• Cadencee

5-månaders hur mycket?

Min pojk är 5 månader nästa vecka och från och med förra veckan äter han enbart ersättning. Ammar tidig morgon bara. Han fick då 120 ml per gång och åt med 2-2,5 timmars intervaller. Gav jag 150 så kräktes han massor istället. Idag försökte jag med 150 igen och det har gått bra. Hur mycket äter era barn på 5 månader och hur ofta? Är ju helt ny när det gäller ersättning på heltid. Han har bara fått någon enstaka gång under amningsperioden om jag ville åka iväg ocj pappan skulle vara ensam med sonen :)

• Svar på tråden 5-månaders hur mycket?
  • Knocked up

Att gå från amning till enbart ersättning behöver ju en liten introduktion eller vad man ska säga. Ersättning är ju mer kompakt. Svårt att veta hur mkt dom får i sig med amning. Ta de varsamt så barnet inte får ont i magen.
    Min fem-månaders dricker 200 2,5-3 timmars mellanrum. Ett mål är utbytt till gröt. Men jag har gett ersättning sen start.

• Willa

När dottern var 5 månader drack hon 120 med ca 3 timmars mellanrum. 

• Cadencee

Jag fick byta till ersättning från en dag till en annan. Sonen hade skrikit i flera dagar och vägrade även bröstet till slut. Inget vi gjorde hjälpte men när han fick ersättning istället så blev han som vanligt så det blev rätt abrupt avslut på amningen.

• Willa
    Cadencee skrev 2013-08-21 11:17:48 följande:
    Jag fick byta till ersättning från en dag till en annan. Sonen hade skrikit i flera dagar och vägrade även bröstet till slut. Inget vi gjorde hjälpte men när han fick ersättning istället så blev han som vanligt så det blev rätt abrupt avslut på amningen.
    Så är det nog för de flesta det är inte ofta man vet innan att amningen ska sluta fungera så att man kan ha en introduktionstid. :)
  • Knocked up

Intoduktionstid kanske var fel ord då ;)
    Men mjuk start? Alltså även om man från en dag till en annan byter från amning till ersättning så går det ju inte bara att läsa på paketet att en fem månaders ska äta si å så mkt för det klarar ju magen inte men en gång.
    Så öka lite i taget var väl det jag ville komma fram till :)
    Har tre barn och provat de mesta ;) haha...

Svar på tråden 5-månaders hur mycket?