• minoriad

KBT - uteblir då ny diagnos?

Jag är diagnostiserad med IPS (även kallad Borderline personlighetsstörning) sedan några år tillbaka. Jag har gjort bra framsteg med hjälp av KBT och gå regelbundet hos en för den sortens terapi.

Sist jag tog mediciner var för tre år sedan, då jag var satt på Lyrica och Lamotrigin. Lamotriginet fungerade relativt bra, blev väldigt uppåt första veckorna. Men båda samtidigt gav mig väldigt påfrestande biverkningar.

För några år sedan gick jag även hos en läkare på psykiatrin i och med medicineringen. Denna läkaren gav mig humörpapper eller vad det kallades, där jag skulle skriva i vilket humör jag var på varje dag, osv. Efter ett tag med dessa och med min beskrivning hur jag fungerar och är - så misstänkte hon starkt att jag var en variant av bipolär. Denna misstanke fortsatte och till sist kallade hon min syster och pappa till möte där hon frågade dem kring hur dem uppfattar mig. Och deras svar var väldigt snälla och försiktiga. Efter det mötet så sa hon att jag inte är bipolär - utifrån vad min familj hade berättat.

Något år senare fick jag veta att de behandlade mig för borderline (sen långt tidigare, redan innan pratet om bipolär) och att de fortfarande har misstankar om bipoläritet men att de ville hålla det avvaktande tills jag blir äldre (jag var då 24 tror jag).

Därefter slutade jag gå dit för jag trodde att jag ej behövde, så jag slutade tvärt med medicinerna, terapin, all kontakt. Slutade även mitt jobb och min utbildning i samma veva och isolerade mig under hösten /vintern som kom.

För ett år sedan beslutade jag mig för att uppta min kontakt med samma KBT-kvinna och har gått där sen dess -allt går jätte bra. Däremot har läkaren jag gick hos slutat och den nya har jag endast träffat i detta samband en gång - där jag berättade att jag ej vill ta medicin förrän jag verkligen måste.

Vad jag nu undrar är - om jag bara fortsätter i min KBT - kommer jag någonsin få en annan diagnos? Jag menar, om jag kanske är bipolär (typ 2) så kanske de aldrig diagnostiserar det för jag bara går hos KBT?

Förlåt om detta blev lite luddigt, men det är något jag har funderat på länge och tänkte att ni kanske förstår hur det fungerar inom psykiatrin bättre.
  • Svar på tråden KBT - uteblir då ny diagnos?
  • dogcatbird

Men borderline kan man ju faktiskt bli fri från? Jag tror verkligen att jag har hört det. Bipolär går nog inte bort. 

Kolla annars PMDD och se vad du tycker om det. Extrem PMS.

Kanske har du förbättrats och inte har borderline nu?

• minoriad

Jag undrade inte kring Borderline :) Utan jag jag undrade om man går i KBT, om de har koll på att jag ska hållas koll på kring bipolärt eller om det endast är hos läkaren eller annan?

• Mamori

Bipolär medicineras ofta mot. Om du inte vill ta mediciner så kanske det inte spelar någon roll om du inte fått diagnosen? Din psykolog kan ändå hjälpa dig med atr hantera dina bipolära symptom trots att du inte har någon diagnos

• minoriad

Det spelar fortfarande roll för mig :) Och vad jag skulle vilja vet är om man kan få en diagnos hos KBT eller om man måste gå hos en läkare eller annan person?

• Mamori
    minoriad skrev 2013-08-17 14:47:28 följande:
    Det spelar fortfarande roll för mig :) Och vad jag skulle vilja vet är om man kan få en diagnos hos KBT eller om man måste gå hos en läkare eller annan person?

Har du en legitimerad psykolog som psykolog så kan hon ge diagnos oavsett inriktning. Men bara läkare får ge mediciner/sjukskriva i Sverige. Prata med din psykolog om dina misstankar. Bara en psykolog kan göra en riktig bipolärutredning (med läkarhjälp i vissa falk mrn det behövs inte). KBT spelar ingen roll
  • Mamori

Däremot kanske inte din psykolog arbetar med utredningar men då kan hon skicka dig vidare till en annan pdykolog som kan utreda

• minoriad

Okej, tackar. Har dock en känsla av att hon inte är insatt i sådant. Då hon även vid två tillfällen frågat om de har testat mig för ADHD än. Så det verkar som att hon inte har hand om diagnostik. Hon är dock väldigt bra på KBT.

• SweeneyTodd
    minoriad skrev 2013-08-17 13:37:25 följande:
    Något år senare fick jag veta att de behandlade mig för borderline (sen långt tidigare, redan innan pratet om bipolär) 
    Vad menar du med detta? Hur kunde du inte veta vad de behandlade dig för?
  • minoriad
    SweeneyTodd skrev 2013-08-23 21:57:42 följande:
    Vad menar du med detta? Hur kunde du inte veta vad de behandlade dig för?
    Fick inte veta det det direkt när de hade skrivit in diagnoser. Utan det var först när jag gick hos min nya KBT. Psykologen där innan ifrågasatte varför jag ville veta, lite så som vissa här gör. Medans KBT blev förvånad över att jag inte visste vad jag behandlad för. Och hon berättade även om att de har vilande koll på bipoläritet (hon använde dock ej de orden).

Inget har hjälpt mig så mycket innan det, som att få veta vad, varför, osv. 
Svar på tråden KBT - uteblir då ny diagnos?