• Anonym (Paria)

Förälder till missbrukande tonåring

Ja... Jag har aldrig skrivit här förut men känner att jag behöver ventilera och vädra mina tankar. All min ångest. Allt det där som är så jävla, jävla tabu.

Min son missbrukar allt. Cannabis, tabletter, sprit. Butangas, hostmedicin. Allt. Jag har inte velat se hur illa det varit. Det var i våras som mina ögon öppnades. Från att ha kikat bakom gardiner till helöppet fönster. Jag har sett min älskade, älskade son i de mest absurda, sjuka situationer och tillstånd. Min gräns för vad som är "det värsta som kan hända" har flyttats framåt och framåt. I dag skrattar jag åt mina naiva tankar som jag hade i början av sonens tonår. Min rädsla var att han skulle börja röka cigaretter, skolka eller bli datorberoende. Idag känner jag glädje över varje dag han är i livet. Varje dag han andas, hjärtat slår. 

Jag känner att det inte finns någon att prata med. Det är som att människor runt mig tror att det smittar. Att min sons missbruk är en smittsam parasit. Mina vänner frågar inget om honom och inleder jag ett samtal byts samtalsämnet. Snabbt. Ibland associerar jag till när sonen var liten (exempelvis "när min son var liten hade han en röd cykelhjälm") och det blir liksom tyst. Som om han vore död. Eller aldrig, aldrig funnits. Det stressar mig. Att hela tiden välja mina ord, meningar. Att inte prata om det vackraste jag har. Jag älskar min son, oavsett, så förbannat jävla mycket. 

Det mest obehagliga var en gång i våras när jag visste att han proppat i sig en hel karta narkotikaklassad medicin och han så vanlig...min älskade son var liksom precis som han är. Glad, skämtsam...lugn. Det enda som märktes var de svarta lakritspengarna till pupiller. Utan vetskap skulle jag ALDRIG misstänkt något!! När jag anklagat och härjat om att han varit hög har han varit ren. Utan något i sig. Då har han varit slö, apatisk, seg. Seg i tankarna och talet. Då har jag slängt in honom i bilen och kört upp till beroendekliniken för prov... och varit negativ på allt. 

Jag har sett min son spy ner sig i badrummet, jag har suttit vak brevid honom otaliga nätter, så rädd för att han blivit toxisk och slutar andas. Jag har vaggat min älskade, älskade pojke när han haft vanföreställningar. Jag har suttit på polisen, akutpsyk, socialen, fylleavdelningar och skämts, gråtit, oroat mig. Väntat, längtat och... varit där. Min son har hög som ett hus skrikit, spottat och knivhotat mig. Han har sagt de elakaste ord. Och jag med. Ibland jag med. Det är så hemskt att höra hur min pojke, som ville gifta sig med mig när han var liten, be mig dra åt helvete och önska att jag var död. Han har kallat mig hora, fitta, önskat livet ur mig otaliga gånger. Bakom allt det där kan jag se MIN son. Den lilla pojken. Människan. När han är hög vet jag inte vem han är. jag känner honom inte. Hans röst blir annorlunda, ögon hårda, hela han är en person jag inte känner. Och det skrämmer mig. Det skrämmer mig in i själen. 

Jag och hans pappa tog ett beslut i våras (i samråd med socialen) att låta honom bo på behandlingshem. Det känns så hemskt att erkänna att det var så skönt att lämna honom där. Att få sova en hel natt. Att få andas. Att få vara jag, vara människa. När sonen bodde hemma var hela livet ett minfält och jag hade ständig ångest. Rannsakan varenda natt, vad har jag gjort fel? Det var så skönt att koppla av. Nu hoppas jag. Och önskar. Önskar innerligt!

Jag vill bara skriva av mig. Och kanske träffa andra föräldrar, som inte dömer. Jag orkar inte vara stark, mamma. och människa. Och en social paria. 

Jag vill kunna vara stolt över de små framstegen. De små, och de stora som jag hoppas kommer. Snart. eller sen. Eller Nu.

