Förälder till missbrukande tonåring
Ja... Jag har aldrig skrivit här förut men känner att jag behöver ventilera och vädra mina tankar. All min ångest. Allt det där som är så jävla, jävla tabu.
Min son missbrukar allt. Cannabis, tabletter, sprit. Butangas, hostmedicin. Allt. Jag har inte velat se hur illa det varit. Det var i våras som mina ögon öppnades. Från att ha kikat bakom gardiner till helöppet fönster. Jag har sett min älskade, älskade son i de mest absurda, sjuka situationer och tillstånd. Min gräns för vad som är "det värsta som kan hända" har flyttats framåt och framåt. I dag skrattar jag åt mina naiva tankar som jag hade i början av sonens tonår. Min rädsla var att han skulle börja röka cigaretter, skolka eller bli datorberoende. Idag känner jag glädje över varje dag han är i livet. Varje dag han andas, hjärtat slår.
Jag känner att det inte finns någon att prata med. Det är som att människor runt mig tror att det smittar. Att min sons missbruk är en smittsam parasit. Mina vänner frågar inget om honom och inleder jag ett samtal byts samtalsämnet. Snabbt. Ibland associerar jag till när sonen var liten (exempelvis "när min son var liten hade han en röd cykelhjälm") och det blir liksom tyst. Som om han vore död. Eller aldrig, aldrig funnits. Det stressar mig. Att hela tiden välja mina ord, meningar. Att inte prata om det vackraste jag har. Jag älskar min son, oavsett, så förbannat jävla mycket.
Det mest obehagliga var en gång i våras när jag visste att han proppat i sig en hel karta narkotikaklassad medicin och han så vanlig...min älskade son var liksom precis som han är. Glad, skämtsam...lugn. Det enda som märktes var de svarta lakritspengarna till pupiller. Utan vetskap skulle jag ALDRIG misstänkt något!! När jag anklagat och härjat om att han varit hög har han varit ren. Utan något i sig. Då har han varit slö, apatisk, seg. Seg i tankarna och talet. Då har jag slängt in honom i bilen och kört upp till beroendekliniken för prov... och varit negativ på allt.
Jag har sett min son spy ner sig i badrummet, jag har suttit vak brevid honom otaliga nätter, så rädd för att han blivit toxisk och slutar andas. Jag har vaggat min älskade, älskade pojke när han haft vanföreställningar. Jag har suttit på polisen, akutpsyk, socialen, fylleavdelningar och skämts, gråtit, oroat mig. Väntat, längtat och... varit där. Min son har hög som ett hus skrikit, spottat och knivhotat mig. Han har sagt de elakaste ord. Och jag med. Ibland jag med. Det är så hemskt att höra hur min pojke, som ville gifta sig med mig när han var liten, be mig dra åt helvete och önska att jag var död. Han har kallat mig hora, fitta, önskat livet ur mig otaliga gånger. Bakom allt det där kan jag se MIN son. Den lilla pojken. Människan. När han är hög vet jag inte vem han är. jag känner honom inte. Hans röst blir annorlunda, ögon hårda, hela han är en person jag inte känner. Och det skrämmer mig. Det skrämmer mig in i själen.
Jag och hans pappa tog ett beslut i våras (i samråd med socialen) att låta honom bo på behandlingshem. Det känns så hemskt att erkänna att det var så skönt att lämna honom där. Att få sova en hel natt. Att få andas. Att få vara jag, vara människa. När sonen bodde hemma var hela livet ett minfält och jag hade ständig ångest. Rannsakan varenda natt, vad har jag gjort fel? Det var så skönt att koppla av. Nu hoppas jag. Och önskar. Önskar innerligt!
Jag vill bara skriva av mig. Och kanske träffa andra föräldrar, som inte dömer. Jag orkar inte vara stark, mamma. och människa. Och en social paria.
Jag vill kunna vara stolt över de små framstegen. De små, och de stora som jag hoppas kommer. Snart. eller sen. Eller Nu.