• Jupiter

När började era barn bli mer självständiga?

När började era barn våga gå på kalas (med/ utan förälder)?
    När vågade de börja åka hem till kompisar i förskolegruppen/klassen (med/utan förälder)?
    Ta hem kompisar och leka?

Ja när vågade de helt enkelt ge sig utanför sin trygga sfär? Och hur är barnet annars (blyg/oblyg)?

• Svar på tråden När började era barn bli mer självständiga?
  • Mercurialis

Första barnet var omkring fyra år, när han började gå hem till kompisar och leka. På kalas följde jag med tills han var drygt fem år. Han är ganska så blyg.

Andra barnet är 3,5 år och har varit hemma hos kompisar vid några tillfällen det senaste halvåret. På kalas följer någon av oss föräldrar fortfarande med, eftersom kalasen är utformade på det sättet. Han är inte särskilt blyg. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jupiter

Glömde en sak till. Om ni är med på kalas/hos kompisar, hur beter sig barnet? Leker det obehindrat och bara "tittar till" er ibland eller sitter de fastnaglade i knät eller hur ser det ut?

• Mercurialis
    Jupiter skrev 2013-08-19 06:23:45 följande:
    Glömde en sak till. Om ni är med på kalas/hos kompisar, hur beter sig barnet? Leker det obehindrat och bara "tittar till" er ibland eller sitter de fastnaglade i knät eller hur ser det ut?
    Båda mina barn leker med de andra barnen medan jag sitter och pratar med de andra föräldrarna.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • alynda

Strax innan sonen fyllde 4 började han följa med bästa kompisen hem. Kan även stanna på kalas själv, men det gäller att föräldrarna har koll. Vi har varit med om barnkalas med alldeles för många barn där föräldrarna knappt visste var toaletten fanns i den hyrda lokalen och än mindre hade koll när det ena slagsmålet efter det andra utbröt. Min sambo kom dit med sonen ganska sent och kunde inte gå ifrån då både sonen och två dagiskompisar grät hysteriskt och var rädda när de större barnen levde rövare, utan att värdföräldrarna såg eller ingrep. Efter det är vi noga m att kolla in stämningen, även sonen själv innan han säger att vi kan gå (först ville han aldrig mer gå på kalas efter den upplevelsen).

• Mellanmjölkens land
    Jupiter skrev 2013-08-19 06:23:45 följande:
    Första gången på ett obekant ställe med obekanta människor är dottern fastnaglad i 10-30 min (oftast 10-15 min). Känner hon antingen till platsen eller några av människorna sticker hon iväg direkt och leker. Hon börjar närma sig 2,5 år nu. Det är sällan hon bara suttit fast i knät men om och hur länge hon tagit på sig för att vänja sig vid det nya har varierat sen hon började förflytta sig
  • cosinus

Hmm, min äldsta som nu är 9 har varit väldigt trygg i sig själv och hanterat nya grupper bra alltid. Hon har jag nog inte följt på kalas och sånt efter 5 år. Alla aktiviteter och alla former av nya grupper har alltid varit enkelt för henne. Hon var 4 år när hon höll i uppvärmningen för 2 år äldre barn på simskolan t ex.

Min äldsta son som är 7 har varit mer ängslig men från 6 år har det funkat. Men han är blygare och tar längre tid att få bekväm i ny klass, nytt fotbollslag och sånt. Han kräver lite inskolning.

Min yngsta son som är 5 är kompis med hela världen. Han kan man lämna var som helst hur som helst och han bryr sig inte. Däremot har han hittat på hyss i Emil i Lönneberga stil och även kunnat bli arg och slagits så av den anledningen har jag inte velat lämna honom själv på kalas föränn alldeles nyligen.

Min yngsta är 3 och vågar vara själv hos de två tjejer som bor grannar.

• glassen

Sonen var 5,5 år när han vågade vara själv på kalas, hos kompisar mm. Han har alltid varit lite försiktig, men inte så blyg längre.

• Doktor mugg

Min son var kanske fyra när han gick på kalas själv och hängde med kompisar utan mig :)

• daimstrut

3,5 var min tjej på ett kalas själv första gången. Runt samma ålder kunde hon va hos kompisar som bor nära. Hon är väldigt social och orädd. Många av hennes kompisar i nu 4-5 års åldern vill inte vara här själva så jag tror det är väldigt individuellt när man är mogen.

• Jupiter
    daimstrut skrev 2013-08-20 19:27:36 följande:
    3,5 var min tjej på ett kalas själv första gången. Runt samma ålder kunde hon va hos kompisar som bor nära. Hon är väldigt social och orädd. Många av hennes kompisar i nu 4-5 års åldern vill inte vara här själva så jag tror det är väldigt individuellt när man är mogen.

Själva på kalas eller att bara leka?
  • Dixie

Sonen var 3,5 - 4 år när han var på kalas själv och följde med kompisar hem, dottern 5 år.

• Jupiter

Vågade era barn vara med på kalas eller hemma och leka hos kompisar om någon förälder var med innan de vågade vara själva? Eller vågade de inte gå alls?

• k girl

Sonen har haft lekdejter på egen hand i sommar, drygt 3,5.

• Alexi
    Jupiter skrev 2013-08-20 21:42:35 följande:
    Vågade era barn vara med på kalas eller hemma och leka hos kompisar om någon förälder var med innan de vågade vara själva? Eller vågade de inte gå alls?
    Min dotter har inte varit ensam på kalas ännu men varit ensam hos kompis enstaka gånger. Så jag tror det är läskigare med ett rörigt kalas... Och leka hos kompis med förälder närvarande har inte varit minsta problem sen hon började leka med andra barn, det är ju så vi umgås med andra familjer osv. 
Svar på tråden När började era barn bli mer självständiga?