• hammarhajen

Överdriver vi inte en smula nu?

Har läst i trådarna om frukt och slås av en sak: Hur många det är som verkar blåsa upp en glömd frukt till en världskatastrof, och jag kan inte låta bli att tänka på curlingbegreppet och undra.

I den här tråden är jag INTE intresserad av att diskutera fruktens vara eller icke vara i skolan, det finns det ju två andra trådar till. Jag skriver INTE heller om de barn som lever i dysfunktionella familjer, utan tänker på "normala" familjer. Det jag reagerat över är hur olika vuxna verkar tänka kring en glömd frukt. På en del låter det som att det är rena världskatastrofen, som skadar barn för livet. Lite tillspetsat. Och jag undrar varför? Är det inte okej att glömma ibland? Kanske rent av en del av livet, något som kanske kan vara nyttigt att träna på?

Vi lever i en tid då unga vuxna söker akut psykiatrisk hjälp när pojkvännen gör slut, i en tid då barn och ungdomar verkar sakna verktyg för att hantera bekymmer. Och det känns ju ganska rimligt när man läser om hur vuxna går på om en glömd frukt - skolan måste ABSOLUT ha en nödplan A och B för att dessa barn inte ska känna sig ledsna! I någon tråd skrev någon om  ett tillfälle förra året då dottern blivit utan frukt då mamman hamnade på sjukhus. Och jag känner lite att det som hände FÖRRA ÅRET, hur kan man ens komma ihåg det?

Är det inte bättre att lugnt och nyanserat prata med barnen om att ibland glömmer man. Det gör alla! Det betyder inte att man är dum eller oälskad, det är något som händer alla. Vi kan väl hjälpa barnen med strategier istället för att blåsa upp deras känsla av orättvisa. Vad gör vi om vi glömmer? Istället för att gråta i ett hörn i skolan kanske man kan hitta på något, som att  fråga en kompis om att dela eller säga till fröken. Vad kan man göra om man ser att kompisen glömt frukt? Om farmor lämnade på morgonen för att mamma var på sjukhus och farmor inte visste om frukten, vad kan man göra då? Kanske ringa farmor så hon vet nästa gång? Och att mamma ligger på sjukhus, är inte det en lysande förklaring till att saker och ting kan glömmas bort? Mamma hade ont och tänkte inte på frukten, ibland blir det så. Jättetråkigt och förlåt, men så blir det ibland. Du får välja favoritfrukt ikväll istället!

Vi kan inte skydda barn från alla jobbigheter. Tvärt om måste de faktiskt möta en del hinder och problem, lära sig både att stå ut med ett visst mått av tråkiga känslor och att lösa problem av olika slag. Det är jättebra om skolan har lite reservfrukt för de som glömmer. Men den idén kan faktiskt barnen resonera sig fram till själva i en samling, läraren kan lyfta frågan till hela gruppen: Hur gör vi när någon glömmer frukt? Avdramatisera och hjälp barnen söka lösningar istället för att vråla ORÄTTVISA! eller SKADAD FÖR LIVET!  

• Svar på tråden Överdriver vi inte en smula nu?
  • Kissekatt

Åter igen så handlar det kanske inte om fruktstundens vara eller inte vara. Det är en helt annan diskussion. Jag tror inte någon vettig människa tycker att ett barn ska sitta dag ut och dag in utan frukt. Jag tror inte att någon tycker att det är vettigt med en lärare eller ett klassrum där man inte delar med sig. Det tillhör som sades innan vanligt folkvett. Nej, det handlar om de föräldrar som inte ser själva problematiken, utan jämställer deras Pelles glömda frukt en gång på en fredag med de utsatta barn som varje dag får sitta i skam och utsatthet. De utsatta barnens problematik är det skolans sak att ta hand om. Det är allas vår sak att ta hand om, men Pelles glömda frukt är det faktiskt Pelles föräldrars och Pelles sak att fixa, för om Pelle inte kan fixa den enda glömda frukten utan att se det som ett stort trauma, om Pelle inte har någon som helst förberedelse för att ta itu med livets ups and downs, så blir det nog lätt så att samhället måste ta hand om hans minsta små problem i framtiden. Var finns då resurserna att ta itu med de verkliga problemen?  Så tänker jag i frågan. Och då ska tilläggas att jag inte alls är så säker på att fruktstund där alla ta med eget är en bra idé........Men man får liksom se grader av saker

