• Anonym (Hjälplös)

Nära anhörig med cancer

Är det någon som lever eller har levt nära någon med cancer? Vi har en nära anhörig med cancer & tyvärr så tror jag att det är slutet för honom. Vi var där igår & jag fick ångest när jag såg honom. Han är så sjuk... orkeslös, trött, kräks, så himla jobbigt att se! Jag jobbar som uska & har inga problem att prata med människor som är sjuka på olika sätt, jag har alltid haft lätt för det. Nu när det kommer så nära inpå vet jag inte riktigt vad jag ska göra, vill så gärna hjälpa till på något sätt & finnas där.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Nära anhörig med cancer
  • leiasmamma

Min morfar gick bort i cancer i januari förra året.. Inte alls kul, önskar er hopp o lycka!

• Anonym (Hjälplös)
    leiasmamma skrev 2013-08-16 09:03:48 följande:
    Min morfar gick bort i cancer i januari förra året.. Inte alls kul, önskar er hopp o lycka!

Tack! I det här fallet så har den spridit sig i hela kroppen. Jag ser på honom att han helt har tappat gnistan, han är grå, mager & har inte ätit på över 3 veckor. Han har dropp dygnet runt, det är så hemskt!!!
  • Anonym (A)

Har varit med om samma några gånger. Eftersom han slutat äta så är det inte länge kvar. Finns där, prata, lugna honom, stryk hans kind, prata gamla och glada minnen. Ge det den tid det tar. Kram!

• Anonym (Hjälplös)

Va gulliga ni är Hjärta. Ja man kan nog inte annat göra än att finnas där... Det värsta är att se min svärmor som har en jätte jobbig tid nu, men hon säger ingenting! Jag skulle vilja göra något för henne. Han opererade magen för 3 veckor sedan & vidgade för att kunna äta lite men som sagt har han inte kunnat det iaf. Hostan håller dom vakna på nätterna. Fy vad jobbigt det här är Gråter. Jag är den enda i familjen som pratar med dom & frågar hur dom mår & känner sig, de andra har väldigt svårt att prata om svåra saker.

• Anonym (A)
    Anonym (Hjälplös) skrev 2013-08-16 09:51:26 följande:
    Va gulliga ni är Hjärta. Ja man kan nog inte annat göra än att finnas där... Det värsta är att se min svärmor som har en jätte jobbig tid nu, men hon säger ingenting! Jag skulle vilja göra något för henne. Han opererade magen för 3 veckor sedan & vidgade för att kunna äta lite men som sagt har han inte kunnat det iaf. Hostan håller dom vakna på nätterna. Fy vad jobbigt det här är Gråter. Jag är den enda i familjen som pratar med dom & frågar hur dom mår & känner sig, de andra har väldigt svårt att prata om svåra saker.
    Du kan ha rätt till närståendepenning från Fk om du arbetar och vill vara med de sista dagarna.

Det är hemskt att se sina älskade tyna bort, att slemmet tar över och att det blir allt besvärligare att andas. Du gör det du kan göra, och det räcker bra. Hjärta Glöm inte bort att även ta hand om dig!
  • Mantrasina

Hejsan!

Jag jobbar också inom vården, är sjuksköterska, och möter detta regelbundet inom mitt arbete. Jag har haft nära vänner som brottats med cancer, trots att det hittills gått bra för dem. Det är jättesvårt för mig att gå ur min proffessionella yrkesroll och istället gå in som vän och/eller anhörig har jag märkt, kanske för att man är trygg i yrkesrollen och vet att man kan hantera det den vägen? 

Det låter som att ni har haft en tuff tid bakom er men också som att det kan vara slutet nu. Ta hand om varandra, finns där, stötta där du kan och tillåt dig själv att sörja när den tiden kommer! Det är den stora skillnaden - att kunna bara vara för den sjuka och att tillåta sig att känna och att visa dessa känslor.

Många kramar till dig!

• Anonym (Hjälplös)
    Anonym (A) skrev 2013-08-16 09:55:33 följande:
    Du kan ha rätt till närståendepenning från Fk om du arbetar och vill vara med de sista dagarna.

Det är hemskt att se sina älskade tyna bort, att slemmet tar över och att det blir allt besvärligare att andas. Du gör det du kan göra, och det räcker bra. Hjärta Glöm inte bort att även ta hand om dig!

