Erfarenheter av bröstpump
Vilken är bäst? Vilken är sämst?
Tänker på saker som:
- Hur snabbt det går att pumpa ut
- Pris
- Hur lätt den är att diska
- Komfort
- Osv.
Vilken är bäst? Vilken är sämst?
Tänker på saker som:
- Hur snabbt det går att pumpa ut
- Pris
- Hur lätt den är att diska
- Komfort
- Osv.
Vill också veta!
Jag pumpar enbart och ger i flaska. Hyr pump från sjukhuset, cirka 850 kr/månad. Pumpar 8 ggr / dag = var tredje timme. Tar cirka 30 min per gång. Väldigt tidskrävande och alka kärl skall diskas et cetera. Man ska vara envis för att orka. Min grabb är idag 4 månader. Vill gå över till ersättning men han kaskadsspyr av detta.
Om du ska tänker pumpa någon gång då och då funkar det bra med handpumpar. Men om du ska pumpa all bebisens mat behöver du en elektrisk.
Jag har pumpat och flaskmatat båda barnen. Haft Medela Swing bägge gånger. Köpt den ny för ca 1700:- och sålt den begagnad på Blocket för ca 1000:- Mycket billigare än att hyra om du ska ha pumpen en längre tid. Jag har varit nöjd, hade en enklare elektrisk först med första barnet och den var hemsk. Jag fick sår och blödde vid varje pumpning. Swing var "snällare" mot brösten
Jag hade i början problem med att min son inte fick tag ordentligt. Han sov även väldigt mycket i början så jag har använt mig av både pump och amningsnappar. Först hyrde jag pump från BB men sedan fick jag en Medela mini electric och bytte över till den. Jag tycker att den är smidig och bekväm att använda och lätt att diska efteråt. Mycket nöjd! Jag använder enbart de lägre inställningarna (man kan öka trycket) då det rinner på så pass snabbt ändå. Den stora vändningen i min amning kom när jag började ligg-amma. Jag gjorde enbart det i ungefär en vecka, när jag sedan satt och ammade upptäckte jag att min son fått bättre teknik och tog bättre tag. :) Jag rekommenderar verkligen att testa detta.
Har använt medela swing med bägge barnen och rekommenderar verkligen den, jag kunde amma överallt när som helst så sen går att använda både med kontakt och batteri- har suttit i bilen, lagat mat (fäste den med hjälp av BH runt bröstet och hängde pumpen på skärpet). Jag pumpade var tredje timme i 2 veckor med första barnet och sedan 1-2 gånger om dagen i 8 månader efter det och den fungerar fortfarande nu med andra barnet som är dryga 2 veckor och jag pumpar nu 1-2 gånger om dagen.
Jag har Philip Avents handpump och den funkar bra för mig som bara pumpar ut då och då. Jag lägger sonen till ena bröstet och pumpar andra, då rinner det till jättebra (i synnerhet om jag tittar på sonen, kroppen är bra häftig )
Jag har pumpat ett par-tre gånger om dagen i sex månader nu eftersom jag jobbar. De första fyra månaderna så använde jag en Medela Swing. En dag funkade den helt enkelt inte längre och efter lite efterforskning så bestämde jag mig för att köpa en Ameda Lactaline istället (trots att jag fick en splitterny Swing på garantin via Amazon).
Swingen funkade bra och höll igång min mjölkproduktion, men för mig tog det en timme att tömma båda brösten ordentligt.
Anledningarna att jag bytte var:
- Medela Swing är ett öppet system som innebär att fukt kan komma in i själva pumpmotorn och orsaka mögel där. Det kan sedan spridas mögelsporer till mjölken. Jag vet dock att min mjölk inte hade drabbats av det eftersom jag donerar till sjukhuset här och de testade för alla möjliga föroreningar och hittade inga.
- Jag ville ha en dubbelpump och Swing Maxin var för dyr tyckte jag.
- Jag upptäckte att Medela bryter mot WHO-koden för marknadsföring och det ville jag inte vara delaktig i.
Ameda Lactalinen har funkat jättebra för mig - nu tar det bara tjugo minuter att tömma båda brösten (mindre än halva tiden alltså). Men det är väldigt individuellt hur lång tid det tar, och det är också väldigt olika hur pass stark sugkraft man behöver för att pumpa effektivt. Swingen kan nå högre kraft med sitt öppna system (eftersom vakuumet appliceras direkt istället för via ett membran) men Amedan är fullt tillräcklig för mig.
Kort sagt, mellan Swingen och Amedan så är följande vinnare i dina kategorier (för mig i alla fall):
- Snabbhet: Ameda Lactaline
- Pris: Ameda Lactaline
- Lätthet att diska: oavgjort (båda är lätta)
- Komfort: oavgjort (båda har liknande plasttrattar och möjlighet att köpa till andra storlekar om det behövs)
Nu vet jag inte hur pass lätt det är att få tag på Amedan i Sverige (jag bor i Storbritannien), men så vitt jag har kunnat läsa mig till så är Ardo Calypso också ganska lik.