• Mellanmjölkens land

Bälteskudde på buss?

Vi ska flytta och i och med det kommer det bli en hel del bussåkande, åtminstone nån gång i veckan gissar jag på. Det är landsvägsbuss det gäller (70-sträcka) och de verkar ha 3-punktsbälte med nått konstigt spänne som gör att man kan reglera hur bältet sitter. Opraktiskt som vuxen men perfekt för barn.

Det finns 4 bakåtvända platser i bussen så vi kommer sikta på dem.

Dottern är 2 år 4 mån och väger ca 14 kg. Jag funderar på att köpa en bälteskudde till henne att ha på bussen. Tanken är dels att hon ska se ut och dels att hornen borde hjälpa till lite med att leda bältet. Det finns ju nån typ av kudde som kan sättas ihop med en ryggsäck som jag tänkte kunde funka.

Vad tror ni? Bra idé eller bättre att låta bli och bara köra med bältet?

• Svar på tråden Bälteskudde på buss?
  • Sisisisi

Det är en bra idé! De sitter mycket bättre med kudden än utan. Vi har sitsac och tycker den är bra. Men lite för stor för en 2-åring att bära själv.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Mellanmjölkens land
    Pippi Långstrump skrev 2013-08-17 23:58:57 följande:
    Brios kudde är bra och praktisk. Den har ett extra band som ger trepunktsbälte.
    Fast bussarna har redan 3punktsbälte. Om vi måste åka vidare inom stan skulle det vara bra men det är under 50% av stadsbussarna som har nån typ av bälte alls

Det finns ingen risk att hornen gör att bältet hamnar för långt ut eftersom dottern är för liten? Hon är ju inte ens 2,5... Har för mig att minimiålder/vikt är 3 år och 15kg men de är ju inte avpassade ens för så små barn.
  • Sisisisi
    Pippi Långstrump skrev 2013-08-18 11:46:42 följande:
    Det lag krav på bälteskudde i buss för barn på 1. Kolla med trafikverket.

Vad menar du?
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Dr Mupp
    Pippi Långstrump skrev 2013-08-18 11:46:42 följande:
    Det lag krav på bälteskudde i buss för barn på 1. Kolla med trafikverket.
    Finns ingen sån lag. Det finns en lag som säger att bilbälte ska användas om det finns, men inga lagar om att barn ska sitta i barnstol/kudde på buss. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tårtsmulan
    Pippi Långstrump skrev 2013-08-17 23:58:57 följande:
    Brios kudde är bra och praktisk. Den har ett extra band som ger trepunktsbälte.

Vilken är det? Vill köpa en!
Svar på tråden Bälteskudde på buss?