• silvergirl

Vinstskatt vid försäljning om man direkt köper nytt?

Hej!
    Har sålt en lägenhet, för 350 000, köpt den två år tidigare för 210 000.
    Två dagar innan jag sålde köpte jag en ny lägenhet, för 310 000 som jag bor i nu.
    Alla bekanta till mig säger att då jag har nya lån och köpt direkt i anslutning till flytten så behöver jag bara betala vinstskatt på mellanskillnaden, alltså det överskjutande vilket bara är 40 000.
    Men enligt min mäklare stämmer det inte alls men hon får tydligen den frågan ofta. De två affärerna haringet med varandra att göra påstår hon.  Det märkliga är att de som sagt så till mig är folk med koll som handlat en del med fastigheter, men det kanske är skillnad på hus och lägenhet?
    Finns det krångligare regler som mäklaren inte känner till?

• Svar på tråden Vinstskatt vid försäljning om man direkt köper nytt?
  • Phia

Om du köpt något billigare och får pengar över som du inte investerar i nya lägenheten måste du säkert skatta för dem, det kan jag inte så bra. Däremot har vi nyligen gjort samma sak fast köpt något dyrare och då investerat all vinst i det nya. Då fungerar det så att man kan skjuta på skatten tills man säljer nästa bostad, men man betalar under tiden ränta på pengarna. Denna är ock väldigt låg typ 0,5 % så man vinner på att göra så ist för att låna den summan av banken. För att få skjuta på skatten så gäller dock bla. att man skall ha bott i lägenheten en viss tid typ 1 år innn man sålde och gjorde vinsten m.m. Om du inte kan googla dig fram till ett svar kan du säkert ringa skatteverket och fråga!

• silvergirl

Jo den möjligheten informerade hon också om.
     Jag kommer använda vinsten till den nya lägenheten via renovering, men jag har belånat den högt och "behållit" vinsten själv.
    Mäklaren menade att jag inte tjänar på att skjuta på skatten då jag får betala ränta om jag gör det. Men om jag betalar skatt nu på den jag sålt, så får jag ju betala skatt en gång till om jag säljer den här lägenheten om några år?
    Men om jag skjuter på det, blir det bara skatten för nästa försäljning jag betalar då?
    Eller om jag skjuter upp det och har otur och säljer nästa med förlust, kan jag slippa en del av skatten då? Jag är inte lika säker på värdeökningen på den nya lägenheten..

• bängolle

Den vinst du ev skattar för nu behöver du inte skatta för en gång till. Skjuter du upp skatten p vinsten i denna affären får du skatta för den sammanlagda vinsten nästa gång du säljer. Om du inte skjuter upp det igen. Har för mig att vinsten måste va mer än 50' om man ska få liv att skjuta upp den.

• hipmarygirl
    Phia skrev 2013-08-14 10:09:33 följande:
    Om du köpt något billigare och får pengar över som du inte investerar i nya lägenheten måste du säkert skatta för dem, det kan jag inte så bra. Däremot har vi nyligen gjort samma sak fast köpt något dyrare och då investerat all vinst i det nya. Då fungerar det så att man kan skjuta på skatten tills man säljer nästa bostad, men man betalar under tiden ränta på pengarna. Denna är ock väldigt låg typ 0,5 % så man vinner på att göra så ist för att låna den summan av banken. För att få skjuta på skatten så gäller dock bla. att man skall ha bott i lägenheten en viss tid typ 1 år innn man sålde och gjorde vinsten m.m. Om du inte kan googla dig fram till ett svar kan du säkert ringa skatteverket och fråga!
    Vi har gjort likadant men uppfattade bara som att man kunde skjuta upp summor som överstigde 50000?! Eller?
  • Fröken Blå
    hipmarygirl skrev 2013-08-15 07:56:11 följande:
    Vi har gjort likadant men uppfattade bara som att man kunde skjuta upp summor som överstigde 50000?! Eller?
    Exakt så är det. När vi köpte vårt hus, sålde min sambo sin med vinst, eftersom vi delade på huset 50/50 så fick han reavinstskatt och fick betala all skatt på en gång. Han kunde skjuta upp den ett år men sen fick han inte skjuta upp det mer. Så det blev nytt lån för att betala den skatten och han hade uppskjuten vinstskatt sedan tidigare som han heller inte fick skjuta på.
    Det blev saftigt.
  • bängolle

Kunde han inte bara ta lite från själva vinsten att betala skatten med....?

• blubbblubb

Du slipper inte ifrån eller får betala dubbelskatt för att skjuter på den. Totalsumman (bortsett från räntan) påverkas inte av det. Det du vinner är att räntan på lånade skattepengar är lägre än räntan på banklån.

Mäklaren verkar ha fel. Du har rätt att äga lägenheter dubbelt ett tag , su du borde få skjuta på vinsten minus de 40000.
    Det blir väl 140000-40000=100000kr.

Nu betalar man uppskovsränta på hela beloppet (100 000) och inte på den skatt man är skyldig (22 000).  Det gör att det inte går att jämföra räntan på uppskovsbeloppet med bankräntan rakt av utan brytpunkten går snarare vid 2,5% bankränta.  

Svar på tråden Vinstskatt vid försäljning om man direkt köper nytt?