Förändrade fosterrörelser - anledning t oro?
Är i v 32 m andra barnet och har plötsligt börjat oroa mig för att bebisen ska skadas eller dö. Till saken hör att vi har förlorat två graviditeter, varav en relativt sent p g a en mycket ovanlig missbildning. Efter det blev det plötsligt svårt att bli gravid så efter ett drygt år fick vi ta till IVF. Under den behandlingen drabbades jag av två mycket ovanliga komplikationer och låg inlagd en knapp vecka. Nästa försök gick däremot bra, och efter resultatet av moderkaksprovet har jag kunnat låta bli att oroa mig alltför mycket. Men nu i slutet av graviditeten när man SKA känna bebisen varje dag och ge akt på förändrat rörelsemönster börjar jag känna mig orolig. Triggern var en undran på FL om detta att de som förlorat sin bebis i sen graviditet i högre grad sovit på rygg eller höger sida natten innan barnet dog. Jag hör till dem som alltid har lite knepigt med sömnen och vänder mig mycket för att alls kunna sova, så vare sig jag vill det eller inte så hamnar jag alltid på höger sida ngra ggr varje natt. Idag är det söndag och i torsdags och fredags var bebisen mycket livlig och rörelserna syntes väl utanpå kläderna, men igår och idag har jag känt mkt smår rörelser och mest ryckningar/vibrationer. Så har det ibland varit tidigare också och jag var t o m inne på förlossningen en gång i v 27 men fått förklaringen att min moderkaka ligger i framvägg och att bebisen fortfarande hade så mycket utrymme att snurra runt i , men det senare stämmer ju inte längre. De var inte så pigga på att ta emot mig då, trots att jag blivit uppmanad av sjukvårdsupplysningen att åka in (men det säger de nästan alltid, oavsett vad det gäller). Dessutom kostar taxi t o r närmare en tusenlapp. En bekant förlorade sin dittills friska flicka i magen i v 39 i fjol och jag har som sagt flera gånger råkat ut för vad läkaren säger är "extremt ovanliga" omständigheter, så statistiken är inte så mkt tröst. Min fråga är väl eg hur mycket fosterrörelserna kan variera så sent i graviditeten utan att det är anledning till oro? Och finns det nån som har ett knep för att sova på samma sida hela natten utan att det börjar krypa i kroppen ef.ter nån timme?