Min svärmor tar ut närståendepenning & har ca 50 dagar kvar, men om han lever längre vet hon inte vad hon ska göra... Ja det är riktigt hemskt att se hur sjukdomen "äter" upp en människa, han var en aktiv & arbetande man som har arbetat i skogen hela sitt liv som nu bara är skinn & ben. Han har liggsår så han har svårt att både sitta & ligga. Ja det är just det där att ta hand om sig själv som är svårt, det glöms bort.

Tack för svar Hjärta
  • Anonym (Hjälplös)
    Mantrasina skrev 2013-08-16 09:58:40 följande:
    Hejsan!

Jag jobbar också inom vården, är sjuksköterska, och möter detta regelbundet inom mitt arbete. Jag har haft nära vänner som brottats med cancer, trots att det hittills gått bra för dem. Det är jättesvårt för mig att gå ur min proffessionella yrkesroll och istället gå in som vän och/eller anhörig har jag märkt, kanske för att man är trygg i yrkesrollen och vet att man kan hantera det den vägen? 

Det låter som att ni har haft en tuff tid bakom er men också som att det kan vara slutet nu. Ta hand om varandra, finns där, stötta där du kan och tillåt dig själv att sörja när den tiden kommer! Det är den stora skillnaden - att kunna bara vara för den sjuka och att tillåta sig att känna och att visa dessa känslor.

Många kramar till dig!

Va skönt att det gått bra för dina vänner/anhöriga! Ja det är just det som är svårt, att bara vara anhörig & tillåtas vara ledsen. De andra i familjen har väldigt svårt att visa känslor, så det blir jag som får ta de tyngsta bitarna. 

Tack Hjärta

• Anonym (A)
    Anonym (Hjälplös) skrev 2013-08-16 10:08:18 följande:

Min svärmor tar ut närståendepenning & har ca 50 dagar kvar, men om han lever längre vet hon inte vad hon ska göra... Ja det är riktigt hemskt att se hur sjukdomen "äter" upp en människa, han var en aktiv & arbetande man som har arbetat i skogen hela sitt liv som nu bara är skinn & ben. Han har liggsår så han har svårt att både sitta & ligga. Ja det är just det där att ta hand om sig själv som är svårt, det glöms bort.

Tack för svar Hjärta
    Om jag inte minns fel från sist så kan man få den förlängd. Men det är sällan det behövs.

Det är en vidrig sjukdom, både för den drabbade men även för de anhöriga.

Jag beklagar! Hjärta Sköt om dig.
  • madelenee

Usch, vilken jobbig tid ni är i nu.
    Min pappa gick bort i cancer för drygt 2 år sen. Men han var pigg fram till slutet.
    På torsdag förmiddag var han ute och gick i skogen med hunden, var med mamma ut och handlade m.m. På eftermiddagen fick han åka in till sjukhuset, för att han blivit lite sämre. Men jag pratade med honom på kvällen, och då såg han på SM-finalen i hockey. På natt till fredag ringde de oss från sjukhuset och ville att vi skulle komma, för att han blivit sämre. På morgonen vid 5 ungefär gick han bort.
    Så det gick väldigt fort för honom och vi "slapp" den långa väntan när han var sjuk. Vilket nu i efterhand känns skönt för hans skull. Att han fick va pigg in i det sista nästan.

Men det jag egentligen ville säga är att det finns nog inte så mycket mer du kan göra än att finnas där för honom, och att ni anhöriga finns för varandra också. Glöm inte bort er själva!
    Jag beklagar så himla mycket och tänker på er. Ta hand om varandra nu!

Stor kram!

• Anonym (Hjälplös)
    madelenee skrev 2013-08-16 10:57:08 följande:
    Usch, vilken jobbig tid ni är i nu.
    Min pappa gick bort i cancer för drygt 2 år sen. Men han var pigg fram till slutet.
    På torsdag förmiddag var han ute och gick i skogen med hunden, var med mamma ut och handlade m.m. På eftermiddagen fick han åka in till sjukhuset, för att han blivit lite sämre. Men jag pratade med honom på kvällen, och då såg han på SM-finalen i hockey. På natt till fredag ringde de oss från sjukhuset och ville att vi skulle komma, för att han blivit sämre. På morgonen vid 5 ungefär gick han bort.
    Så det gick väldigt fort för honom och vi "slapp" den långa väntan när han var sjuk. Vilket nu i efterhand känns skönt för hans skull. Att han fick va pigg in i det sista nästan.

