Indianica skrev 2013-08-28 14:33:00 följande:
Jag håller med. Ska man säga något måste man gå väldigt försiktigt till väga och jag vet inte allas hur man "bör" säga det. Jag har sagt till min pappa att han dricker för mycket (han är grav alkoholist) och då blev han jättearg och gick i försvar till tusen och förnekade helt att han dricker för mycket. Jag tror att de som är alkoholister innerst inne redan är medvetna om att de dricker för mycket, så när man säger det högt trampar man på en jätteöm tå.
Instämmer till 100%. Har gjort exakt samma sak vad gäller min far. Men han dricker ju inte såå mycket. Ehrm, 3-4 liter ren sprit på en vecka är ingen konst. Ibland närmare 1 liter på en dag.
Kört rattfull och blivit av med körkortet. Förlorade sitt förra jobb. "Inga pengar". Ofta sjuk i allt annat än alkoholism såklart. Det är ryggen, nacken, foten, ögat eller vafan som helst.
Och de gånger jag tar upp problemet med honom så är han som sagt ingen alkoholist, och ska inte han få dricka så ska ingen annan.. Då är alla alkoholister som dricker ett glas vin. Jag är alkoholist, min man är alkoholist, mina svärföräldrar osv osv. Ja, alla andra är också alkoholister i så fall. För HAN dricker ju inte mer än någon annan. Och nejdå, inga problem eller konsekvenser pga alkoholen heller...
Han får inte träffa mig och min familj sedan snart 1 år tillbaka.