• Anonym (Miniskutt)

"Hur många dagar måste jag vara hos pappa?"

Det är min sons ord varje gång han ska vara hos sina pappa.
    Jag lider så och tycker det är så jobbigt att se honom så nedstämd.
    Hans pappa har aldrig varit direkt närvarande. Men nu när jag efter flera års kämpande att få ihop ett bra förhållande, så har jag gett upp och lämnat honom. Min son trivs bra här i sitt nya hem, nära skolan osv.
    När han är här, är han som vanligt. En pigg och glad kille. När han lämnas eller kommer från sin pappa är han nedstämd och inte alls sig själv. Han mår inte alls bra av det här varannan vecka schema.
    Inte jag heller. Det har alltid varit han och jag. Sen dag 1. Hans pappa har haft andra prioteringar.
    Men hans pappa bråkar om att han bestämt ska bo där borta varannan vecka, långt ifrån skolan, vänner osv.
    Jag vill att han bor här.  Inte åka fram och tillbaka i en resväska. MEN såklart får han vara med sin pappa när han vill om dagarna eller helger etc.

Jag vill det bästa för min son och att han ska vara glad.
    Vart vänder man sig för att få mitt ex att förstå?
    Vem ska man vända sig till?

(Nu kommer jag säkert  på massa hat kommentarer om att jag försöker ta min son från i sin pappa, men så är det inte. Jag vill det bästa för honom. Att han har en fast punkt att bo på där han trivs och mår bra, nära skola och vänner. Men fritt umgänge med sin pappa. Men inte varannan vecka)

• Svar på tråden "Hur många dagar måste jag vara hos pappa?"
  • Orcha

Hur gammal är grabben?

Make love, not english quotes...
  • Anonym (Miniskutt)
    Orcha skrev 2013-09-02 20:58:49 följande:
    Hur gammal är grabben?
    Nyss börjat skolan.
  • Anonym (Förstår)

Jag har också separerat, min dotter har det bra hos sin pappa. Men min sambo som också har en son sen innan, 7 år är pojken, de har det svårare. Pojken trivs inte alls hos mamma och han mår dåligt över att åka dit..

Har du försökt pratat med pojkens pappa och berättat vad du märkt? Att han inte trivs?

Om pappan visar att han vill ändra på situation till dej bättre ge det en chans ett tag ! Annars, om pappan inte är samarbetsvillig här av dej till (om ni har) familjenshus lr liknande.. De är redo att hjälpa till i just sånna här situationer.

Om inte ta kontakt med soc, och rådfråga iaf och fortsätt därifrån.

Om pappan är oengagerad och pojken mår dåligt är det inte ett bra alternativ.

Det är pojkens pappa och det vill man aldrig ta ifrån honom, men om han mår dåligt över det är det inte ett alternativ!

Var det länge sedan ni separerade? Tänker att pojken och pappan kanske inte vant sig vid det nya än?

Nåt annat jag tror man ska akta sig för att göra är att när man väl får hem prinsen att man myser till allt lite extra och gör bara kul saker.

Det är något min sambo gör, som att han vill väga upp den dåliga veckan hos mamma.

Men det leder ju bara till att svackan blir ännu större och skillnaden ännu mer markant..

• Anonym (Miniskutt)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-09-02 21:07:56 följande:
    Jag har också separerat, min dotter har det bra hos sin pappa. Men min sambo som också har en son sen innan, 7 år är pojken, de har det svårare. Pojken trivs inte alls hos mamma och han mår dåligt över att åka dit..

Har du försökt pratat med pojkens pappa och berättat vad du märkt? Att han inte trivs?
    Om pappan visar att han vill ändra på situation till dej bättre ge det en chans ett tag ! Annars, om pappan inte är samarbetsvillig här av dej till (om ni har) familjenshus lr liknande.. De är redo att hjälpa till i just sånna här situationer.
    Om inte ta kontakt med soc, och rådfråga iaf och fortsätt därifrån.
    Om pappan är oengagerad och pojken mår dåligt är det inte ett bra alternativ.
    Det är pojkens pappa och det vill man aldrig ta ifrån honom, men om han mår dåligt över det är det inte ett alternativ!

Var det länge sedan ni separerade? Tänker att pojken och pappan kanske inte vant sig vid det nya än?

