Man måste inte "stå ut" tills barnen är äldre. Jag är helt klart för amning men många gånger handlar det inte om hunger utan att mamman agerar napp. Och för vissa fungerar det bra att vara det och få störd sömn tills barnen är 1-2 år, för andra mindre bra. När barnet är 5 månader har man ju fått in lite mer rutiner och regelbundenhet än som nyfödd. Därför kan man minska på snuttandet eller ta bort det helt. Med barn nr två hade jag som mål att så fort det gick att styra upp lite med amningen nattetid så gjorde jag det. Jag såg till att amma mycket mellan 19-22, sov sonen så "väckte" jag honom försiktigt och ammade. Jag såg till att han fått i sig mycket på kvällen och visste att han inte var hungrig de närmsta 3-4 timmarna. Däremellan fick han nappen. Sedan när han vaknade runt 1-2 på natten så åt hN rejält eftersom han inte snuttat på bröstet de senaste timmarna. Napp därimellan om han gnydde. Sen sov han igen till framåt 4-5 och ammades igen rejält. Han sov bredvid mig i sängen om nätterna så närhet och gos fick han massor av. Jag var så förvånad att det gick så bra, han var aldrig hysteriskt ledsen som mitt första barn kunde vara om jag försökte få henne att somna om utan bröstet, skillnaden var jj att hon var van att använda brösten som napp hela nätterna och då blev det ju så klart jättejobbigt att inte ha det. Jag är verkligen för fri amning - så länge det fungerar för alla parter. Sen behöver ju inte fri amning vara det samma som napp.
Kraken skrev 2013-08-26 00:34:48 följande:
Vid 5 månader började min tös vilja äta oftare på natten, tidigare hade det gått att bara söva om om hon vaknade och kanske bara låta henne äta 2 gånger. Efter ett par nätter vart jag less, det funkade inte alls för mig (fick nackspärr av att ligga ner och amma och fick för lite sömn av att sitta vaken och amma, och jag började jobba när hon var 6 månader, så det fanns många anledningar till att minska lite på nattmaten ) Såhär gjorde jag (funkade för oss men barn är ju såklart olika): jag bestämde mig att mat 1-2 gånger per natt var tillräckligt, typ vid midnatt och eventuellt en gång vid 4 eller 5 tiden ( hon somnade vid åtta och vaknade vid 7-8 på morgonen). Vaknade hon vid andra tider däremellan försökte jag först att söva om i sängen där hon låg (samsov), buffa rumpan, stryka ryggen etc. Om detta inte funkade tog jag upp henne och gick ut i vardagsrummet och försökte få henne att somna i famnen (vänligt men bestämt). upptäckte att hon somnade bättre i famnen om jag först slog in henne i ett litet filtpaket så hon inte kunde fäkta så mycket med armarna, fröken har nämligen temperament och ville ju helst somna om med bröstet och var ganska arg ibland. Om inget av detta funkade ammade jag henne naturligtvis. Det tog nog ett par veckor men sen dess har hon sovit hyfsat, även om det fanns dåliga nätter. Eftersom min dotter blev rasande arg om jag lämnade henne till hennes far när hon var trött och han dessutom jobbade på dagarna lämnade jag henne bara till honom om jag inte orkade mer. När jag började jobba valde jag att bara amma på kvällarna och min man gav flaska på natten. Mycket praktiskt för det tog så pass lång tid att ordna fram flaskan att hon hann tröttna på att vänta och somnade om istället.