• marre1982

Sluta med amning på natten...hur ska jag göra?

Jag vill sluta nattamma helt. Min pojke på 5 mån tar varken flaska eller napp. Han vill amma varje timme på natten. Så vad tycker ni är bäst...att sluta amma helt och försöka få honom att sova på annat sätt eller amma typ varannan gång och vagga varannan.
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Sluta med amning på natten...hur ska jag göra?
  • Sarah3

Så små barn behöver oftast äta ännu på natten. Så tar han inte flaska är det nog bara att fortsätta amma. Han är ju knappast hungrig varje gång men det är ju svårt att veta när det är mat eller närhet han vill ha. Kan du inte ligga och amma. Så gjorde jag, lag honom till bröstet liggande så fick han ligga där och snutta medans jag somnade oftast om! :)

• FlitigaLis

Min son slutade äta på natten när han var 15 månader. Så du får nog stå ut ett tag till

• sannerligen

Att helt sluta kan vara svårt, men om du vill minska på nattamningen kan du försöka se till att han inte somnar vid bröstet, ifall han gör det nu. Jag har också en som på 5 månader som ammar på nätterna, men efter att jag började "avvänja" honom från att somna till amningen så har det minskat till 1-2 gånger per natt istället för varje timme (eller varje halv timme, som det också kunde vara). VIsserligen vaknar han  fortfarande ofta, men faktiskt inte lika ofta, och för det mesta räcker det med närhet för att han ska somna om.
    Gör i så fall så här: bryt vakuumet med finger och ta ut bröstet ur hans mun när han slutat suga intensivt. Han kommer att vilja ha det i munnen på nytt, och då får han det. Sen när han lugnar ner sig igen så väntar du 10-20 sekunder och tar bort det igen - det viktigaste är att han är lugn (och inte äter) men inte hinner somna - och så upprepar ni det så många gånger som behövs tills han ger upp och somnar utan bröstet. Jag fick upprepa 10 gånger i början och det var rätt jobbigt, men sen blev det lättare och lättare. När han inte somnar med bröstet i munnen så kommer han inte att kräva det genast när han vaknar, och då kan man amma bara när han verkligen behöver det - dvs när han blir orolig och inte somnar annars. (Metoden beskrivs i boken "Somna utan gråt", där det också finns andra tips.)

• skogsvitter

Minska genom att söva på andra sätt vissa gånger, men du kan inte bara ta bort den enda källan till mat han har helt och hållet nattetid! Vanligast behöver bebisar fortfarande åtminstone något nattmål fortfarande i den här åldern! Hur sover ni idagsläget? Varför tror du själv att han vaknar? Äter han ordentligt varje gång eller snuttar han mer ibland? Vad händer om du testar att bara lägga om och inte amma? Finns det en till förälder med i bilden och vad händer om den föräldern får ta bebisen istället?

• skogsvitter

Somna utan gråt är en väldigt bra bok, där kan du hitta mycket bra tips TS om hur man skapar bra förutsättningar för sömnen!

• Enevighet

Jag tar gärna emot tips jag med! Min dotter är 6,5 månad och somnar nattetid ENDAST med bröstet... Hon börjar gny och vill snutta, innan sov hon 20-04, amma och sov till9. Vi har försökt med att jag vaggar och sambon vaggar men då vaknar hon till och blir förbannad istället.
    Ska testa med att ta bort bröstet sådär!!

• sannerligen

Enevighet: Det är ingen "quick fix", i boken utlovas resultat på ca tio dygn. Men jag tyckte faktiskt att det blev bättre bara på ett par nätter, fast man måste vara konsekvent och hållas vaken själv vilket ju kan vara jobbigt om man är van vid att somna då man ammar (och som sagt kan det ta en stund innan det lyckas i början). Men det kan det vara värt, i längden.
    En annan sak som finns i boken är att man kan lägga sig lite på rygg så att det blir jobbigt för barnet att amma, till sist ska han/hon släppa för att det blir för tungt. Men det funkade inte lika bra för mig, tyckte det känns jobbigare iom att han då började riva i bröstet.

• sihn

Sonen slutade runt halvåret. Sambon tog honom ett par dagar och sen dess sover han från 20-07

