• frånochmeddu

3 veckor- tar inte nappen!

Hej! Jag frågar å min väninnas vägnar.. Hennes dotter är nu 3 veckor och såklart väldigt fixerad vid tutten amning funkar utmärkt efter lite trubbel i början..
    Problemet är att bebisen vägrar ta napp. Hon spottar ut den och blir förbannad när hon upptäcker att det inte kommer någon mjölk, vilket är frustrerande för mamman.. Hon vill ofta ligga och bara mys-suga på tutten, är egentligen inte hungrig. Hur gjorde/gör ni andra? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden 3 veckor- tar inte nappen!
  • annak81

Har upplevt med båda mina att man inte bara kan stoppa in nappen utan de tar den efter en stund om man vickar o grejar lite med den, o inte ger upp så lätt kan ta ett tag innan d lär sig. Sen kan jag rekommendera o sluta då barnet är dryga året då sugbehovet inte är så stort längre. Lättare o ta napp från en ettåring än en 2-3åring i trotsåldern!

• amela

Min dotter var likadan, jag var en levande napp, hon vägrade nappen hur bi än gjorde. Vi testade olika sorters nappar och att doppa i både mjölk och sockervatten. Det blev extremt tråkigt och jobbigt på nätterna att hon ville vara vid bröstet hela tiden, speciellt de gånger hon blev irriterad på brösten eftersom det kom mjölk ur dem när hon inte ville det. Så problemet hos mig blev att jag fick en enorm mjölkproduktion (hon kunde ibland vara vid bröstet i 4 timmar i sträck) och att hon till slut inte ville ha bröstet eftersom det kom så mycket mjölk från dem. Så BVC gav oss rådet att inte låta henne amma så länge eftersom det kunde göra att hon fick ont i magen, istället skulle vi låta henne gråta och amma varje 2-3 timmar. Vi bestämde oss då för en napp som dottern i alla fall kunde ha i munnen i längre än 2 sekunder och testade med den hela tiden, både när hon var hungrig (och grät) och mätt för att hon skulle vänja sig vid den. Det är först nu, vid 3 månaders ålder som hon accepterat nappen. På kvällarna fick vi ofta  ha nappen i dotterns mun väldigt länge innan hon accepterade den, började suga och till slut somnade. Så ge inte upp, det kanske bara handlar om vana, precis som övergången till skedmatning tänker jag :)

• frånochmeddu

Tack för era svar! Jag för det vidare och för er som undrar, produktionen är igång. Mer än igång. Det handlar verkligen inte om det.. Hon kommer absolut aldrig tvinga dottern till att ta napp, men för er som varit en levande napp så förstår ni kanske.. Det är inte jätteroligt att aldrig få sitta en sekund själv, förutom när barnet sover. Alltså aldrig. Hon nöjer sig inte med att ligga bredvid henne eller i knät, hon vill ha tutten i munnen! Vilket även är smärtsamt för min väninna. Men som sagt, tack för alla råd och tips! Framför allting

• Papricorn
    frånochmeddu skrev 2013-08-19 23:44:30 följande:
    Tack för era svar! Jag för det vidare och för er som undrar, produktionen är igång. Mer än igång. Det handlar verkligen inte om det.. Hon kommer absolut aldrig tvinga dottern till att ta napp, men för er som varit en levande napp så förstår ni kanske.. Det är inte jätteroligt att aldrig få sitta en sekund själv, förutom när barnet sover. Alltså aldrig. Hon nöjer sig inte med att ligga bredvid henne eller i knät, hon vill ha tutten i munnen! Vilket även är smärtsamt för min väninna. Men som sagt, tack för alla råd och tips! Framför allting

Produktionen är inget som är igång och sen fungerar som en klocka. Den kräver ständigt underhåll och bebisen ökar produktionen med sitt snuttande. Den kanske faktiskt behöver det?

Och som du skriver själv, hon vill inte ha nappen för att det inte kommer nåt ur den!
  • skogsvitter
    frånochmeddu skrev 2013-08-19 23:44:30 följande:
    Det tyder på smärta, kanske magproblem, kanske kolik, kanske reflux? Vad gör bebisen om hon inte sitter vid bröstet? Skiker hon bara konstant eller?
  • skogsvitter

Får hon för mycket mjölk kan det hjälpa att blockamma också, dvs amma från samma bröst några gånger istället för att byta (vet dock inte hur hon ammar i dagsläget). Men sen är det ju såklart också som ovan skrev att det är ju inget som fungerar som en klocka under resten av amningsperioden bara för att produktionen kommit igång i början. De har ökningsperioder, oftast brukar det dock märkas med att de rätt plötsligt börjar kräva bröstet mer och kanske vill amma konstant i några dagar.

• Sagolina

Har en 8veckors pojke här hemma som också vägrar napp. Låter som om han får kräkreflexer då han får nappen i munnen och varken mjölk eller sockervatten på den har hjälpt. Så 8veckor har jag nu varit en levande napp och nu har han också börjat ta tummen (eller i princip hela handen än så länge...). Har förstått att det är mycket svårare att få bort sugandet på tummen än nappen, så kommer nog fortsätta försöka få honom att ta napp, men inte vet jag riktigt hur vi ska göra. Bara att hela tiden erbjuda den, med eller utan mjölk/sockervatten och kanske lättare att pappan testar än jag, då jag luktar mjölk...
    Har testat med olika nappar också, men inte har det heller hjälpt. 

• Mendurå

Jag smeker bebisen på kinderna för att trygga igång sugnehovet, det funkar ibland.

Sen tycker jag att det gäller att vänta till dess att bebisen verkligen har ett behov av nappen ex. skriker.

Jag håller kvar nappen försiktigt med en fingertopp så att den slinker tillbaka igen när barnet gapar.

Jag tror dessutom att ni kan vänta lite och testa igen, i början känns napparna nästan för stora, det kan bli lättare om några veckor.

• malzac

Vid tre veckors ålder har mjölkproduktionen inte stabiliserats ännu, så det är viktigt att inte störa den med nappar och annat så pass tidigt.

De första veckorna kan vara en stor omställning och ja, de små nyfödda äter väldigt ofta. Men det lugnar ner sig. Mitt råd är att vänta och se. Ge det typ sex veckor i alla fall och testa sen igen om din vän fortfarande känner sig låst då.

• malzac

Förresten, tänkte bara nämna det här med tillväxtperioder. Under dessa perioder (som varar ett par dagar i stöten) så vill bebisen amma konstant. Det är också nödvändigt att bebisen får amma då så att mjölkproduktionen ökar i takt med att bebisen växer. Dessa dagar kan vara väldigt tröttsamma, men om man vet att det är en sådan period det handlar om så kan det vara lättare att fokusera på att det kommer att lätta efter ett par dagar. De nästföljande dagarna blir en andningspaus istället, då bebisen sover mycket för att ta igen sig efter allt ammandet.

Tillväxperioder kommer med jämna mellanrum, oftare i början och sedan mindre och mindre ofta när bebisen blir äldre. Ungefär vid 10-12 dagar är den första, sedan runt 6 veckor, 3 månader, 6 månader, etc. Men det är ju olika från barn till barn.

• petrina

Min pojke tog aldrig napp. Total vägrade. Dock har han snuttefilt.

Din vän kan testa med det. Ge babyn hennes använda tröja. Tröst att känna lukten av sin mamma kan hjälpa.

Svar på tråden 3 veckor- tar inte nappen!