• lövet2
    Punkster skrev 2013-08-25 10:58:38 följande:
    Att din dotter blev utanför och mobbat pga glömd frukt, matsäck och skolböcker samt knasiga kläder är en annan situation, som skolan självklart ska ta tag i och hantera. Mobbing är aldrig ok. Den här tråden handlar dock inte om det. Den handlar om det absurda i att tro att barn får men för livet av en glömt äpple då och då.
    Jag inser vad tråden handlar om. Eftersom jag togs upp som exempel i trådstarten, så ansåg jag dock att jag hade rätt att yttra mig i frågan.
  • kaffeamanda
    Kissekatt skrev 2013-08-25 11:07:12 följande:
    Åter igen så handlar det kanske inte om fruktstundens vara eller inte vara. Det är en helt annan diskussion. Jag tror inte någon vettig människa tycker att ett barn ska sitta dag ut och dag in utan frukt. Jag tror inte att någon tycker att det är vettigt med en lärare eller ett klassrum där man inte delar med sig. Det tillhör som sades innan vanligt folkvett. Nej, det handlar om de föräldrar som inte ser själva problematiken, utan jämställer deras Pelles glömda frukt en gång på en fredag med de utsatta barn som varje dag får sitta i skam och utsatthet. De utsatta barnens problematik är det skolans sak att ta hand om. Det är allas vår sak att ta hand om, men Pelles glömda frukt är det faktiskt Pelles föräldrars och Pelles sak att fixa, för om Pelle inte kan fixa den enda glömda frukten utan att se det som ett stort trauma, om Pelle inte har någon som helst förberedelse för att ta itu med livets ups and downs, så blir det nog lätt så att samhället måste ta hand om hans minsta små problem i framtiden. Var finns då resurserna att ta itu med de verkliga problemen?  Så tänker jag i frågan. Och då ska tilläggas att jag inte alls är så säker på att fruktstund där alla ta med eget är en bra idé........Men man får liksom se grader av saker

Klok du, kissekatten Flört
  • Themis
    Punkster skrev 2013-08-25 10:58:38 följande:
    Hela den här diskussionen tycker jag är extremt överdriven. Den påminner mig mycket om hur saker och ting framställs i den här boken. Läsvärd, för er som är intresserad.

www.adlibris.com/se/bok/i-trygghetsnarkomaner...
    Jepp, det är bra läsning...
    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • hammarhajen
    Kissekatt skrev 2013-08-25 10:35:15 följande:
    Har du  läst trådstaren? Alla förstår att det inte handlar om det traumat eller de tveksamheter som omger fruktstunden vad gäller barn i dysfunktionella familjer. Alla förstår att det är ett problem med de barn som aldrig har frukt, eller ständigt måste se på när alla andra har. TS ber speciellt att vi inte diskuterar det i denna tråd. Det kan man göra i trådar som handlar om detta. Här pratar vi om föräldrar som tycker det är hemskt att man någon enstaka gång har glömt, så att ens barn gudbevars fått titta på just den dagen. DET tycker jag är ett hån mot de utsatta barn som aldrig har faktiskt!!!

Tack!
  • hammarhajen
    lövet2 skrev 2013-08-25 10:46:12 följande:
    Som varande just den mamma, som låg inne på sjukhus i fjol, så kanske jag skulle förklara varför jag blandade mig i fruktdiskussionen.

Det var alltså inte en gång utan en hel vecka som dottern gick till skolan utan frukt. De första 2 dagarna frågade hon kompisar om de kunde dela, men sedan slutade hon fråga eftersom de inte ville dela med sig. Varje dag i en vecka satt hon ensam under fruktstunden och tittade på. Det här spred sig till rasterna, då kompisarna plötsligt inte ville vara med henne. Hon blev retad för att hon inte hade frukt och för att hennes klädsel inte var helt genomtänkt av barnvakten.
    Tack vare ett sommarlov som kom och bröt av den onda cirkeln, så kunde dottern börja tvåan utan kompisproblem. Då inträffade det osannolika - att jag åkte in akut på sjukhus ännu en gång. Den här gången missades frukten till fruktstunderna, matsäck till en utflykt och någon läxbok. "Kompisarna" delade inte med sig, skolan hade ingen reservplan och dottern blev definitivt utanför. Hon blev retad för att hennes mamma var dum som inte skickade med frukt och fika, dottern blev arg och ledsen å mina vägnar och den onda cirkeln kom i gång igen. Helt i onödan kan jag då tycka förstås.

Nej, det här är inte mitt största problem utan kanske en bagatell, men för min dotter är det fortfarande ett stort problem. Jag skulle inte kalla det curling att bekymra sig när ens barn blir ensam och utanför i skolan.
    Varför inte ge din dotter det enkla redskapet att själv berätta för barnvakten att hon ska ha frukt med sig? Om barnvakten inte kan tillgodose det enkla behovet är det BARNVAKTEN som är olämplig, inte skolan. Om det nu var så fruktansvärt hemskt att inte ha en frukt med sig måste man ju SJÄLV BERÄTTA så barnvakten vet och kan hjälpa.

