• Vattenliljan

Mat - korrigera ålder?

De säger ju att man kan börja ge smakprov vid 4 mån och börja gå över till riktig mat vid 6 mån. Men korrigerar man åldern för de för tidigt födda när det gäller maten? Min son är 4 mån nu, men han var sex veckor tidig. Ska jag vänta tills han är 5,5 mån eller kan jag börja med smakprover redan nu?

Anledningen till att jag är lite "otålig" är att han äter mjölkersättning (Althera) och får hemskt ont i magen av den. Men det kanske bara blir ännu värre när man börjar med riktigt mat?

• Svar på tråden Mat - korrigera ålder?
  • listo

Mina tvillingar föddes sex veckor för tidigt, vi korrigerade aldrig på något sätt.

• Tanna

Min son föddes 9 v förtidigt och vi korrigerade. Kan du inte byta ersättning om han får ont i magen av den ?

• SIN74

Visar barnet intresse är det bara att prova sa min bm. Min grabb var 5 v. för tidig. 

• Dr Mupp

De smakprover man kan börja med vid 4 månader handlar om mycket små mängder ca 1 kryddmått då och då. Inget som ersätter ersättningen på långa vägar. Ta kontakt med sjukvården och be att få testa annan ersättning. Han kommer ju behöva den i många månader till. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Vattenliljan

Ersättningen han får är den "snällaste" som man kan ge, enligt läkarna. Vi började med "de vanliga" ersättningarna, men fick snabbt byta till denna mjölkfria sort. Det hjälpte dock inte nämnvärt. :( Men tack för era svar!

• lucen

Vår son föddes 3 mån för tidigt, vi korrigerade åldern halvt när det gällde maten. Läkarna sade att magen ju varit igång så länge så att det var okej att börja med smakportioner tidigare. Handlar det enbart om 1-2 mån prematuritet skulle jag börja med smakportioner vid  4mån.

Svar på tråden Mat - korrigera ålder?