Nåt annat jag tror man ska akta sig för att göra är att när man väl får hem prinsen att man myser till allt lite extra och gör bara kul saker.
    Det är något min sambo gör, som att han vill väga upp den dåliga veckan hos mamma.
    Men det leder ju bara till att svackan blir ännu större och skillnaden ännu mer markant..
    Tack för ditt svar och förståelse. Jag har försökt prata  med honom om detta, men han verkar inte vilja samarbeta. Det är ett tag sedan vi separerade.
  • Eterisk

Ja, det brukar vara svårt för barn som har en förälder som egentligen motsätter sig varannan vecka. 

• Anonym (Miniskutt)
    Eterisk skrev 2013-09-02 21:18:24 följande:
    Ja, det brukar vara svårt för barn som har en förälder som egentligen motsätter sig varannan vecka. 
    Okej?
  • Anonym (TEE)
    Anonym (Miniskutt) skrev 2013-09-02 21:21:17 följande:
    Okej?
    Barn känner ju av ifall en förälder har ambivalenta känslor, barn är experter på att läsa vuxna. Så att ifall du inte mår bra kommer inte heller han trivas och må bra.  
  • Eterisk
    Anonym (Miniskutt) skrev 2013-09-02 21:21:17 följande:
    Okej?
    Helt ny kunskap för dig?
  • Anonym (Miniskutt)

Onödig kommentar.
    Jag mår dåligt av att se min son må dåligt. Jag försöker verkligen peppa honom, att det blir bra hos pappa.
    Men han gråter i bilen på vägen dit.

Jag förstår att du själv aldrig varit i denna sitsen. Om du ens har barn?
    Mitt barn betyder allt för mig.
    Det är tråkigt att han känner så för att bo med sin pappa en hel vecka. Tråkigt att hans pappa aldrig varit där för honom under alla år. Och låter honom sitta ensam framför tv i en vecka.
    Men visst du verkar ju tycka det är toppen liv för ett litet barn.

• Eterisk

Hur länge har ni haft varannan vecka då?

• Anonym (TEE)
    Anonym (Miniskutt) skrev 2013-09-02 21:35:36 följande:
    Onödig kommentar.
    Jag mår dåligt av att se min son må dåligt. Jag försöker verkligen peppa honom, att det blir bra hos pappa.
    Men han gråter i bilen på vägen dit.

Jag förstår att du själv aldrig varit i denna sitsen. Om du ens har barn?
    Mitt barn betyder allt för mig.
    Det är tråkigt att han känner så för att bo med sin pappa en hel vecka. Tråkigt att hans pappa aldrig varit där för honom under alla år. Och låter honom sitta ensam framför tv i en vecka.
    Men visst du verkar ju tycka det är toppen liv för ett litet barn.
    Jag förstår att du sitter i en skit sits, det gjorde jag också när jag var barn. Det var verkligen ingen som sade något högt och alla försökte "peppa" mig till att det skulle bli sååååå kul hos pappa, men jag kände ju av stämningen, jag såg ju att dem inte var vänner och att mamma egentligen inte ville att jag skulle åka. Hon sade det aldrig, men jag KÄNDE det. 

Det jag menar är att dina känslor påverkar din son negativt. Även fast du vill hans bästa. Jag fick nästan magsår av hela situationen för att jag ville ju vara lojal mot mamma, men också vara med pappa. Skitsvår sits för ett barn!  
  • Orcha
    Anonym (Miniskutt) skrev 2013-09-02 21:04:34 följande:
    Nyss börjat skolan.
    Ok.

Då har han ett medvetande och en förmåga att uppfatta saker.

Kan du prata med pappan och säga att det är så här just nu?
    Make love, not english quotes...
  • Glusper

Om han inte vill bo där säg de till pappan, om han inte lyssnar så är de bara vårdnadstvist som kan få han att bestämma själv. Eller vänta tills hen fyller 12 så får hen bestämma själv.

• petersson

en sjuåring har ett lika komplicerat känsloliv som vilken vuxen som helst . Det är inte ovanligt att barn skuldbelägger sig själva för att föräldrarna inte längre är tillsammans . I detta ligger också att det inte är ovanligt att barn säger det som de tror att deras föräldrar vill höra. Alltså med det sagt så menar jag att det är inte rimligt för en förälder att kunna avgöra om det dess barn säger är något den faktiskt menar eller något som barnet säger för att få föräldern att må bra. 
    Jag rekommenderar istället ett besök på bup för att utreda om det är så att ditt barn verkligen vantrivs hois sin pappa. om så är fallet så får ni komma fram till en lösning tilsammans. om inte .. Vad´bra!! 

