• lillis01

När ska 14-åringen sova?

När ska 14-åringen lägga sig och vilken tid ska han vara hemma?

• Svar på tråden När ska 14-åringen sova?
  • Bibbidi

När 14åringen vill, men det ska vara tyst efter en viss tid. Barnet måste själv lära sig när det är dags att gå och lägga sig, och ta konsekvenserna som blir när h*n inte gör det.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Sebastian72

När jag var fjorton hade jag nog skrattat om föräldrarna sagt att jag skulle lägga mej vid en viss tid. Ibland satt jag uppe till två-tre, när jag visste att jag hade en lugn dag efteråt. Hade jag viktigt prov försökte jag vara i bingen vid elva.

Egenansvar. Man lär sej vad kroppen och huvudet pallar med. 

• keron
    vanessaj skrev 2013-09-09 23:34:57 följande:
    herregud låter ni inte era barn vara ute o festa på helgerna?
    Nix.
  • Cat71

Sömn efter behov är det som gäller hemma hos oss.
    Och senast kl 20 ska barnen vara hemma vardagar. 21 på helger om det inte är något speciellt undantag. 

Så länge man hanterar det ansvaret får barnen bestämma själva när de lägger sig.
    13-åringen hanterar detta galant. Hon har aldrig behövt mycket sömn men alltid visat hänsyn och stört någon annan. Så hon lägger sig runt 22:30 och läser någon timme innan hon somnar. Hon vaknar oftast runt 6-snåret och läser då en stund till innan hon går upp för att inte väcka någon annan. Hon sover vara 6-7 timmar per dygn, vardag som helg och är alltid pigg och glad. Inte ens som spädbarn sov hon några 9 timmar om dygnet. 

Hennes lillebror lägger sig runt 21, somnar oftast innan 21:30 och går upp runt 7 på morgonen. Ibland vaknar han av sig själv och ibland väcker jag honom (aldrig senare är 7:20 på skoldagar). Han har dock bevisat att han INTE är mogen att bestämma själv så honom säger vi till varje kväll och när han blir 12 får han ett nytt försök att visa om han är mogen för ansvaret.

• Looloo97
    vanessaj skrev 2013-09-09 23:34:57 följande:
    herregud låter ni inte era barn vara ute o festa på helgerna?
    en 14-åring ute och festa?
  • Mineralvatten

Jag skulle vara hemma vid 9 på vardagar och halv tolv på helger.
    när jag gick och la mig? ja när jag var trött? 

• detfinnsingetledigt

Jag tycker 11 är en bra tid att lägga sig om man är 14 år. Hemma kan ha va senast 8 på vardagar och 10 på helger eller senare beroende på vad han gör. Jag är själv 15 år och tjej så du kanske tycker jag har fel..

• Åsikter hejhopp

Som en 14-årig tjej så kan jag säga att jag går och lägger mig sent, ofta inte före kl. 01 på vardagar. Mina föräldrar låter mig vara uppe hur länge jag vill, bara jag kommer upp i god tid. Har aldrig behövt mycket sömn, så 7-5 timmar räcker bra för mig. På helger kanske jag somnar vid 02-03, och sover gärna till 11. Men det funkar alldeles utmärkt för mig! Kanske inte för just ditt barn, men för mig funkar det. 
    Hemma ska jag vara innan middagen, kl 18-19, så att jag kan plugga efter. På helger så hänger jag gärna på en fritidsgård där jag bor fram tills kl. 23 ungefär. Om jag är på LAN eller sover över så är jag oftast där hela natten, men får alltid komma hem när jag vill. 

• IafiaE

Min dotter har inga direkta tider, men hon är skit trött och brukar lägga sig mellan 21-22

På helgerna ser jag hellre att hon kommer hem säkert och inte går ensam utan håller ihop med kompisarna. Så där spelar inte tiden någon roll.

• Kleerup

Hej!

Klockan 22:00 tycker jag är en lämplig tid för en 14åring att lägga sig. Sen tycker jag inte att det skall vara förbjudet att ligga med tänd lampa och läsa en stund. Vår trettonåring har tiden 21:30 men sen är han aldrig i säng innan 22.

Kl 20:00 är en rimlig tid att vara hemma för en fjortis på en vardag tycker jag. Om läxorna är gjorda förstås! På helgen är det OK att vara ute till 23 om de inte är ute och ränner på stan utan är hemma hos någon. Någon av oss hämtar alltid.

• barbiegrrl

Jag är en tjej på 13 år och bor ibland hos mamma o ibland hos pappa. Dom har olika regler så hos mamma måste jag va hemma 21 o hon tjatar alltid jag ska lägga mej på kvällen men jag är inte trött på kvällen o hon blir skitsur när jag inte lägger mej när hon lägger sej. Hos pappa får jag sitta vid datorn hur länge jag vill bara jag kommer upp på morronen. På helgerna får jag va uppe hur länge jag vill hos båda.

Svar på tråden När ska 14-åringen sova?