• helene 355

"Det var inte meningen" en ursäkt?? (gjort illa någon)

Om någon skulle gjort illa någon, tappat gardinstång på nytatuerad fot, råkat knuffa så far omkull m.m.
    Är meningen "det var ej meningen" en ursäkt och om man säger de så är de allt som behövs??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Det var inte meningen" en ursäkt?? (gjort illa någon)
  • drejkis

omjag råkat göra någon illa (ingen skada men ändå lite ont) så skulle jag säga "oj förlåt det var verkligen inte meningen att göra dig illa" så hmm jag hade inte godtagit endast att det ej var meningen

• helene 355

så anser jag med, jag och sambon har diskuterat detta fram och tillbaka då de händer saker att han alltid svarar de var inte meningen och sen som inget mer än så, medans jag förklarar att han får gärna be om ursäkt då jag själv gör de automatiskt än om jag bara krockar in lätt i honom. Tycker de hör till och "de va inte meningen" är mer ett förklarande än en ursäkt.

• pellepelle

"Det var inte meningen" är nog mer ett svar på en överdriven reaktion än ett alternativ till ursäkt.

Dvs om något sker som är en ren olyckshändelse och den andre överreagerar direkt och anklagar så kan man ju svara: "Det var ju inte meningen"

Sen hör det ju till hyfs att även be om ursäkt, men om den andre hinner överreagera så försvinner ju den lusten ganska snabbt...

• helene 355
    pellepelle skrev 2013-09-02 15:24:55 följande:
    "Det var inte meningen" är nog mer ett svar på en överdriven reaktion än ett alternativ till ursäkt.

Dvs om något sker som är en ren olyckshändelse och den andre överreagerar direkt och anklagar så kan man ju svara: "Det var ju inte meningen"

Sen hör det ju till hyfs att även be om ursäkt, men om den andre hinner överreagera så försvinner ju den lusten ganska snabbt...
    precis, så säger man ju själv för att undanförklara om någon blir väldigt upprörd så den ska veta om att de verkligen inte var meningen, men vid mindre eller där de verkligen är helt klart en olycka så tycker jag de känns väldigt onödigt.
  • Bling1975

Man säger givetvis förlåt också, och lägger till att det inte var meningen om man vill.

• Dina08

Enbart "det var inte meningen", då tar man inte fullt ut på sig skulden för att man gjort fel. För vissa är det ett urskuldande, det var inte mitt fel, för det var inte meningen. Hatar att vissa aldrig kan säga förlåt!

Svar på tråden "Det var inte meningen" en ursäkt?? (gjort illa någon)