Vårdnadstvist - mall hos tingsrätten
Jag har nyss avslutat en vårdnadstvist jag blev indragen i. Mitt barns pappa drog in mig i den. Jag hade vissa bevis i bildformat på hur barnet inte skötts hos sin pappa, hade vittnen (dock inga utomstående) och jag hade med vad barnet själv berättat i kombination med mina egna erfarenheter och upplevelser med pappan. Tyckte själv att det var starka bevis men min advokat påpekade hela tiden att tingsrätten dömer oftast utifrån Familjerättens yrkanden. Och den utredningen var nästan ett år gammal och mycket hade hänt sedan dess. Vidare förklarade min advokat att tingsrätten har i stort sett som en stämpel som de sätter som normalumgänge. Nu ville jag bevisa att umgänget inte funkade så bra som Familjerättens påtalat och mina vittnen hade upplevt och sett saker under resans gång med. Men, bildbevisen var inte starka nog sa min advokat och då det inte var personal från förskolan eller soc som vittnade om samma sak som mig ansåg han att jag inte skulle komma någon vart och tyckte därför jag skulle vara nöjd med den uppgörelsen pappan ville göra. Ända skillnaden mot tingsrättens stämpel och pappans yrkanden var att vi gjorde upp istället. Alltså, varför har man vårdnadstvister om umgänget alltid ser likadant ut? Varför ska man lägga ner massa dyrbar tid, energi och pengar om allt redan är klart?! Vad strider ni andra för? Tydligen är det lönlöst om man vill något annat än standardumgänget..