• LindaMamman

Har helammat till 4 månader, nu sinar jag. Kan man ge ett mål med ersättning?

Jag har de senaste veckorna känt att jag börjar få mindre mat och det kommer inte igång längre som det gjorde tidigare vid tillväxterperioder och ständigt snuttande så vi måste fundera på att "fylla ut" målen. Han följer kurvan så det är ingen panik-kris, men vår glada lilla gosse är nu en gnällig liten som behöver snutta/amma varje/varannan timme och bäras däremellan. Innan sov han länge på nätterna, från 22 till 4-5 men nu vaknar han varannan-varje timme och gallskriker. Då vill han amma och mina bröst gör så ont. Jag liksom hör hur tomt det är och märker hur frustrerad han blir när det inte kommer något. Så, hur kan jag göra? Kan man börja med ersättning för att fylla ut, ge ett mål ersättning vid behov? T ex som sista mål på kvällen och/eller ett mål på eftermiddagen då det känns tomt och det här snuttbehovet sätter in?

• Svar på tråden Har helammat till 4 månader, nu sinar jag. Kan man ge ett mål med ersättning?
  • IsDimma

Det är rätt vanligt vid just fyra månader att det känns så. Men det är också därför bebisen bör få vara vid bröstet oftare, då kommer ju mer mjölk

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • malzac

Som IsDimma säger så är det vanligt att det blir en liten amningskris runt fyra månader, men den går oftast över av sig själv. Jag skulle ju starkt avråda dig från att ge ersättning eftersom det skulle motverka mjölkproduktionen och göra så att du verkligen sinar. Jag tror förresten inte att du håller på att sina nu, utan att du kanske bara behöver bygga upp mjölkproduktionen lite och det kräver extra snuttande. Han följer ju kurvan dessutom, så varför ändra på något som funkar?

Förresten så är det väl ungefär vid den här tiden som mjölkproduktionen äntligen har ställt in sig ordentligt så att överproduktionen lagt sig. Då känns brösten inte lika spända längre och man kan lätt känna det som att man producerar för lite mjölk. Så är dock inte fallet.

Slutligen så undrar jag om han kanske håller på att få tänder? Symptomen låter lite som det (han sover dåligt och blir irriterad vid bröstet eftersom amningen inte hjälper mot det onda, och det dessutom gör extra ont när han ammar; dina bröst(vårtor?) gör ont pga den lilla vassa tanden som håller på att bryta igenom och han kanske sliter lite extra).

Svar på tråden Har helammat till 4 månader, nu sinar jag. Kan man ge ett mål med ersättning?