• r3g

Fråga till er med adhd/add

Jag fick min adhd diagnos när jag gick i 2an på grundskolan. Har aldrig tagit mediciner lr liknande. Har helt enkelt fått lära mig hantera detta. Är nu 28 år, har ingen klok utbildning (har dock jobb), inget körkort. Lever med min sambo och 2 barn. Innan jag träffa min sambo hantera jag mig själv igenom att sitta väldigt mycket vid datorn och i stort sätt ALLTID lyssna på musik. Nu när man har sambo och 2 barn, fungerar det inte direkt så bra längre att ständigt ha musik i öronen och sitta vid datorn. Nu till min fråga, hur gör ni för att hålla stress, hyperaktiviteten, ångesten i shackt?

• Svar på tråden Fråga till er med adhd/add
  • r3g

Efter jag jobbat om dagarna orkar min kropp inte så mkt mer faktiskt. Har funderat på medicinering, tog kontakt med en läkare på VC. Detta var i februari! Ringde till psyk för o höra hur det gick med min remiss, fick då reda på att dom inte ens tagit emot en remiss från någon läkare. Så det blir väl bara att starta om hela karusellen igen antar jag.

• chilinöt

Prova att ringa direkt till psyk, skulle tro att det fungerar alldeles utmärkt utan remiss. Jag har aldrig behövt någon i alla fall :) Prova medicin, fungerar det så förändrar det ju hela livet! 

• Mineralvatten

Jag fick min diagnos för ett år sen alltså när jag var 26, och jag förstår inte hur min vardag fungerat utan medikinet.
    jag hade concerta först men de var alldeles för långtidsverkande för mig.

• Moonis

Skulle också vilja säga medicin. Den gör att man inte blir lika trött i huvudet efter alla intryck och man blir mer klar i sina tankar. Jag fick lite paus från mina tankar också vilket va skönt.

Kan vara värt att testa i alla fall. 

• r3g
    chilinöt skrev 2013-08-18 20:44:15 följande:
    Prova att ringa direkt till psyk, skulle tro att det fungerar alldeles utmärkt utan remiss. Jag har aldrig behövt någon i alla fall :) Prova medicin, fungerar det så förändrar det ju hela livet! 

Pratade som sagt med psyk, dom ville jag skulle ringa VC för en ny remiss tydligen.. Men kan alltid ringa igen? Är lite de som varit mitt problem med vården innan, möter jag motgångar så lägger jag bara ner projektet.
  • r3g
    Mineralvatten skrev 2013-08-18 20:46:54 följande:
    Jag fick min diagnos för ett år sen alltså när jag var 26, och jag förstår inte hur min vardag fungerat utan medikinet.

jag hade concerta först men de var alldeles för långtidsverkande för mig.

Har faktiskt alltid tänkt på hur min skolgång hade varit om jag hade medicin redan då. Och hur resten av livet sett ut idag då. Men nu är det lite sent att ändra på de förflutna. Kanske ska lägga all fokus på att fixa medicinen?
  • r3g
    Moonis skrev 2013-08-18 20:48:06 följande:
    Skulle också vilja säga medicin. Den gör att man inte blir lika trött i huvudet efter alla intryck och man blir mer klar i sina tankar. Jag fick lite paus från mina tankar också vilket va skönt.

Känns som om alla har samma tips mina största problem är alla tankar, slutar aldrig o snurra. Blir väldigt trött av dom, har väldigt svårt att somna pga tankarna. Värsta av allt är, att när jag väl somnar är det nästan helt omöjligt att väcka mig.

Kan vara värt att testa i alla fall. 

• Mineralvatten
    r3g skrev 2013-08-18 20:55:04 följande:

Har faktiskt alltid tänkt på hur min skolgång hade varit om jag hade medicin redan då. Och hur resten av livet sett ut idag då. Men nu är det lite sent att ändra på de förflutna. Kanske ska lägga all fokus på att fixa medicinen?
    medicinen är ju inget universalmedel, den fungerar inte för alla.
  • r3g
    Mineralvatten skrev 2013-08-18 21:00:35 följande:
    medicinen är ju inget universalmedel, den fungerar inte för alla.

