• TeriChan

Ny pojkvän.... Svartsjuk och arg dotter?

Min dotter är snart 6 år gammal. Mycket händer nu! Hon börjar skolan (Nollan) om en vecka och har precis börjat på fritids, hon har precis fått en halvbror på pappas sida....

För ett år sedan träffade jag den mest underbara mannen någonsin. Jag är totalförälskad och för en gångsskull lycklig i ett förhållande! Men....
    Varje gång min dotter träffat min kille så är hon väldigt ilsken, lättirriterad och sur.... Hon säger att hon tycker om honom! och när jag frågade sist han var här så sa hon att hon inte visste varför hon var så arg. Men när jag frågade om hon var svartsjuk började underläppen darra och hon blev glansig i ögonen!
    Hon var alltså svartsjuk?

Jag har under 4 år haft 2 tidigare pojkvänner, den första träffade hon knappt, den andra tyckte hon väldigt mycket om, men det fungerade inte mellan oss och hon vart väldigt ledsen när vi gjorde slut. Ja jag har dåligt samvete över det, men funkar det inte så funkar det ju inte....

Jag har förklarat för henne att hon alltid är min #1 och att jag alltid kommer älska henne mer än någon annan i hela universum!
    Men nu är jag lite orolig.... För jag älskar verkligen min kille och jag vill vara med honom för all framtid! Ja jag är säker!! Men om hon inte kommer överrens med honom... Ja...
    Hon sa efter förra gången vi pratade att hon inte skulle vara arg på honom, utan hon skulle ge honom en stor kraaaaam!! Men tänk om det inte blir så? Tänk om hon alltid kommer vara arg på honom och svartsjuk?

Hon bor hos mig på heltid, VH hos sin pappa...

Vad ska jag göra?!?!?! 

• Svar på tråden Ny pojkvän.... Svartsjuk och arg dotter?
  • Zayco

Du kan ju inte välja din partner efter vad din dotter tycker, hon kan hata alla kommande män som inte är hennes pappa.

• tihihi

Hon kanske upplever det som att pappan träffat en ny, fått ett barn och hon glömts bort. Och nu är hon rädd att du ska göra samma sak?

Prova att umgås extra med henne och ge henne bekräftelse på att hon alltid kommer vara din främsta gullegris =)

• FruMa

Hon är kanske rädd att han (också) ska lämna henne..?

• TeriChan
    Zayco skrev 2013-08-14 16:37:33 följande:
    Du kan ju inte välja din partner efter vad din dotter tycker, hon kan hata alla kommande män som inte är hennes pappa.
    Nä men det är ju ganska viktigt att de trivs ihop om vi ska bo ihop!
    tihihi skrev 2013-08-14 17:40:00 följande:
    Hon kanske upplever det som att pappan träffat en ny, fått ett barn och hon glömts bort. Och nu är hon rädd att du ska göra samma sak?

Prova att umgås extra med henne och ge henne bekräftelse på att hon alltid kommer vara din främsta gullegris =)
    jag försöker ju alltid visa... vi gosar ju nästan jämt! Så fort hennes kompisar inte är hemma iaf.. ;) Hon blev lite ledsen och kände sig bortglömd precis när lillebror kom, men då pratade jag med hennes pappa och sen vart det bättre.
    FruMa skrev 2013-08-14 17:40:19 följande:
    Hon är kanske rädd att han (också) ska lämna henne..?
    Det har jag inte ens tänkt på! :o Det måste jag fråga henne sen, om det är något sånt!

Tur att jag har en sån intelligent och lillgammal tjej som man kan konversera med! <3 Samtidigt som hon är full av bus och fantasi! :)

• skogsvitter

Min första tanke var också att hon kanske är rädd att även han ska lämna henne. Barn reagerar ofta med ilska som skydd, eller försvar, för att "slippa" komma någon nära när de blivit rädd för att fästa sig för mycket vid någon. Om hon var väldigt fäst vid en av dina tidigare pojkvänner och han sedan hux flux försvann ur hennes liv känns det troligt att hon är rädd för att samma sak ska hända igen. I synnerhet om hon kanske inte riktigt fick chansen att prata om sin sorg och bearbeta den efter den separationen?

