Stor livskris
Befinner mig i en enorm livskris just nu. Är i ett förhållande med en man som är en bra far och en omtänksam make. Han är känslig, omtänksam och sätter alltid sin familj på första plats. Problemet är bara jag inte kan leva med honom längre. Inte för att jag inte vill, utan för att han inte skulle acceptera att jag bryter mig loss från de hedersrelaterade och religiöst konservativa normer och värderingar som existerar inom familjen.
Jag har försökt prata med honom om vissa saker.... en del av mina tankar accepterar han, men andra är han mycket tydlig med. Han skulle ta barnen från mig och fly landet om jag berättade hela sanningen. En stor risk att jag kommer vara tvungen att vända mig till kvinnojour och leva gömd eftersom han skulle se mig som satan själv i inflytelse för barnen. En vårdnadstvist kan ta upp till ett år... bara i tingsrätten... och vad ska jag göra under den tiden? Leva i skräck att han tar barnet när som helst, eller gör något mot mig? Kommer han någonsin släppa barnen, och mig?
Och vad värre är, inte bara att det här kastar mig ner i en djup avgrund, alla de konsekvenser som kommer från mitt beslut, utan vetskapen om att jag i realitet sårar och krossar honom gör det så mycket svårare. Det känns som om det hade varit lättare om han varit nån sjuk psykopat som behandlat mig illa. Då hade jag inte haft några som helst skuldkänslor inför mitt beslut. Tvärtom, han är min bästa vän och jag hans. Det är som att svika den närmaste man har.... Religiös fanatism förstör människors liv...
Jag vet inte varför jag skriver, bara det att jag verkligen vill prata med någon och se om någon annan varit i liknande situation och hur deras erfarenhet har sett ut? Vad har jag att vänta mig? Jag har redan haft kontakt med socialtjänsten och ska försöka gå dit på ett möte men det känns som om allt är meningslöst =(
Jag är helt tom inuti, och förvirrad...