• Svar på tråden Förälder till missbrukande tonåring
  • Anonym (Jag med:()
    Anonym (Paria) skrev 2013-08-30 20:24:40 följande:
    Ja... Jag har aldrig skrivit här förut men känner att jag behöver ventilera och vädra mina tankar. All min ångest. Allt det där som är så jävla, jävla tabu. Min son missbrukar allt. Cannabis, tabletter, sprit. Butangas, hostmedicin. Allt. Jag har inte velat se hur illa det varit. Det var i våras som mina ögon öppnades. Från att ha kikat bakom gardiner till helöppet fönster. Jag har sett min älskade, älskade son i de mest absurda, sjuka situationer och tillstånd. Min gräns för vad som är "det värsta som kan hända" har flyttats framåt och framåt. I dag skrattar jag åt mina naiva tankar som jag hade i början av sonens tonår. Min rädsla var att han skulle börja röka cigaretter, skolka eller bli datorberoende. Idag känner jag glädje över varje dag han är i livet. Varje dag han andas, hjärtat slår.  Jag känner att det inte finns någon att prata med. Det är som att människor runt mig tror att det smittar. Att min sons missbruk är en smittsam parasit. Mina vänner frågar inget om honom och inleder jag ett samtal byts samtalsämnet. Snabbt. Ibland associerar jag till när sonen var liten (exempelvis "när min son var liten hade han en röd cykelhjälm") och det blir liksom tyst. Som om han vore död. Eller aldrig, aldrig funnits. Det stressar mig. Att hela tiden välja mina ord, meningar. Att inte prata om det vackraste jag har. Jag älskar min son, oavsett, så förbannat jävla mycket.  Det mest obehagliga var en gång i våras när jag visste att han proppat i sig en hel karta narkotikaklassad medicin och han så vanlig...min älskade son var liksom precis som han är. Glad, skämtsam...lugn. Det enda som märktes var de svarta lakritspengarna till pupiller. Utan vetskap skulle jag ALDRIG misstänkt något!! När jag anklagat och härjat om att han varit hög har han varit ren. Utan något i sig. Då har han varit slö, apatisk, seg. Seg i tankarna och talet. Då har jag slängt in honom i bilen och kört upp till beroendekliniken för prov... och varit negativ på allt.  Jag har sett min son spy ner sig i badrummet, jag har suttit vak brevid honom otaliga nätter, så rädd för att han blivit toxisk och slutar andas. Jag har vaggat min älskade, älskade pojke när han haft vanföreställningar. Jag har suttit på polisen, akutpsyk, socialen, fylleavdelningar och skämts, gråtit, oroat mig. Väntat, längtat och... varit där. Min son har hög som ett hus skrikit, spottat och knivhotat mig. Han har sagt de elakaste ord. Och jag med. Ibland jag med. Det är så hemskt att höra hur min pojke, som ville gifta sig med mig när han var liten, be mig dra åt helvete och önska att jag var död. Han har kallat mig hora, fitta, önskat livet ur mig otaliga gånger. Bakom allt det där kan jag se MIN son. Den lilla pojken. Människan. När han är hög vet jag inte vem han är. jag känner honom inte. Hans röst blir annorlunda, ögon hårda, hela han är en person jag inte känner. Och det skrämmer mig. Det skrämmer mig in i själen.  Jag och hans pappa tog ett beslut i våras (i samråd med socialen) att låta honom bo på behandlingshem. Det känns så hemskt att erkänna att det var så skönt att lämna honom där. Att få sova en hel natt. Att få andas. Att få vara jag, vara människa. När sonen bodde hemma var hela livet ett minfält och jag hade ständig ångest. Rannsakan varenda natt, vad har jag gjort fel? Det var så skönt att koppla av. Nu hoppas jag. Och önskar. Önskar innerligt! Jag vill bara skriva av mig. Och kanske träffa andra föräldrar, som inte dömer. Jag orkar inte vara stark, mamma. och människa. Och en social paria.  Jag vill kunna vara stolt över de små framstegen. De små, och de stora som jag hoppas kommer. Snart. eller sen. Eller Nu.  

Jag känner i hela kroppen när jag läser ditt inlägg, jag är lite i samma sits. Min son är på ett familjehem och även om jag stretade emot in i det sista så är det nog det bästa som kan hänt. Jag har själv varit sömnlös i 6 år och fått ångest varje dag kl 16 för jag aldrig vetat vad som ska hända under den kommande natten. Men jag vägrar skämmas över han och jag älskar varje litet framsteg lika mycket som jag gjorde när han va bebis och skrattade första gången. Jag är stolt över min son och du ska självklart vara detsamma! Har han inga "kompisar" i samma sits vars föräldrar du kan ventilera med? Kram
  • Sebastian72

Jag som är ganska drogliberal lider med er. Er son är bevisligen en personlighetstyp som inte kan hantera droger. Det suger.

Jag tror dock inte att behandlingshem för unga människor funkar. Där lär dom sej mest nya trix. Och det som, i dessa fall, sker i samråd med socialen, tror jag mest är av ondo. Vill killen inte vara där så kan ingen hjälpa honom. Tvärtom.

Ni måste släppa taget helt. Låta honom sjunka till absoluta botten, först då, när han vill, och är redo, kan ni hjälpa. Ni har antagligen hört det tidigare. Men det ÄR det enda.

Det enda positiva är väl egentligen att han är ung. Han har inte haft tid att fördärva familj, karriär och framtidshopp. När han, förhoppningsvis, kommer ur skiten har han hela livet framför sej. Även om han kommer få kämpa hårt för att hålla sej nykter så har han många nyttiga lärdomar i bagaget, framförallt insikten om att berusningen måste ersättas med annat - ofta något som tidigare missbrukare kan omsätta till något positivt. Missbrukarsjälen är ofta rastlös - rastlösheten övergår ofta i positiva handlingar. 

Tag hand! 

• Anonym (Paria)

Till "jag med": Kan vi stötta varandra, liksom stöta och blöta? Vara arga och ledsna, och glada. Och stolta? Bor din son på HVB? Det gör min son och det fungerar... liksom sådär. Jag hejjar på dig, på oss alla, som lever så här. Som har våra älskade, främmande barn i missbruk. De vänner han skaffat sig på sistone har inga föräldrar, är vuxna eller onåbara.