• skogsvitter

Så jag tror att hon kan behöva tid, och samtidigt att ni pratar om detta som hände då och att det känns på ett helt annat sätt nu. Att detta verkligen är han du vill och ska leva med.

• TeriChan
    skogsvitter skrev 2013-08-14 18:39:22 följande:
    Min första tanke var också att hon kanske är rädd att även han ska lämna henne. Barn reagerar ofta med ilska som skydd, eller försvar, för att "slippa" komma någon nära när de blivit rädd för att fästa sig för mycket vid någon. Om hon var väldigt fäst vid en av dina tidigare pojkvänner och han sedan hux flux försvann ur hennes liv känns det troligt att hon är rädd för att samma sak ska hända igen. I synnerhet om hon kanske inte riktigt fick chansen att prata om sin sorg och bearbeta den efter den separationen?
    Jo nu när ni säger det så kan det ju vara så! Ska prata med henne om det oxå. 
    Vi pratade ganska mycket om mitt ex och gör det ibland fortfarande (Fast hon använder hans katt som anledning) så jag tror hon bearbetat det.
    Vi har pratat mycket om varför mamma och pappa flyttade isär och hans nya tjej osv. Vi pratar väldigt mycket i vår familj! :)
    skogsvitter skrev 2013-08-14 18:40:42 följande:
    Så jag tror att hon kan behöva tid, och samtidigt att ni pratar om detta som hände då och att det känns på ett helt annat sätt nu. Att detta verkligen är han du vill och ska leva med.
    Jag har ju aldrig riktigt sagt att han är "the one" eftersom jag inte tyckt att det var viktigt! men nu ska jag ta upp det! :)

Tack!

• Glusper

Zayco// varför inte tycker du att de barnets fel att de blir onaturligt? Nä skärpning barnen ska tycka att de är okej annars, kommer barnet flytta till den andre fredern. Så fort de får bestämma själv och de får man när man e 12. Sen går barn över en sambo. Urs känner att ja blir irriterad men ja har varit me om en privat sån sak.

• TeriChan

Jag pratade lite med henne igår och hon sa att hon ville att jag skulle vara tillsammans med min kille, men inte för alltid!! När jag frågade varför så sa hon att hon ville träffa fler människor!!! Jag fattar ingenting....
    Sen började vi prata om att flytta och hon började gråta.. Hon ville inte flytta ifrån sina vänner och skolan, men hon ville heller inte bo kvar hos sin pappa på heltid!

Så galet jobbigt.... :'( 

• blomblad
    TeriChan skrev 2013-08-15 15:56:40 följande:
    Jag pratade lite med henne igår och hon sa att hon ville att jag skulle vara tillsammans med min kille, men inte för alltid!! När jag frågade varför så sa hon att hon ville träffa fler människor!!! Jag fattar ingenting....
    Sen började vi prata om att flytta och hon började gråta.. Hon ville inte flytta ifrån sina vänner och skolan, men hon ville heller inte bo kvar hos sin pappa på heltid!

Så galet jobbigt.... :'( 
    Kan ni möjligtvis vänta med att flytta? Känns som det hänt väldigt mycket stora förändringar för en sex-åring, hon behöver kanske rota sig lite och hitta sin plats i allt innan det blir ännu en ny stor förändring?
  • TeriChan
    blomblad skrev 2013-08-16 22:33:38 följande:
    Kan ni möjligtvis vänta med att flytta? Känns som det hänt väldigt mycket stora förändringar för en sex-åring, hon behöver kanske rota sig lite och hitta sin plats i allt innan det blir ännu en ny stor förändring?
    Ja vi kommer inte flytta än på ett tag! Men flytta ska vi! Hon vill ABSOLUT INTE bo hos sin pappa heller.... och inte flytta.... och inte att jag ska vara med min kille för alltid.... *Suck* Så kluven!!
Svar på tråden Ny pojkvän.... Svartsjuk och arg dotter?