• stockholmare

ska jag hjälpa min dotter att gå ner i vikt?

Jag har en 13 årig dotter som är väldigt missnöjd med sin vikt. Fuskar med frukost och lunch men smyger gärna godis på kvällarna. Hon är inte tjock, men börjar bli lite rund om rumpan. Jag vet ju själv att man kan bli lite rund i början av puberteten och att det ofta går över av sig själv sedan så därför undrar jag om jag ska fortsätta att låtsasmsom att det regnar eller fråga om hon vill ha hjälp att äta mer hälsosamt. Är rädd att fråga då hon kan tolka det som att jag tycker att hon är tjock, men är även rädd för att låta det vara då jag tror att hon kan utveckla en ätstörning. Snälla hjälp mig med tips hur jag ska göra!

• Svar på tråden ska jag hjälpa min dotter att gå ner i vikt?
  • Whitetrash86

Såvida hon inte behöver gå ner i vikt så ska du inte hjälpa henne med det.

Men poängtera att det är viktigt att äta frukost och lunch och att godis på kvällen INTE hjälper!
    Vilka problem som kan skapas om hon gör på detta sätt. 

• krompa

Prata gärna om att äta hälsosamt, eftersom hon är så stor att hon kan köpa godis och mat ute ibland, men prata inte om vikt.

Diskutera fördelarna med riktig frukost och stadig lunch, men bara ur hälsoperspektiv och hur man får ork att koncentrera sig i skolan.

• mammalovis

Om hon nämner det verbalt, så är det ju lättare att fråga hur hon tänker och om det är något du kan hjälpa henne med. Då går det ju både prata om hur man utvecklas under puberteten, om du minns hur du upplevde det, hur man skapar sig goda mat- och motionsvanor.

Om fuska med måltider betyder att hon hoppar över dem eller bara äter lite framgår inte, så det är svårt säga. Det bästa du kan göra är ju att erbjuda bra matalternativ, vad hon äter går ju inte bestämma över.

• Vinterankan

Prata med henne men inte i form av vikt utan för hälsa. Om du vill flika in något om godiset så kan du göra det fast i termer av dig själv. När jag hade en yngre släkting som åt bara sallad (verkligen bara grönsakerna utan både protein och dressing) men sedan en massa godis så började jag prata om när jag åt en kexchoklad om dagen utan att tänka på att det innehöll lika mycket energi som en hel middag och hur dåligt jag mådde under den perioden. Jag gjorde det på ett smidigt sätt så att det inte alls var riktat mot henne utan bara handlade om mig själv och hur jag hade insett vikten av att äta ordentligt istället för att gå och småsnaska.

• stockholmare

Tack för era svar. Det som är jobbigt för henne är nog att hon alltid varit pinnsmal, och helt plötsligt har det både kommit höfter, rumpa och tuttar. Hon hoppar över både frukostmöte lunch i skolan trots att vi har pratat mycket om hur viktigt det är. Har sagt till henne att hon inte kommer att bli tjock av maten vi äter hemma och inte heller av skollunchen, men att hon kanske kan välja något bättre mellanmål än 6 mackor och en liter O'boy. Hon vill sluta äta godis, men dricker mycket läsk och energidryck som inte heller är så bra.

• Whitetrash86
    stockholmare skrev 2013-09-01 21:09:23 följande:
    Tack för era svar. Det som är jobbigt för henne är nog att hon alltid varit pinnsmal, och helt plötsligt har det både kommit höfter, rumpa och tuttar. Hon hoppar över både frukostmöte lunch i skolan trots att vi har pratat mycket om hur viktigt det är. Har sagt till henne att hon inte kommer att bli tjock av maten vi äter hemma och inte heller av skollunchen, men att hon kanske kan välja något bättre mellanmål än 6 mackor och en liter O'boy. Hon vill sluta äta godis, men dricker mycket läsk och energidryck som inte heller är så bra.
    Hart du pratat om hur man utvecklas när man kommer i tonåren? Att hon inte kan göra något åt höft och rumpa?

Jag kan förstå hur hon mår, jag var sjukt pinnsmal. Kunde inte ens köpa vanliga byxor i affären, allt behövdes sys in! Sen kom puberteten, nästan så att man gick upp 10kg över natten. Rumpa. lår och höft bara sådär. Kan ju säga att det var en mindre chock och inget jag var beredd på!
  • Kodia

Du kan ju sluta köpa hem oboy och sött bröd (gissar att det är det hon äter, för grovt osötat trycker man inte i sig 6 skivor av...), så slipper hon läskas av det.
    Förbjud henne helt enkelt att dricka energidrycker - det finns ju åldersgräns av en anledning! Berätta vet de innehåller, och hur mycket socker osv. Kanske kan du hitta någon artikel om det på nätet och visa henne?

Prata om hur viktigt det är att få i sig protein och grönsaker, och vad som mest är tomma kalorier som inte ger henne någon ork eller styrka. Fokusera på vad man ska äta för att må bra.    

• tealisa

denhär tråden var intressant att läsa! Jag har precis sådär, en 13 åring som plötsligt blivit "stor". Jag har själv lite viktproblem och försöker undvika att prata om bantning här hemma, men jag ser ju att min dotter kan få precis samma problem om jag inte nu ser upp!
    Jag måste ju bara skylla på mig själv för speciellt på sommaren har jag tillåtit alltför mycket sött, godis, pizza, läsk och chips. Nu försöker jag prata om hälsosam mat och vägrar att köpa något av de nämnda sorterna under veckorna. Godisdagen har införts igen och pizza är något speciellt, undantag i vardagen.
    Hur går det för dig/er "stockholmare"? kan vi puffa på varandra lite?

• Marlean

Ändra inte maten och nämn inte godiset *unga har ofta dålig självkänsla ändå som det är*, låt henne röra på sig istället. Ge henne en danskurs eller låt henne börja någon sport. Gör fysiska saker tillsammans på helgerna. Gå promenader etc.

Svar på tråden ska jag hjälpa min dotter att gå ner i vikt?