Ingen blir för övrigt mobbad på grund av en glömd frukt. En glömd frukt kan vara det som mobbarna väljer att använda i sina attacker, men frukten i sig är egentligen oviktig. Ett barn som "vill" mobba hittar en anledning att retas, är det inte en glömd frukt så är det fel frukt, en gul tröja, gympaskor istället för sandaler, brunt hår eller flätor. Eller att man HAR frukt med sig. Barn som mobbar gör det för att de är osäkra inuti, rädda, själva blir misshandlade, inte får vägledning hemma eller tillräckligt med vuxenstöd i skolan osv. Mobbning i grupp är ett resultat av många komplexa psykologiska processer - grupptryck, osäkerhet, rädsla etc. INTE av att någon missar ett äpple ter dar i rad.

Det skrämmer mig något oerhört om vuxna föräldrar tror att barn mobbar andra på grund av ett par dagars glömd frukt. Du kan aldrig, aldrig, aldrig säkerställa att ditt barn inte blir utsatt genom att komma ihåg varenda liten gympapåse, för det funkar inte så. Att barnen inte ville dela med sig handlar knappast om snålhet, utan är snarare ett tecken på djupgående problem i barngruppen och högst troligen är det inte bara svårt att dela med sig utan också att komma överrens, bjuda in ensamma barn i lekar, lyssna på andra och så vidare.
  • Betty Ballbreaker

Lövet: Det låter jättehemskt det du beskriver, men som jag ser det, handlar det inte om den glömda frukten i sig! Att ett barn blir mobbat pga glömd frukt tyder på andra mer djupgående problem, där kanske själva den glömda frukten får stå symbol för ett mer djupgående problem i klassen.

• cosinus

Här är en glömd frukt ingen katastrof. Dottern har glömt kanske 3-5 ggr sen hon började ettan (går i trean nu) och kanske 2-3 ggr i sexårs men då hade fröknarna en plan B så de löste det åt barn som glömt.

Ibland har hon fått smaka av kompisar, ibland har hon bjudit kompisar som glömt av sin frukt ibland har hon varit utan. Vi packar aldrig hennes frukt och har aldrig gjort för det kommer hon ihåg själv som regel. Ibland frågar vi men oftast inte.

Sonen som är 7 har nog inte glömt frukt men däremot leksaksdagar, sånt som skulle tas med och visas upp, gympakläder och allt möjligt. Vi har helt enkelt inte varit vana efter syrran att behöva håll koll på saker i skolan då hon alltid haft koll själv men han är en virrigare sort. Men allt han glömt och grämt sig över har gjort att han nu faktiskt är mer mån om att dubbelkolla att allt är med. Så inget ont som inte har något gott med sig :)

• lövet2
    Betty Ballbreaker skrev 2013-08-25 20:51:46 följande:
    Lövet: Det låter jättehemskt det du beskriver, men som jag ser det, handlar det inte om den glömda frukten i sig! Att ett barn blir mobbat pga glömd frukt tyder på andra mer djupgående problem, där kanske själva den glömda frukten får stå symbol för ett mer djupgående problem i klassen.
    Hon är inte mobbad. Hon är bara utanför, och förhoppningsvis blir det inte värre än så. Visst kunde något sådant här ha hänt oavsett frukt eller inte, men som jag ser det så var frukten en onödig utlösande faktor. Just då var dottern inte självsäker och kaxig (som hon annars gärna är), utan hon var ängslig och orolig för att det hände så mycket alldeles för fort och hon hann inte med. Där borde skolan ha varit mer lyhörd, flexibel och uppmärksam.

Min historia är bara ett av många exempel på hur skolans krav på frukt och matsäckar kan slå fel.
  • lövet2
    hammarhajen skrev 2013-08-25 19:00:03 följande:
    Varför inte ge din dotter det enkla redskapet att själv berätta för barnvakten att hon ska ha frukt med sig? Om barnvakten inte kan tillgodose det enkla behovet är det BARNVAKTEN som är olämplig, inte skolan. Om det nu var så fruktansvärt hemskt att inte ha en frukt med sig måste man ju SJÄLV BERÄTTA så barnvakten vet och kan hjälpa.
    Tack för tipset! Nästa gång jag funderar på att dö av en akut sjukdom, så ska jag ta och gå i genom barnvaktens referenser först och sedan peppa dottern ordentligt. När det är gjort kanske jag har tid att åka till sjukhuset ...

*ser vanvettigt ironisk ut*
Svar på tråden Överdriver vi inte en smula nu?