Sen finns det dom som tar mer än 1 sorts medicin oxå, för att dämpa alla symtom. Om jag förstått de rätt?
  • Mineralvatten
    r3g skrev 2013-08-18 21:02:27 följande:

Sen finns det dom som tar mer än 1 sorts medicin oxå, för att dämpa alla symtom. Om jag förstått de rätt?
    jo men alla centralstimulerande innehåller ju samma ämne.
  • chilinöt
    r3g skrev 2013-08-18 20:51:51 följande:

Pratade som sagt med psyk, dom ville jag skulle ringa VC för en ny remiss tydligen.. Men kan alltid ringa igen? Är lite de som varit mitt problem med vården innan, möter jag motgångar så lägger jag bara ner projektet.
    Konstigt, det kanske fungerar olika beroende på vilket län man bor i då? Här har det aldrig varit några problem att kontakta psyk direkt för att få en tid. Antingen så ringer du och frågar igen, förklara dina problem, jag tycker ju att dom måste förstå då många med adhd lägger ner saker när det blir för jobbigt och rörigt. Om inte det går, prata med VC!
  • r3g
    chilinöt skrev 2013-08-18 22:44:02 följande:
    Konstigt, det kanske fungerar olika beroende på vilket län man bor i då? Här har det aldrig varit några problem att kontakta psyk direkt för att få en tid. Antingen så ringer du och frågar igen, förklara dina problem, jag tycker ju att dom måste förstå då många med adhd lägger ner saker när det blir för jobbigt och rörigt. Om inte det går, prata med VC!
    Har pratat med VC idag och min remiss fanns inte ens färdig hos dom. Fick en ny tid till läkaren som missat färdigställa min remiss nu den 29:de. Pratade även med psyk om att få träffa en psykolog i väntan på tid hos neuropsyk. Inte ens det kunde jag få utan remiss. Skulle ta det med läkaren. detta land är inte gjort för oss med AHDH/ADD helt enkelt. 
  • chilinöt
    r3g skrev 2013-08-19 10:33:45 följande:
    Har pratat med VC idag och min remiss fanns inte ens färdig hos dom. Fick en ny tid till läkaren som missat färdigställa min remiss nu den 29:de. Pratade även med psyk om att få träffa en psykolog i väntan på tid hos neuropsyk. Inte ens det kunde jag få utan remiss. Skulle ta det med läkaren. detta land är inte gjort för oss med AHDH/ADD helt enkelt. 
    Oj, det var krångligt! Så är det inte här där jag bor, så då antar jag att det fungerar annorlunda beroende på vart i landet man bor då. Kämpa på för att få din remiss, även om det känns jättetungt och jobbigt så kommer det att bli bättre i slutändan. Nej, ibland finns det så dålig förståelse för diagnoser och svårigheter som man har så man undrar över om det ens är värt mödan. Psyk om någon borde ju ha lite förstående för detta tycker man!  
  • Hormon

Hej!
    Jag har levt i många år med omedicinerad ADHD. Det har testats mediciner, men biverkningarna har varit alldeles för tunga.

Jag har nog provat alla de medel som finns för att lindra stress och hyperaktivitet, men det går tyvärr inte att komma ifrån dessa problem. Det enda jag lyckats med är att trycka undan de symtom som syns utåt, men detta har resulterat i starka ångestproblem istället. Det går aldrig komma ifrån problemen, men man kan däremot försöka styra upp vardagen på ett sätt så att problemen inte förvärras.

Minneshjälpmedel, att boka in extra lång tid för saker som ska göras för att försöka undvika att stressa iväg (säg att du har ett möte som kommer ta 20 minuters resor samt en timme på mötet. Istället för att boka in nästa aktivitet 1,5 timme senare så avsätt kanske 2,5 timme för mötet), öva på medveten närvaro, motionera och se till att få mycket egentid.

Jag försöker i den mån jag kan undvika att bli "överstimulerad" - ni med ADHD/ADD förstår nog vad jag menar. När hjärnan nått det stadiet går allt åt skogen och jag kräver dagar av återhämtning.

Jag hoppas det här var till någon hjälp iallafall!

• mammaspyre

Är omedecinerad, undviker all typ av intryck/stimmulans utanför mina rutiner(jobb, barnens fritidsaktiviteter,vardag), då nya situationer innebär stress och stress leder till lååångt behov av återhämtning och den tiden finns inte riktigt då även mina underbara barn ärvt mina bokstavskombinationer

Svar på tråden Fråga till er med adhd/add