• Anonym (Bara undrar)

Ej gift hur blir det för barnet?

Jag och sambon har varit ihop länge och älskar varandra och nu väntar jag vårt första gemensamma barn, han har innan inte jag. Hur blir detta för barnet? Rätt till arv och så vidare båda barn har väl samma rättigheter? Vad händer om jag vill flytta o inte sambon får jag flytta då? Vi bor ej i Sverige och jag har sådan hemlängtan men kan tänka mig bo här ca tre år men sedan hem igen. Får jag flytta med vårat barn då? Och är det verkligen rätt mot barnet? I Sverige kan jag ge barnet mera än här och jag får högre lön och har familj och vänner och jag kan även studera vidare och även så öka min inkomst rejält och jag tycker skolorna i Sverige är bättre samt sjukvård och tandläkare. Men jag vill juh hellst ha med sambon hem och ha våran familj men undrar då jag inte kan något om mina rättigheter och som sagt var jag vill juh att vi förblir en liten familj men jag ser ju även att jag kan ge honom ett bättre liv i Sverige!

• Svar på tråden Ej gift hur blir det för barnet?
  • Anonym (regler)

Det beror väl på det landets regler..

• Anonym (Z)

Ja du ts det beror helt och hållet på landets regler, du kan självklart flytta men du får kanske inte med ert barn för ni är 2 föräldrar som bestämmer var barnet ska bo. Är barnet svensk medborgare? Hursom helst så bestäms det av det land där barnet bor och handlar inte om vad du vill och kan ge barnet i svergie eller anser om den svenska skolan om ni inte båda tycker det så sånt borde du tänkt på tidigare kanske

• Anonym (Bara undrar)

Ok ja barnet är också svensk medborgare ok då får jag kolla upp båda länderna hoppas juh inte detta kommer behövas bara så mycket man tänker annorlunda på nu när man har barn. Kul att bo utomlands men hemma bäst

• Anonym (regler)
    Anonym (Bara undrar) skrev 2013-08-30 21:46:36 följande:
    Ok ja barnet är också svensk medborgare ok då får jag kolla upp båda länderna hoppas juh inte detta kommer behövas bara så mycket man tänker annorlunda på nu när man har barn. Kul att bo utomlands men hemma bäst
    men du skrev ju att ni väntar ert första barn, då ligger den väl i magen, då är den inte svensk medborgare..

Åk till sverige resterande graviditet.

• SupersurasunkSara

Hemma bäst gäller antagligen för din sambo med. Och barnets hemland kommer ju att bli i det land du nu bor i.
  • Anonym (Z)

Dum fråga kanske men hur kan barnet vara svenskt medborgare om det inte ens är fött? Vart skall barnet födas? Och det håller inte med "hemma är bäst" för hemma för barnet är där det föds och bor så bara för att du anser sverige är hemma så är det inte det för barnet om det inte bor här
  • Airhostess

Bor ni nu I ett land som han också är medborgare I? Vilket land gäller det? I visa europeiska lander så kan mamman aktsikt ta med sig barnen till sitt hemland OM föräldrarna är ogifta även om man har gemensam vårdnad.,

• Anonym (Bara undrar)

Blev lite fel trött idag ja han är inte född än men kommer ansöka om svenskt medborgarskap då vi båda är från Sverige. Bara i största laget nyfiken då vi inte är gifta o sambon har barn sedan innan för jag tycker juh att båda barnen har samma rättigheter även om de " bara" är halvsyskon och undrar då om det ändrar sig i lagens namn om man gifter sig. Sedan vill jag juh ha med mig min sambo hem till Sverige igen men tänkte om något händer tex i ens familj eller så eller om förhållandet tar slut. En massa tankar som jag aldrig tänkt så mycket på innan kommer upp när man väntar barn och man vill dens bästa. Och om vi skulle bo här allt som allt i tre år då är han två typ när vi flyttar hem igen och tror juh då att det är lättare innan skolor och allt börjar. Vi bor i Frankrike

• Airhostess

Sålänge han skriver på faderskapet till barnet som brukar fästas på födelseattesten så har erat barn samma arvsrätt som hans andra barn. Men om ni också skriver på gemensam vårdnad och vill stanna I Frankrike för alltid men du vill flytta hem så kan han neka dig det. Hemflytt alltså. Är ni skrivna I Frankrike?

• Anonym (Bara undrar)
    Airhostess skrev 2013-08-31 13:51:51 följande:
    Sålänge han skriver på faderskapet till barnet som brukar fästas på födelseattesten så har erat barn samma arvsrätt som hans andra barn. Men om ni också skriver på gemensam vårdnad och vill stanna I Frankrike för alltid men du vill flytta hem så kan han neka dig det. Hemflytt alltså. Är ni skrivna I Frankrike?

Vad skönt vill juh inte missunna någon av barnen! Ja vi är skrivna i Frankrike ok men då får jag ta det då om det dyker upp. Tänkte med inatt att i och med att jag föder i Frankrike samt skall gå föräldrakurs här så får vi säkert några vänner och då kanske jag slutar ha sådan hemlängtan och så lugnar väl hormonerna ner sig så småningom ;) Tack för svaren :)
  • Airhostess
    Anonym (Bara undrar) skrev 2013-08-31 17:11:43 följande:

Vad skönt vill juh inte missunna någon av barnen! Ja vi är skrivna i Frankrike ok men då får jag ta det då om det dyker upp. Tänkte med inatt att i och med att jag föder i Frankrike samt skall gå föräldrakurs här så får vi säkert några vänner och då kanske jag slutar ha sådan hemlängtan och så lugnar väl hormonerna ner sig så småningom ;) Tack för svaren :)
    Ja och man hinner inte va så himla social den första tiden som förälder ändå. Hade du varit hemma så hade dina väninnor jobbat på dagarna ändå och du hade fått leta nya bekantskaper på öppna förskolan m.m. 

Det finns ett forum för utlandsföräldrar här på FL. Vet att det finns någon från frankrike, Paris tror jag som brukar skriva där ibland.

Lycka till, jag vet hur det är att emigrera och föda utomlands, bor själv I Grekland sedan 2009.    
  • Anonym (regler)
    Anonym (Bara undrar) skrev 2013-08-31 17:11:43 följande:

Tycker faktiskt ni ska prata igenom det här, inta bara ta det som det kommer. 
Svar på tråden Ej gift hur blir det för barnet?