En sjuåring kan och ska dock INTE bestämma själv var den ska bo. Det kan i värsta fall resultera i grava skuldkänslor hos barnet senare.  utan det är föräldrarna som bestämmer detta tillsammans.

• Anonym (Samma sak)

Sitter i en liknande sits som TS fast tidigare i processen.

Jag kämpar mig blå över att överhuvudtaget få umgänge med min son. Kommentarer från mamman är i stil med "men då kommer du inte ens att känna honom" när jag pratar om framtiden vilket tydligt indikerar att hon vill äga grabben och jag är ett jobbigt störningsmoment som förstör för henne. Hon tar honom ifrån mig i tid och otid när jag väl har umgänge med motiveringen att det är elakt att han inte ska vara med henne när han är ledsen. Då kan följande kommentar komma "det blir bättre när han är 2,5-3 år" han är under 1 år idag. Längre fram finns det potential att vi hamnar i exakt samma situation som du, då jag inte tillåts ta hand om och skapa en god relation till barnet utan det är hon som äger barnet och ska stå i centrum.

Jag drömmer om att mitt ex ska kunna komma hem till mig med vår son och ta en fika, snacka och umgås utan att vara i en relation. Men det är väl en önskedröm.

Du tror inte att det blir bättre om du låter pappan ta större utrymme och uppmuntrar umgänge och försöker skapa en god relation till pappan för egen del också. Det är nyckeln till en bra uppväxt för ert barn. 

• SupersurasunkSara
    Glusper skrev 2013-09-03 01:37:36 följande:
    Om han inte vill bo där säg de till pappan, om han inte lyssnar så är de bara vårdnadstvist som kan få han att bestämma själv. Eller vänta tills hen fyller 12 så får hen bestämma själv.
    Det finns ingen 12 årsregel.

Barnets mognad avgör hur mycket barnet får bestämma.

TS alla barn mår inte bra av varannan vecka, vissa klarar det aldrig, andra kan klara det efter ett tag, för vissa fungerar det direkt. Min ena dotter klarade det galant, den andra inte alls.

Kanske tätare byten? Eller att sonen är hos pappa måndag till fredag? Eller onsdag till söndag? Är det underhållet som spökar? Jag menar, eftersom han innan inte varit intresserad av sitt barn (som jag uppfattat det) så verkar det märkligt att han nu absolut ska ha barnet varannan vecka.         
  • Anonym (Miniskutt)
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-03 08:54:36 följande:
    Det finns ingen 12 årsregel.

Barnets mognad avgör hur mycket barnet får bestämma.

TS alla barn mår inte bra av varannan vecka, vissa klarar det aldrig, andra kan klara det efter ett tag, för vissa fungerar det direkt. Min ena dotter klarade det galant, den andra inte alls.

Kanske tätare byten? Eller att sonen är hos pappa måndag till fredag? Eller onsdag till söndag? Är det underhållet som spökar? Jag menar, eftersom han innan inte varit intresserad av sitt barn (som jag uppfattat det) så verkar det märkligt att han nu absolut ska ha barnet varannan vecka.         
    Precis så tänker jag.Att lägga upp det annorlunda.  Men han tänker bara på sig själv. Han betalar inget underhåll. Lägger inte direkt några pengar på vår son heller. Isåfall är det ett xbox spel som han kan spela själv.
    Det är jag som köper saker och kläder och dylikt till honom. Att han plötsligt vill ha varannan vecka tror jag bottnar i att straffa mig framför allt.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Miniskutt) skrev 2013-09-03 10:28:59 följande:
    Precis så tänker jag.Att lägga upp det annorlunda.  Men han tänker bara på sig själv. Han betalar inget underhåll. Lägger inte direkt några pengar på vår son heller. Isåfall är det ett xbox spel som han kan spela själv.
    Det är jag som köper saker och kläder och dylikt till honom. Att han plötsligt vill ha varannan vecka tror jag bottnar i att straffa mig framför allt.

OK, trist när det blir så :-/ Prata med skolkuratorn kanske? Så kan hon prata med sonen och hon står enbart på hans sida och kanske lyssnar han på en utomståendes ord?
Svar på tråden "Hur många dagar måste jag vara hos pappa?"