KBT - uteblir då ny diagnos?
Jag är diagnostiserad med IPS (även kallad Borderline personlighetsstörning) sedan några år tillbaka. Jag har gjort bra framsteg med hjälp av KBT och gå regelbundet hos en för den sortens terapi.Sist jag tog mediciner var för tre år sedan, då jag var satt på Lyrica och Lamotrigin. Lamotriginet fungerade relativt bra, blev väldigt uppåt första veckorna. Men båda samtidigt gav mig väldigt påfrestande biverkningar.
För några år sedan gick jag även hos en läkare på psykiatrin i och med medicineringen. Denna läkaren gav mig humörpapper eller vad det kallades, där jag skulle skriva i vilket humör jag var på varje dag, osv. Efter ett tag med dessa och med min beskrivning hur jag fungerar och är - så misstänkte hon starkt att jag var en variant av bipolär. Denna misstanke fortsatte och till sist kallade hon min syster och pappa till möte där hon frågade dem kring hur dem uppfattar mig. Och deras svar var väldigt snälla och försiktiga. Efter det mötet så sa hon att jag inte är bipolär - utifrån vad min familj hade berättat.
Något år senare fick jag veta att de behandlade mig för borderline (sen långt tidigare, redan innan pratet om bipolär) och att de fortfarande har misstankar om bipoläritet men att de ville hålla det avvaktande tills jag blir äldre (jag var då 24 tror jag).
Därefter slutade jag gå dit för jag trodde att jag ej behövde, så jag slutade tvärt med medicinerna, terapin, all kontakt. Slutade även mitt jobb och min utbildning i samma veva och isolerade mig under hösten /vintern som kom.
För ett år sedan beslutade jag mig för att uppta min kontakt med samma KBT-kvinna och har gått där sen dess -allt går jätte bra. Däremot har läkaren jag gick hos slutat och den nya har jag endast träffat i detta samband en gång - där jag berättade att jag ej vill ta medicin förrän jag verkligen måste.
Vad jag nu undrar är - om jag bara fortsätter i min KBT - kommer jag någonsin få en annan diagnos? Jag menar, om jag kanske är bipolär (typ 2) så kanske de aldrig diagnostiserar det för jag bara går hos KBT?
Förlåt om detta blev lite luddigt, men det är något jag har funderat på länge och tänkte att ni kanske förstår hur det fungerar inom psykiatrin bättre.