som blev hatad av sin bonusmamma
    Åh, tack! Jag älskar ungen trots att han har så sjukt dåliga sidor så man ibland känner för att gå och hänga sig, typ. Tror mycket av vår relation handlar om  att jag även tycker väldigt mycket om hans mamma - hon är ärlig och vettig att ha att göra med och har aldrig kritiserat mig på nåt sätt (eller jo, det har hon nog men inte så att jag vet det)

Egentligen ska ju pojken inte vara en del av mitt liv längre, men jag sitter liksom uppe och stickar på nätterna när han är ute fast det är rätt onödigt

Jag har också en bonusmamma som alltid varit noga med att registrera felsteg... Vet hur det känns, hoppas hon inte har nån aktiv del i ditt liv längre!   
Svar på tråden Min son döljer något, inbillar jag mig eller vad tror ni om hans beteende??