Men det jag egentligen ville säga är att det finns nog inte så mycket mer du kan göra än att finnas där för honom, och att ni anhöriga finns för varandra också. Glöm inte bort er själva!
    Jag beklagar så himla mycket och tänker på er. Ta hand om varandra nu!

Stor kram!

Beklagar din pappas bortgång Hjärta.

Tack :)
  • TeamCaz

Min mamma gick bort i cancer när jag var 6 år, det tog hårt på mig så jag har förträngt det. Minns inget alls. Min pappa gick bort i cancer när jag var 23 år. Någon som oxå tog hårt på mig, o gör än idag. Han var min bästa vän. Jag o min syster höll han i handen när han somnade. Jag la mig bredvid honom o skrek av smärta.

Jag tänker på er o skänker styrka genom er svåra tid ?

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Anonym (Hjälplös)
    TeamCaz skrev 2013-08-16 13:02:20 följande:
    Min mamma gick bort i cancer när jag var 6 år, det tog hårt på mig så jag har förträngt det. Minns inget alls. Min pappa gick bort i cancer när jag var 23 år. Någon som oxå tog hårt på mig, o gör än idag. Han var min bästa vän. Jag o min syster höll han i handen när han somnade. Jag la mig bredvid honom o skrek av smärta.
    Jag tänker på er o skänker styrka genom er svåra tid ?
    Jag beklagar bortgången av dina föräldrar Hjärta. Så oerhört orättvist att inte få ha sina föräldrar i livet när man växer upp. Jag har en kompis som oxå har mist sina föräldrar i tidig ålder & vi pratar mycket om det.

Jag tror att det är väldigt viktigt att prata, ibland känns det nästan lite tjatigt men det gör inget!

Tack för din omtanke Hjärta
  • TeamCaz

Frågetecknet skulle ju såklart vara ett hjärta.

Ja jag tror med att det är viktigt att prata om det. Man kommer ju aldrig över det, men det blir lättare med åren.

• Anonym (Hjälplös)
    TeamCaz skrev 2013-08-16 16:09:02 följande:
    Frågetecknet skulle ju såklart vara ett hjärta.
    Ja jag tror med att det är viktigt att prata om det. Man kommer ju aldrig över det, men det blir lättare med åren.

Näe det förstår jag att man inte gör, det är en sorg man får leva med hela livet. Pratade nyss med svärmor & idag var det en riktigt dålig dag. Imorgon ska vi kolla upp möjligheterna vad hon kan få för hjälp hemma, hon kan inte ens åka & handla. Hon måste få komma ut en sväng emellanåt & få lite luft, hon kommer bli tokig annars.

• TeamCaz
    Anonym (Hjälplös) skrev 2013-08-18 21:04:58 följande:
    Näe det förstår jag att man inte gör, det är en sorg man får leva med hela livet. Pratade nyss med svärmor & idag var det en riktigt dålig dag. Imorgon ska vi kolla upp möjligheterna vad hon kan få för hjälp hemma, hon kan inte ens åka & handla. Hon måste få komma ut en sväng emellanåt & få lite luft, hon kommer bli tokig annars.

Jag tycker man ska göra allt för den sjuke under dennes sista tid. Sånt dom vill göra. Vill hon hem så tycker jag hon ska få åka hem.

Stor kram till er.
  • IngaLillMalmö

Jag förlorade min man för 12 år sedan nu, men sorgen finns alltid kvar.
    Jag och mina barn startade en ideell förening i början av året. Där man som anhörig kan leta efter en annan anhörig till cancersjuk. Jag vet av erfarenhet att man vill ju prata med någon som har samma situtation. JAg fick en "Cancerkompis" via min terapeut då för många år sen och båda våra män dog hemma av sviterna av cancer.
    Vi heter Cancerkompisar.se

Kram

cancer, canceranhörig, cancerkompisar, fuckcancer
  • Lottis77

Min pappa gick bort i förrgår i cancer. Jag tänker på er, det är en förjävlig sjukdom... Vill bara skicka över lite styrka till er.

• Anonym (pappas flicka)

Hej!
    Min pappa har drabbats av cancer (hjärntumörer), igår fick vi veta exakt diagnos och att han kanske har runt 1 år kvar att leva, känns så jävla hemskt och overkligt!!
    Han kanske inte ens hinner fylla 60! Så orättvist, varför ska alltid snälla människor drabbas?!
    kan inte förstå, kan  inte ens gråta..

Svar på tråden Nära anhörig med cancer