• RoxXxylicious

När var era barn blöjfria?

vid vilken ålder började ni vänja er av med blöjor hos era barn samt när var dom blöjfria (på dagen)?

• Svar på tråden När var era barn blöjfria?
  • Jkpg Deluxe

Vi började sätta sonen på toaletten lite smått vid 2 år och vid ca 2,5 år så hade han aldrig blöja dagtid längre!
    Nattblöjan försvann helt strax efter 3 år... 

• Paincake

Sonen vägrade, vägrade, vägrade vara utan blöja fram tills han var tre. Sen vände det nästan som genom ett trollslag. Han blev torr (så gott som i a f) dagtid och tre veckor senare var han torr på natten.

• Camillapunktslut

Runt 3 blev han blöjfri på dagen och nu runt 4 blev han blöjfri på natten

• Lekia

1. Vid 2,5 år

2. Prick 2 år

3. 2,5 år

4. Strax innan 3 år

• Zawina

När sonen var 2 år och började på fsk så var han blöjfri hela dagarna hemma, men inte på fsk. 
    Slutade med blöja helt o hållet när han var en bit över 2,5 år.  

• ramsylina

Äldsta var drygt 3,5. Vi stressade inte utan tog det när han kände sig redo och har inte haft fler olyckor än vi kan räkna på en hand, han fixade det i princip på en gång.

Mellankillen är 2,5 och har signalerat att han vill prova ha kalsong så han har fått testa några gånger men det funkar inte alls, han känner varken av det ena eller det andra utan leker glatt vidare, så nu testar vi inte ens längre. Men skulle han vilja ha kalsong en stund får han såklart det och vill han testa gå på toaletten såklart.

Jag tror inte man ska pressa fram det utan erbjuda det och när barnen själva vill testa så märker man ju ganska snabbt om kroppen är redo eller inte. Om de inte själva kan känna signalerna av att de behöver gå på toaletten så är det ju bara dumt tycker jag att försöka träna dem och ha en massa olyckor i tid och otid. Då tycker jag nog det är bättre att vänta några månader tills de klarar av att känna när de är kissnödiga en stund innan så att de i alla fall har en chans att hinna säga till. Sen kan ju olyckor ske ändå förstås. Menar mest att det inte är nån tävling om vilket barn som blir torrast snabbast, det kommer när det kommer.

• Zawina

Glömde nämna att jag ställde fram pottan när han var strax över året o han satte sig där när han kände för det, utan att göra ngt direkt. Vid 1½ lät jag han vara utan blöja hemma korta stunder o satte han på pottan då o då. Sen har han fått göra som han vill från ca 2 års ålder, blöja eller inte var upp till han. Sen valde han att vara utan o det har gått kanonbra :) 

• ump

Båda mina blev torra natt och dag samtidigt. Sonen var 2 år och dottern 2, 5

• Mammatilltvåprinsar

Båda har bestämt det helt själva. Äldsta var 2 år och 4 månader och yngsta 2,5. Bara nån vecka efter att dagtorrheten satt var nattblöjorna helt torra så efter en vecka tog vi bort dem med. Mina barn kan vara krångla med mycket men just detta har fungerar fantastiskt bra och gått enkelt:)

• Tinapina

Runt året, strax efter. Gjorde ingen skillnad på dag och natt. Då hade hon inte bajsat i blöjan på flera månader och sällan kissat heller så vi provade och det var inga problem.

• 2010mamma2010

Blöjfri strax innan 3,5. Väntade tills han själv ville och då gick det hur smidigt som helst.

• glassen

Sonen var jättesvår att få att sluta med blöjan. Han var  3år 5 mån innan han blev torr, men då kunde han sluta med både dagblöja och nattblöja, och aldrig några olyckor.
    Dottern slutade med blöja på dagen ganska exakt 3 år, men det fortsatte hända en del olyckor därefter. Nattblöjan hade hon till ca 2 månader innan 4-årsdagen. 

• Zoégas

Alla tre barnen har varit blöjfria på dagen runt 2 års ålder (har 3 barn)
    För pojkarna tog det lite längre tid att bli torra på natten för.
    Tösen blev blöjfri på natten ca 1 mån eller mindre efter hon blev av med blöjan på dagen.

Svar på tråden När var era barn blöjfria?