Till "Sebastian72": Jag har också varit drogliberal. Är det väl lite fortfarande. Eller jag vet inte. Om det inte vore så förbjudet, kanske lockelsen varit där? Visst att man måste stöta i botten för att sen komma upp. Absolut. Men jag vill inte se min son som en tandlös, kraftlös, ledsen, trött 40-åring som tänker att jag har ju redan knarkat bort allt. Så varför inte lite till? Vill inte att min pojke ser bakåt och ser att han bränt varenda jävla bro. Allt. 

Jag tror på att byta beteenden. Bryta vanor. Snabbt. Han själv är med på att försöka. han är SOL placerad och inte LVU.

• Sebastian72
    Anonym (Paria) skrev 2013-08-30 21:29:17 följande:
    Till "jag med": Kan vi stötta varandra, liksom stöta och blöta? Vara arga och ledsna, och glada. Och stolta? Bor din son på HVB? Det gör min son och det fungerar... liksom sådär. Jag hejjar på dig, på oss alla, som lever så här. Som har våra älskade, främmande barn i missbruk. De vänner han skaffat sig på sistone har inga föräldrar, är vuxna eller onåbara.

Till "Sebastian72": Jag har också varit drogliberal. Är det väl lite fortfarande. Eller jag vet inte. Om det inte vore så förbjudet, kanske lockelsen varit där? Visst att man måste stöta i botten för att sen komma upp. Absolut. Men jag vill inte se min son som en tandlös, kraftlös, ledsen, trött 40-åring som tänker att jag har ju redan knarkat bort allt. Så varför inte lite till? Vill inte att min pojke ser bakåt och ser att han bränt varenda jävla bro. Allt. 

Jag tror på att byta beteenden. Bryta vanor. Snabbt. Han själv är med på att försöka. han är SOL placerad och inte LVU.
    Hur gammal? Jag kan tänka mej att anställa, men jag vill veta ALLT.
    Svara utanför tråd och jag kan ge bakgrund.

• frappa

Paria har din son psykiska sjukdom eller åkomma problem av någon art?
    Är tyvärr väldigt vanligt att denna grupp människor med komplicerad missbruksproblematik har valsat runt rätt kraftigt i sjukvården.
    Och inte fått den hjälp som krävs för dom att må bra och tyvärr så vänder sig dessa människor ofta till droger, med kattastrofiska följder pga gravt missbruk uppstår.

Det finns många som inte kan fatta att man vill ha droger legaliserade som har barn med drogproblem.
    Dessa tänker tänker inte till det minsta.
    Om droger är legaliserat så kan man enklare ge vård, för nu har vi en stark rädsla för att lagföras om man söker vård.
    Jag vet det kanske inte alltid är speciellt logiskt att tro detta, men trots allt så har folk denna rädsla.
    Och om man tar bort denna rädsla, så kommer garanterat få in folk i större omfattning.

Man måste ju inse att man inte kan hantera hälsofrågor med verktyg som pistol, batong, böter och fängelse.
    För göra en bra liknelse, är om jag spelar fotboll och bryter benet.
    Så kommer polisbil hämtar upp mig, kör mig till stationen, förnedrar min personliga integritet.
    Bötfäller mig och eventuellt skickar mig tom till fängelse, och inte en enda gång under denna process så har man brytt sig om min hälsa och mitt brutna ben.
    Vem som helst måste ju inse det absurda i detta, om man nu inte har grava moralskygglappar.
    För här hos dessa "folk" så är logik och saklighet helt otänkbara att överväga.

• Anonym (Jag med:()

Paria, vi kan gärna stötta varandra! Det behövs. Min son blev Lvuad efter det att han fyllt 18. Jag själv är oxså relativt drogliberal ävn om jag aldrig brukat droger mer än "normala" mängder alkohol (som är en fördjävlig drog visserligen). Min sons problematik är den att han fått "diagnosen " social fobi och djup depression. Jag ser som jag sa tidigare små steg till förfriskning. Han har bl.a. öppnat sig för mig och sagt att han är homosexuell vilket nog varit lite jobbigt för han att inse men ändå ett stort steg att våga erkänna det. Jag vill oxså ha en större legalisering jämfört med i dag för att kunna hjälpa söner som våra. Vi tar en dag i taget och stöttar våra barn :D

• Anonym (tips)

Min pojkvän (fd missbrukare) är med och driver en förening där de försöker hjälpa andra, framför allt unga att bli av med deras beroende.
    De hjälper dem att söka jobb och hålla dem aktiva så de inte får någon "chans" att ta droger.

Kolla upp om det finns någon sån förening i er stad.
    Tror de känner bra stöd av någon som har varit i samma sits men lyckats ta sig ur det.

Lycka till! 

• grandis

Min son är 16 snart 17. Det är det som gör det så absurt. Så overkligt. 

Han har ADHD men är inte diagnosticerad med någon annan sjukdom. 

Svar på tråden Förälder till missbrukande tonåring