• Kraken

Vid 5 månader började min tös vilja äta oftare på natten, tidigare hade det gått att bara söva om om hon vaknade och kanske bara låta henne äta 2 gånger. Efter ett par nätter vart jag less, det funkade inte alls för mig (fick nackspärr av att ligga ner och amma och fick för lite sömn av att sitta vaken och amma, och jag började jobba när hon var 6 månader, så det fanns många anledningar till att minska lite på nattmaten ) Såhär gjorde jag (funkade för oss men barn är ju såklart olika): jag bestämde mig att mat 1-2 gånger per natt var tillräckligt, typ vid midnatt och eventuellt en gång vid 4 eller 5 tiden ( hon somnade vid åtta och vaknade vid 7-8 på morgonen). Vaknade hon vid andra tider däremellan försökte jag först att söva om i sängen där hon låg (samsov), buffa rumpan, stryka ryggen etc. Om detta inte funkade tog jag upp henne och gick ut i vardagsrummet och försökte få henne att somna i famnen (vänligt men bestämt). upptäckte att hon somnade bättre i famnen om jag först slog in henne i ett litet filtpaket så hon inte kunde fäkta så mycket med armarna, fröken har nämligen temperament och ville ju helst somna om med bröstet och var ganska arg ibland. Om inget av detta funkade ammade jag henne naturligtvis. Det tog nog ett par veckor men sen dess har hon sovit hyfsat, även om det fanns dåliga nätter. Eftersom min dotter blev rasande arg om jag lämnade henne till hennes far när hon var trött och han dessutom jobbade på dagarna lämnade jag henne bara till honom om jag inte orkade mer. När jag började jobba valde jag att bara amma på kvällarna och min man gav flaska på natten. Mycket praktiskt för det tog så pass lång tid att ordna fram flaskan att hon hann tröttna på att vänta och somnade om istället.

• supersötasilversara

Man måste inte "stå ut" tills barnen är äldre. Jag är helt klart för amning men många gånger handlar det inte om hunger utan att mamman agerar napp. Och för vissa fungerar det bra att vara det och få störd sömn tills barnen är 1-2 år, för andra mindre bra. När barnet är 5 månader har man ju fått in lite mer rutiner och regelbundenhet än som nyfödd. Därför kan man minska på snuttandet eller ta bort det helt. Med barn nr två hade jag som mål att så fort det gick att styra upp lite med amningen nattetid så gjorde jag det. Jag såg till att amma mycket mellan 19-22, sov sonen så "väckte" jag honom försiktigt och ammade. Jag såg till att han fått i sig mycket på kvällen och visste att han inte var hungrig de närmsta 3-4 timmarna. Däremellan fick han nappen. Sedan när han vaknade runt 1-2 på natten så åt hN rejält eftersom han inte snuttat på bröstet de senaste timmarna. Napp därimellan om han gnydde. Sen sov han igen till framåt 4-5 och ammades igen rejält. Han sov bredvid mig i sängen om nätterna så närhet och gos fick han massor av. Jag var så förvånad att det gick så bra, han var aldrig hysteriskt ledsen som mitt första barn kunde vara om jag försökte få henne att somna om utan bröstet, skillnaden var jj att hon var van att använda brösten som napp hela nätterna och då blev det ju så klart jättejobbigt att inte ha det. Jag är verkligen för fri amning - så länge det fungerar för alla parter. Sen behöver ju inte fri amning vara det samma som napp.

Kraken skrev 2013-08-26 00:34:48 följande:
    Vid 5 månader började min tös vilja äta oftare på natten, tidigare hade det gått att bara söva om om hon vaknade och kanske bara låta henne äta 2 gånger. Efter ett par nätter vart jag less, det funkade inte alls för mig (fick nackspärr av att ligga ner och amma och fick för lite sömn av att sitta vaken och amma, och jag började jobba när hon var 6 månader, så det fanns många anledningar till att minska lite på nattmaten ) Såhär gjorde jag (funkade för oss men barn är ju såklart olika): jag bestämde mig att mat 1-2 gånger per natt var tillräckligt, typ vid midnatt och eventuellt en gång vid 4 eller 5 tiden ( hon somnade vid åtta och vaknade vid 7-8 på morgonen). Vaknade hon vid andra tider däremellan försökte jag först att söva om i sängen där hon låg (samsov), buffa rumpan, stryka ryggen etc. Om detta inte funkade tog jag upp henne och gick ut i vardagsrummet och försökte få henne att somna i famnen (vänligt men bestämt). upptäckte att hon somnade bättre i famnen om jag först slog in henne i ett litet filtpaket så hon inte kunde fäkta så mycket med armarna, fröken har nämligen temperament och ville ju helst somna om med bröstet och var ganska arg ibland. Om inget av detta funkade ammade jag henne naturligtvis. Det tog nog ett par veckor men sen dess har hon sovit hyfsat, även om det fanns dåliga nätter. Eftersom min dotter blev rasande arg om jag lämnade henne till hennes far när hon var trött och han dessutom jobbade på dagarna lämnade jag henne bara till honom om jag inte orkade mer. När jag började jobba valde jag att bara amma på kvällarna och min man gav flaska på natten. Mycket praktiskt för det tog så pass lång tid att ordna fram flaskan att hon hann tröttna på att vänta och somnade om istället.

• JGBM
    skogsvitter skrev 2013-08-25 22:35:48 följande:
    Somna utan gråt är en väldigt bra bok, där kan du hitta mycket bra tips TS om hur man skapar bra förutsättningar för sömnen!

Svar på tråden Sluta med amning på natten...hur ska jag göra?