• KretaJo

Han vill inte bajsa på toaletten, dagis kräver blöjfria barn!

Min son blir tre om en månad och har varit blöjfri på dagen sedan april ungefär. Kisset är duktig med, det kommer oftast på toaletten, men bajset kommer i kalsongerna 99 % av gångerna. Jag är uppmuntrande men till och med när jag ser att han är nödigt så svarar han blankt nej på frågan om vi ska gå på toa och bajsa. Tre minuter senare ligger det i kalsongerna. Om jag bara sätter honom när jag misstänker att han behöver så blir han vansinnig (så det gör jag inte).

Nu är det så att han börjar dagis om en vecka, och här måste han vara blöjfri (dvs klara av toalettbestyren själv) för att få gå. Klart att de tolererar olyckor, men min son kommer bajsa på sig varje dag och jag är rädd att det kommer bli en negativ upplevelse för både dagispersonalen och för sonen.

Vill så gärna att han ska lära sig nu, har någon något knep, så snälla dela med er!

• Svar på tråden Han vill inte bajsa på toaletten, dagis kräver blöjfria barn!
  • Whitetrash86

Vad är det för dagis? Min dotter var inte ens i närheten av att vara blöjfri vid 3år.

• Numminen

Har ni frågat honom varför han inte vill? Erbjudit blöja när det är dags? Vår yngsta vågade inte bajsa på toa rätt länge så hon fick säga till och få en blöja. Vi pratade mycket om hur mycket trevligare det var med bajs i toan istället och när hon verkade mogen för det erbjöd vi en belöning första gången hon lyckades. För henne funkade det men det är ju inte säkert det är rätt väg för er.

• Emmeliina

Men stackars barn! Vad är det för ett dagis? Hade blivit fly förbannad om dem kräver att ett barn ska vara blöjfritt vid en viss ålder.

Uppenbarligen är han inte mogen nog för att vilja bajsa på pottan än så det är nog ingen mening att stressa honom med det. Jag hade istället frågat dagis varför dem har problem med att byta blöjor.

• KretaJo

Bor i en kretensk by  och det är systemet här. De ska vara minst 2,5 år gamla och blöjfria "passar inte det får man hitta en annan lösning" (läs privat dagmamma). Innan 2,5 år finns inget statligt/kommunalt alternativ alls. Jag jobbar och har länge precis hållt huvudet ovanför vattenytan tack vare min svärmor som ställt upp massor, men nu är han antagen och börjar om en vecka, behöver verkligen få in honom där nu...

Hoppas att det ordnar sig snabbt, kanske kommer han in i en bra rutin med hjälp av dagiset (man kan ju hoppas!)?

• Butterflie

Knepigt, det har inte med ludet att göra? Plumsandet? De har sina idéer de små, min äldsta vägrade att gå på toan om jag hade mr mussle som färgade vattnet blått.
    Kan du inte göra det till en kul grej? Att han får en stjärna för varje gång och kommer upp i säg 7st en för varje dag så får han nåt lite extra till den kommande helgen? En tablett ask när ni har mys eller liknande.

• Vinterankan

Min dotter vägrade gå på toaletten på dagis fast hon hade varit blöjfri i ett halvår hemma. Hon ville absolut inte ha blöja heller så vi sa helt enkelt att om du inte vill gå på toaletten så får du ha blöja istället och efter det var det inga problem. Fast det funkar ju bara om barnet inte vill ha blöjan.

• Susanne1964

Hej!

Jag är mamma av tre barn, och jag hade massiva problem när det kom till toalett-biten av mina två första barn, det kändes som att de inte led det minsta av att bajsa/kissa på sig. När det var dags för tredje barnet fick jag tips av en väninna att köpa en guide som hon hade använt. 

Det kändes nästan löjligt, men det fungerade bättre än jag någonsin hade kunnat förvänta mig. Jag föreställer mig att den är mer inriktad mot barn innan två års åldern, men jag kan inte se varför det inte skulle funka för någon äldre. Om du känner att det skulle vara till någon hjälp kan jag linka den till dig!

Man får titta igenom en liten informationsfilm innan man kan beställa produkten. Vad du än bestämmer dig för så lycka till! Pott-träning kan alltid vara mer omständligt än vad man tror ;)

Produktlinken:
    e0e27x69053sey6kw3yo3r0nco.hop.clickbank.net/ 

Svar på tråden Han vill inte bajsa på toaletten, dagis kräver blöjfria barn!